Hoppa med bomlös?

Sv: Hoppa med bomlös?

Vill man hoppa regelbundet är det väl att kekomendera att skaffa sig en hoppsadel.
Men är du bara ute efter att skutta runt lite någon gång ibland så kan du apsolut ha din bomlösa.

/Linnea

Tyvärr försvann nog de trådarna i kraschen, men det fanns två informativa trådar om just ämnet. Ja, det kan man. Och ja, det finns faktiskt bildbevis på att folk gör det. Ansür till exempel har tagit fram en speciell bomlös hoppsadel, tror att det är någon (engelska? amerikan?) som till och med tävlar i den. Med andra ord ska bomlöst räcka till hobby-hoppning på lägre nivå.
Vet att det var någon som la ut länkar och bilder, kan det ha vart Joneya? tror att det finns någon hoppbild på www.equicomfort.se dessutom!

Tack för svaren :bow:

skulle iaf vilja kunna markarbetshoppa upp till 80 iaf tills jag fått tag i en riktig hoppsadel

Härligt att höra! Här var jag helt inställd på att jag skulle få lov att köpa en allroundbomsadel också för mitt 50 hoppande :)

Var försiktig med modeller med stigläderfästet som ett band över ryggen. Då kan bandet slå ner på ryggraden vid landningen.
// Linda

mahlmt skrev:
Var försiktig med modeller med stigläderfästet som ett band över ryggen. Då kan bandet slå ner på ryggraden vid landningen.
// Linda

Har du några exempel på sadlar som har den modellen? och hur man ser det

Torsion med kopior och Freeform tex.
Många modeller kan man lyfta sätet på och titta under.
Sen beror det på hur styv sadeln är och om den kan hålla uppe "bandet".
// Linda

Jag kommer inte att påstå att stigläderbandet slår igenom på alla sadlar alltid utan att det KAN göra det. Padden (tillräckligt bra) fungerar för lättridning mm men är inte säkert att den pallar trycket i landningen.
Så det är upp till var och en att avgöra.
// Linda

Sedan beror det ju på vilkan sorts bomlös sadel man har tänkt sig, det finns ju sådan som är snarlika vanliga bomsadlar, men oavsett så tycker jag att man nog minsann kan skutta över lite låga hinder med dem, har själv hoppat i barbackagjord och det funkade det med :D

Ja.. men det är läskigt.. man vill ju absolut inte göra nått som kan skada sin älskling.. men jag menar om jag kommer hoppa så kommer det inte bli högre än absolut 80.. men antagligen kommer det ligga runt 40-50.. men det läskiga med hästar är att man inte alltid märker om det gör ont fören det är försent.. :(

Om du är lyhörd på din häst så kommer du att märka det. Och om du dessutom har åtminstonde hyfsad balans så ska det gå prima!

Ja.. jag antar att jag oroar mig i onödan som vanligt.. men jag har aldrig hoppat med henne annars knappt ridit henne alls eftersom hon vilat i sommar (köpte henne i våras) så jag vet ju inte hur hon är.. men man märker väl det antar jag..

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 156
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka