Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

Mabuse

Trådstartare
Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen, och vad krävs?

Som komplett nybörjare så startade jag upp mitt första akvarium i november. Akvariet är på lite drygt 100 liter och åttkantigt. Belysningen var från början 15 w, sunglo-rör mot svart bakgrund. Ingen näring. Inredningen en stor redmoore-rot, holländsk sjösten (finkorning) och ett par stora engelska sjöstenar.

Köpte i omgångar 4 pansarmalar, 2 siamesiska algätare, 1 pleco och 10 tetror. Alla är friska och pigga med klara färger. Algätarna har växt rejält. Pansarmalarna får pansamalstabletter, algätarna får algtabletter, tetrorna får röda mygglarver (ska köpa något annat nästa gång, har förstått att röda mygglarver inte är så bra) och flingor. Dvs varannan dag en algtablett, varannan dag en pansarmalstablett. Tetrorna får mygglarver varanna dag och flingor varannan dag. En dag i veckan är matningsfri.

Vattenbyte inkl slamsugning en gång per vecka, 30%. Innerfilter, kapacitet på 300 l/timme. På sikt finns ev planer på att byta detta till ett kraftigare med mer filtermassa.

Planterade också ett gäng växter: hygrophila polysperma och difformis, limnophila sessiflora, crinum calamistratum, hornsärv, javaormbunke och anubias.

Omgående fick vi problem med kiselalger och att växterna tappade blad och inte växte (framförallt hygrophila och limnophila).

Åtgärder: Ferropol näringskulor i botten, ferropol flytande gödning i vattnet (Ska byta till Tropica plus när jag gjort slut på ferropolen). Inköp av algätare (hade bara pansarmal i början). (en månad sen) Byte av lysrörsrampen till 2x15 w, ett floraglo och ett aquaglo, bägge med reflektorer. Översidan på akvariet täckt med aluminiumfolie. (tre veckor sen)

Dagsläget: Alla växter utom limnophilan har börjat växa kraftigt, den står fortfarande still. Lite brunalger fortfarande, i övrigt algfritt. Fiskarna fortfarande pigga och glada. Med andra ord så kände jag mig ganska nöjd.

Frågade nu lite mer kunniga akvarister om vad jag ska göra med limnophilan, kommer den också repa sig eller borde jag byta den?

Och fick svaret att jag har bara två alternativ:

a) byta botten och göra om hela akvariet till ett low-tech med jordbotten, grumligare vatten och inga vattenbyten.

b) byta den nyinköpta lysrörsrampen, byta ut lysrören mot Philips Aquarelle (obs! måste var exakt detta märke!) och börja göda med PMDD. Stora vattenbyten om 50-70% varje vecka.

:cry: Finns det verkligen inga andra alternativ? Måste säga att ingendera lösningen låter särskilt tilltalande, vare sig ekonomiskt eller praktiskt. :(
 
Sv: Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

Utan att låtsas se orden "lite mer kunniga" akvarister så säger jag att nej, du behöver inte använda dig av alternativ 1 eller 2. Tycker du fått till en bra lösning med rampen, och det MÅSTE inte vara Aquarellerör alls. Jordbotten tror jag bara passar akvarienördar som haft många akvarium och kan offra ett på lite experiment som grumligt vatten och dyl.

Om jag vore du skulle jag nog testat den enklaste vägen, dvs byta ut Limnophilan, eftersom jag själv är rätt bekväm.

Vad gäller brunalgerna så verkar de ju avta, säkert pga din bättre belysning. Hur länge står det tänt per dag?
 
Sv: Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

10 timmar sammanlagt, med en tvåtimmars "siesta" mitt på dagen när det är mörkt.

Nu när allting (utom den där rackarns limnophilan då) växer så fint så tänkte jag ge mig ut till er i helgen och komplettera lite växter, det finns plats kvar på roten, så jag tänkte mig en anubias nana, eller en javaormbunke "Windelöv", vet inte om ni har det? Den vanliga javaormbunke vi har verkar trivas fint och har gjort nya små bebisar på ett par blad.

Vi har ju ingen bakgrund på akvariet, så det skulle vara fint att ha någon lång växt, som blir 50 cm eller mer, i bakgrunden. Vänta på att hornsärven växer till sig? Eller tro att limnophilan växer till sig? Eller något annat fint?
 
Sv: Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

Förresten, en annan fråga: var i en annan akvariebutik häromdagen, snyggt och trevligt, men mindre fräscht var att det låg en död fisk i ett par av akvarierna. Jag förstår givetvis att fiskar dör ibland i en akvariebutik, men de här hade legat ett tag tror jag, för de var alldeles vita. Jag är inte så äckelmagad, med det såg ärligt talat lite äckligt ut med två malar som satt och sög på det ena kadavret, och guppysar som slet i det andra. Fast det kanske går fort att det blir så? Eller är det kanske rent av bäst att låta fiskarna städa upp själva, så att säga?
 
Sv: Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

FörrJag förstår givetvis att fiskar dör ibland i en akvariebutik, men de här hade legat ett tag tror jag, för de var alldeles vita. Jag är inte så äckelmagad, med det såg ärligt talat lite äckligt ut med två malar som satt och sög på det ena kadavret, och guppysar som slet i det andra. Fast det kanske går fort att det blir så? Eller är det kanske rent av bäst att låta fiskarna städa upp själva, så att säga?

Det går väldigt fort. Mindre än ett dygn tar det för en fisk som dör (i vatten) att bli vit, och de andra fiskarna hittar gärna de döda om de ligger på botten.
Däremot ligger det såklart i butikens intresse att se om någon fisk har dött, och snabbt lista ut varför. Det är ju en viss skillnad på att en fisk som man såg redan när den kom att den var liten och klen, dör, än om det börjar droppa av fiskar i ett akvarium som borde vara friskt. Då gäller det ju att snabbt stänga av det för försäljning, och medicinera.
 
Sv: Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

10 timmar sammanlagt, med en tvåtimmars "siesta" mitt på dagen när det är mörkt.

Nu när allting (utom den där rackarns limnophilan då) växer så fint så tänkte jag ge mig ut till er i helgen och komplettera lite växter, det finns plats kvar på roten, så jag tänkte mig en anubias nana, eller en javaormbunke "Windelöv", vet inte om ni har det? Den vanliga javaormbunke vi har verkar trivas fint och har gjort nya små bebisar på ett par blad.

Vi har ju ingen bakgrund på akvariet, så det skulle vara fint att ha någon lång växt, som blir 50 cm eller mer, i bakgrunden. Vänta på att hornsärven växer till sig? Eller tro att limnophilan växer till sig? Eller något annat fint?

Jag gillar personligen lite grövre växter som bakgrundsväxter, typ riktigt höga och smala anubias, eller grov vallisneria, eller gymnocoronis tex.
Windelöw borde finnas, de blir också himla fina tycker jag.
 
Sv: Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

Gymnocoronis vill ha mycket ljus, förstår jag det som, och vi har ju lite dåligt ljus. Men tigervalisneria kanske?

Vattenspikblad har jag sneglat lite på, men de kanske inte blir så höga?
 
Sv: Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

Jo, de växer på i ett enda trassel. Tror absolut att du klarar gymnocoronis på två rör + reflektorer.
 
Sv: Hopplöst akvarium? (långt, ursäkta!)

"Ett enda trassel" lät faktiskt riktigt trevligt. *ser framför sig hur tetrorna kan gömma sig där inne när de vill vara lite hemliga*

Har tittat lite på hur limnophilan ser ut när den blir stor, och är faktiskt benägen att kasta ut den. Så kul var den inte. Kanske att hygrophila corymbosa ryker också, den tappade nästan alla blad när vi hade så dåligt ljus, så nu är det mest stänglar med några få halvdöda blad på, och så en liten grön tofs i toppen där de nya fina bladen har börjat växa ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp