Hopp problem

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare minalskadeochjag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 269
M

minalskadeochjag

Hejsan! Min medryttarhäst och jag lite problem vid hoppningen. Hon är en 10-årig arab som förut har gillat att hoppa. Men nu går det inte så bra längre eftersom hon vägrar, bockar, öronen bakåt, och bjuder inte framåt när man är i paddocken. Men när man rider ut är hon pigg som en jag vet inte vad!
Och hon har inte ont i ryggen eller nått.. Någon som vet vad problemet kan vara? För vi ska snart ut på en tävling i hoppning, den 21/11. JÄTTE TACKSAM FÖR ALLA MÖJLIGA TISP!!!!!!!:D

Sv: Hopp problem

Tränar ni för någon? Hur vet ni att hästen inte har ont, är den kollad på klinik? Det kan ju vara något som bara gör ont i samband med hoppningen.

Det är en mycket dålig idé att anmäla sig till en tävling om det inte funkar hemma, det bygger bara upp stress och leder knappast till att hästen hoppar mer..

En sak har jag lärt mig under de 30 år jag hållt på med hästar och det är att om en häst plötsligt ändrar beteende så är något fel, ofta har de ont någonstans. Det behöver inte vara konstant smärta det kan vara en viss rörelse t ex landa efter ett hinder.
Om du inte kollat med en veterinär så föreslår jag att du gör det först och avstår tävling. Fungerar det inte hemma fungerar det sällan borta.

Skulle veterinären inte hitta något så försök ta hjälp av en tränare eller låt någon annan rida hästen för att se hur den beter sig då.

Tack för era svar/tips. Men jag tycker det är så konstigt för ute och i ridhuset när vi hoppar går det bra men det är just i paddocken. Det skulle kunna vara att paddocken är lite liten, jag vet inte. Men hon är inte såhär jämt. Det är lite då och då, som typ när det blir högre än 60. Ja, jag rider för instruktör och hon säger att hästen är "stoig" som vissa ston blir.

Gör hon så bara under brunst eller alltid?

Jag tror inte riktigt på det här med att en del "alltid är stoiga", min tjej hemma kan vara ofokuserad osv i samband med brunsterna, men när de går över är hon sig själv igen. Hästar är liksom inte "sura" eller "djävlas" alltid om de är glada o friska...

Hur går det när ordinare ryttare rider?

Ja hästen är i brunst nu, så det är nog därför. Hon slutar snart att brunsta, och igår när jag red gick det bra, hon gjorde ingenting.

kotledsinflamation?
Det kan visa sig om underlaget i paddocken är tyngre än i ridhuset tex.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 449
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 776
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 847
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka