Hoppa fallskärm/skydive med hund

Sv: Hoppa fallskärm/skydive med hund

Diss för min del!
Samma sak med häst som ska hoppa från trampolin ner i en pool. Det är INTE schyst!

Hunden har inte en fri vilja så länge den ägs av en människa, det är vi som bestämmer över dem och därför tycker jag att man ska omsorgsfullt välja aktiviteter som HUNDEN tycker är roligt. Det är så mycket som hundar får göra som är onaturligt för dem (åka bil t.ex) så det räcker.
Jag har svårt att tro att hunden skulle tycka det är ROLIGT, kan inte se den hunden ha roligt.
Jag tycker det är elakt att binda ett djur vid sig och slänga ut det för bara ens egna adrealinkick, lämna djuren hemma istället!

Ja, det är min spontana tanke också. Samtidigt vet jag att militären använder sig av denna metod för att ta sig till vissa ställen. Jag tror att hundarna tycker att det är skitäckligt, men jag vet inte? Någon med erfarenhet?
Man vill ju gärna skrika "djurplågeri!". Som hobby tycker jag att det borde vara strängt förbjudet. I tjänstesammanhang säger jag helst inte, men jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Superdiss!
Jag tycker det är helt okej när vältränade, stabila hundar från försvar/polis/whatever hissas ner från helikoptrar och åker fallskärm då det gynnar vårat samhälle i stort, och en sådan hund är så hemskt mycket mer tålig än bara en random jack russel som "verkar tycka det är kul".

Superdiss!
Jag tycker det är helt okej när vältränade, stabila hundar från försvar/polis/whatever hissas ner från helikoptrar och åker fallskärm då det gynnar vårat samhälle i stort, och en sådan hund är så hemskt mycket mer tålig än bara en random jack russel som "verkar tycka det är kul".

Samma svar ger jag :)

DISS!

Min enkla fråga blir: Varför?
Varför skulle jag utsätta min hund för detta?
Vad skulle hunden "få ut" av upplevelsen?

Nej! Hoppa fallskärm alla som vill göra det! Men lämna era icke-flygande husdjur hemma.

/Swat

Ja, tjänstehund är ju en annan femma, de är ju tränade till att klara av momentet på ett bra sätt.
Men en hobbyhund...? Ja du... :grin:
Jävla människor det finns alltså.

Bla amerikanska försvaret har använt hundar i fallskärm sedan före 2:a världskriget.
Då släpptes iof hundarna ner med en egen fallskärm och jag vet att jag läst att procenten skadade/döda hundar - pga bristande kunskaper i hur man landra - var så hög som 70%. :grin:

Sedan tycker även jag att man bör skilja mellan att hundar används i "människans tjänst" och av den anledningen tränas i att acceptera tex. fallskärmshopp och förare som "släpar med sej" sin sällskapshund upp i luften!

För mej är det klart befogat att låta en hund delta i ett falskärmshopp om det tex är för att få upp hund och förare snabbt till en lavin/jordskred/ruinområde där det är mer eller mindre omöjligt att landa med helikopter!

Men som "nöje"/sport... Nej tack! :mad:
Hade det varit tänkt att hundar skulle kunna flyga så hade de haft vingar från start!

/Swat

Jag tycker att man inte ska skicka hundar i egna fallskärmar... Man får hoppa i par i sådana fall precis som i youtubelänken som angavs i tråden så föraren kan se till att hunden landar säkert och på rätt ställe.
Vad jag menade med är tränade för att klara av momentet = Klara av momentet utan att gå sönder av rädsla eller dylikt. Inte hoppa själv :D

Diss diss diss. Hundar är marklevande djur och det bör de förbli. Som någon annan sa så tar hundägare med sina hundar på tillräckligt med människoaktiviteter. Att äga hund är en egoistisk handling, men en hundägare får banne mig se till att hunden får ett så hundlikt liv som möjligt. Att hoppa fallskärm ligger förmodligen inte längst upp på ens den stackars JRT:s lista.

Diss helt klart!
Det finns absolut ingen mening med att ta med en hund på sådant där bara för skojjs skull!

Superdiss!

Håller med.

Diss...

Kan tänka mig hur hunden känner i fritt fall utan en aning om att den kommer att landa säkert. Paniken lär ju vara ett faktum (sen kanske dom lär sig, men har det inte gått för långt då?).

Jag såg ett program för många år sedan där en malle i tjänst hoppade med sin husse. Man fick se en närbild. Hunden slickade sig om nosen hela vägen ner och sneglade på husse med jämna mellanrum.

I tjänst, ja. För sitt eget höga nöjes skull, nej.

Jag har gjort nåt tusental plus antal skydives och skulle aldrig drömma om att ta med en hund!!! Det känns i öronen av tryckförändringen, det dånar i öronen av luftdraget, det är en färd upp med flygplanet fullt av till synes coola men jättenervösa hoppare och dito husse som hunden absolut känner av! Plus en massa annat. HELT idiotiskt!!
Såg idag på BBC om en kille som klätt på sin Alpacka en torrjacka och sen hade den med sig på surfbrädan... Den stackars alpackan såg helt skräckslagen ut och hoppade ideligen från brädan för att försöka komma undan, kom under vågorna och kämpade febrilt! Ibland undrar man vad folk tänker med...

Sådär som den sprattlar när man ser den flyga, precis så sprattlar min Zala när jag lyfter ner henne i badkaret för att duscha henne. Vad hon tycker om badkaret? Ren pest och pina. Unghunden som däremot gillar badkaret, hon sprattlar inte det minsta när hon ska ner där och Zala brukar inte sprattla om man lyfter henne på "säkra platser". Sååå det där sprattlandet som hunden gör i filmen får mig bara att tänka att den nog inte är så road..

Sådär som den sprattlar när man ser den flyga, precis så sprattlar min Zala när jag lyfter ner henne i badkaret för att duscha henne. Vad hon tycker om badkaret? Ren pest och pina. Unghunden som däremot gillar badkaret, hon sprattlar inte det minsta när hon ska ner där och Zala brukar inte sprattla om man lyfter henne på "säkra platser". Sååå det där sprattlandet som hunden gör i filmen får mig bara att tänka att den nog inte är så road..

Fast jag tror iofs att det faktum att benen rör sig snarare handlar om luftdraget :idea:

Så kan det säkert vara :p meeen oavsett varför den "sprattlar" så fick det mig att tänka på Zala som ska ner i badkar.

Sedan tycker även jag att man bör skilja mellan att hundar används i "människans tjänst" och av den anledningen tränas i att acceptera tex. fallskärmshopp och förare som "släpar med sej" sin sällskapshund upp i luften!

För mej är det klart befogat att låta en hund delta i ett falskärmshopp om det tex är för att få upp hund och förare snabbt till en lavin/jordskred/ruinområde där det är mer eller mindre omöjligt att landa med helikopter!

Det håller jag med om. Rottisen min hade man nog kunnat få att gilla något så knäppt med lite träning men den som hade försökt tibben att hoppa fallskärm hade riskerat att se ut som något ur freddie kruger.
Han är höjdrädd:eek: Han går INTE ut på höga gallertrappor frivilligt han inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
485
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 371
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka