Hoppa med shire

Jeanettewikander

Trådstartare
Hej! Finns det fler här som rider shirehästar? Jag brukar rida mycket i skogen och både tränar dressyr och busrider där.
Min shire har visat sig älska hoppning. Hon flyger över stockar och letar gärna efter fler stockar så fort hon landat. Jag vet att hon aldrig kommer bli någon hopphäst men vi har rätt kul iallafall. Problemet är att många hästmänniskor reagerat och säger att det är direkt skadligt att hoppa med en shire, att jag plågar min stackars häst. Jag har dock bara hört människor som aldrig själv suttit på en shire säga så. De få shireryttare jag känner säger att det är trams. Därför undrar hur ni andra tänker kring att hoppa med en shire.
 
Det tror inte jag heller. Men det skulle vara intressant att höra andra sidans argument och tankegångar. Har jag mött okunniga människor eller har fler samma syn på shirehästen?
 
Hej! Finns det fler här som rider shirehästar? Jag brukar rida mycket i skogen och både tränar dressyr och busrider där.
Min shire har visat sig älska hoppning. Hon flyger över stockar och letar gärna efter fler stockar så fort hon landat. Jag vet att hon aldrig kommer bli någon hopphäst men vi har rätt kul iallafall. Problemet är att många hästmänniskor reagerat och säger att det är direkt skadligt att hoppa med en shire, att jag plågar min stackars häst. Jag har dock bara hört människor som aldrig själv suttit på en shire säga så. De få shireryttare jag känner säger att det är trams. Därför undrar hur ni andra tänker kring att hoppa med en shire.

Du har bara stött på okunniga knäppgökar, för att uttrycka mig rakt. Pratar vi långt över metern så skulle jag möjligen kunna vara lite skeptisk (men det är samtidigt högst individuellt!), men pratar vi mindre stockar, lägre hinder etc. etc. på upp emot metern är det inte alls något problem, oavsett häst. Kallblod som varmblod som fullblod som ponny. Det är bara bra för alla skutta lite lägre språng ibland. :)
 
Det tror inte jag heller. Men det skulle vara intressant att höra andra sidans argument och tankegångar. Har jag mött okunniga människor eller har fler samma syn på shirehästen?

Det finns väldigt få som rider Shirehästar rent allmänt så tror du får väldigt dålig utdelning på Buke om du just efterlyser ryttare på Shire specifikt ang deras syn på att hästarna skuttar över lite småhinder/stockar i skogen och gillar/ogillar det.

Dock kvarstår min reflektion att inga hästar går sönder av att skutta över småhinder oavsett ras osv.
 
De flesta hästar kan skutta över stockar och diken, och om din häst tycker att det är roligt kan jag inte se några problem med det. Folk kanske reagerar på att de tycker att hästarna är stora och tunga och att det därför kan vara påfrestande för benen när de landar efter ett hinder?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 988
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp