Hoppskydd bak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Reim
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 288
R

Reim

När min häst vägrar, gör han det rejält och sist när vi var och tävlade lyckades han skrapa upp båda bakkotorna. Det måste vara väldigt smärtsamt för honom när han gör sina slidingstop(som i western) på hårda sandplaner..
Nu undrar jag om det finns några skydd som skyddar baksidan på kotorna, som framsenskydden, men för bakbenen. Vet att det finns speciella westernskydd för just slidingstop osv, men det kan man väl inte hoppa med, eller?

(Kommentarer om att hästen borde kollas upp ang. att han vägrar eller liknande undanbedes då han har kapacitet för det vi ställer upp i)

Sv: Hoppskydd bak

Benskydden från Equi-Guard som finns på Hööks går ned över kotan och skyddar.

Finns även Sport Medicine Combo Boot Equi-Guard som även skyddar ned över ballarna.

(Måste också tillägga att bara för hästen har kapacitet betyder det inte att den inte har ont...)

Teknikskydd borde väl funka, så länge hästen inte går som unghäst då är inte teknikskydd tillåtna enligt TR.

Skyddar det verkligen hela vägen över baksidan av kotan?

Nej, såklart inte. Men han är frisk i övrigt och att han vägrar beror väl mest på tillfällig osäkerhet.

610550_01.jpg

De ligger ju runt baksidan av kotan och kotan är därmed täkt baktill.

600618_01.jpg

Sen finns det ju BoT också som ser ut att gå ned över kotan iaf. Rätt dyra dock så om de slits upp fort kanske det inte är så bra investering.

Om du kan låna ett par slindstop skydd kan du ju rpova att hoppa med dem :)

Annars finns ju även Proffesionals Choice som har benskydd som går ner över kotan bak.
de ska även ta emot stötar och stödja senor mm.

Tack för tipsen på skydd!
Men är det verkligen tillåtet att tävla med ex slidingstop skydd? Jag har kollat TR och det står ju ingenting där om sånt.. Men om det är smidigt? Det får man väl testa :D

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 388
Senast: aprilia
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 277
Senast: CindyLou
·
T
Hästvård Augusti 06 fick jag hem en ponny, kat C, som var i ganska dåligt skick p.g.a olika anledningar. Efter igångsättning och korrigering...
Svar
16
· Visningar
1 515
Senast: Tangerine
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga... 2
Svar
21
· Visningar
4 248
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka