"hoppning"

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare tusse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 013
T

tusse

Hej hej jag har en travare som älskar att hoppa men han hoppar inte med rätt
teknik…
Får han syn på ett hinder är det full fart som gäller. Tar man i honom då blir han osäker och vågar inte hoppa. Eller så lyssnar han inte. Om hindret är ca 50 cm hoppar han 1m. Och han hoppar nästan jämfota….Och full fart efter. Jag har ridit i 8 år.....
Vad ska vi öva på? Behöver all hjälp jag kan få… kan inte öva på studs än. har testat men han försökte hoppa över alla samtidigt...:rofl:
HJÄLP!!!!

Sv: "hoppning"

Testa att lägga ut trav-bommar innan hindret då kan hästen inte bara springa rakt på. Vet själv hur det är då jag också har ett varmblod som jag håller på att utbilda. Travbommar har funkat för mig. Jämfota skutten har jag inte riktigt kommit underfund med än:banana:

Om du löshoppar honom lite så han själv kan lära sig lite hur man hoppar. Så tror jag också på lite kavaletti så han lär sig att vara uppmärksam.
Sen så är det väl bara att träna en massa så han lär sig på det visset.
Lycka till

Löshoppning, cavaletti, bommar, travbommar innan små hinder osv :)

Lyssnar han i dressyren? Annars får ni börja där och ta hoppningen
när han är uppmärksam på dina hjälper.

ok tack så mkt för alla goda tips...
han lyssnar väldigt bra i dressyren & annars oxå. räcker att bara sjunka ner i sadeln för att han ska sakta ner... :love: men det är jämfota hoppen som jag måste träna på att få bort.
MEN HUR???? :confused:

Jag hade kört mycket med cavaletti, travbommar och det som andra
här tipsat dig om redan. Och löshoppat så han får hitta sin teknik
och balans själv utan att störas av ryttare.
Låt det ta tid, tiden tycker jag är viktigast av allt.

Löshoppning är JÄTTEBRA för oerfarna (och erfarna) hästar. Det lär dem att tänka själva, taxera själva och tekniken byggs (förhoppningsvis :smirk: ) upp allteftersom hästen får bättre självförtroende och styrka.

Det låter som din häst stressar och det beror ofta på osäkerhet och/eller att hästen inte är klar för uppgiften. Den kan behöva mer styrka, eller lugnare introduktion.

Kör mkt enkla övningar istället för att "bara" hoppa. Dvs bommar, krysshinder etc. Ett bra tips är att lägga bommar i böjt spår istället för rakt fram, vilket hindrar hästen från att bara rusa över dem. Men framförallt, löshoppa hästen mer än du hoppar den uppsuttet tills den fått självförtroende att klara av uppgiften utan att rusa och hoppa en halvmeter i onödan.

Sen standardkommentar: Behöver man hjälp så sök hjälp. Ta hjälp av tränare. ;)

LYCKA TILL!

ok tack. Jag ska ta hjälpa av tränare i vår
om vädret blir bättre någon gång.:devil:
men han måste vara klar för uppgiften eftersom de andra ägarna har tävlat honom?!
men det är inte så farligt med att han ökar tempot...
det kan jag klara av men det är jämfota hoppen som stör mig.
han hoppar jämfota över galopp bommar oxå...:crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
724
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: Nova123
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 441
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka