Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

R

rabarber2

http://svt.se/svt/road/Classic/share...590&from=tipsa

Hittade en 5 minuters snutt på SVTs arkiv.

"Internationella ryttarspelens andra dag på Östermalms idrottsplats i Stockholm. Fru Asker med hästen Erna segrar i klass 22, lätt A. Hästarnas hovar desinficeras i kloraminbad. Defilering inför lagtävling, klass VII, svår B. Svenskt ekipage i lagtävlingen, där svenskarna kommer sist. Det argentinska laget vinner, men Argentinas flagga är hissad på halv stång med anledning av Eva Perons död. Spanska ridskolan ger uppvisning med åtta vita hästar."

Från det ni kan se hur mycket tycker ni att sporten har förändrats? Positivt, negativt?

Själv tycker jag att likheterna är fler än olikheterna, men om man jämför Baloubet å Pessoa med ekipagen där så är det lite klasskillnad..
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

Jag får inte länken att funka. :(
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

Inte jag heller tyvärr:(
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

inte ja:( heller
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

gå in på www.svt.se
välj öppet arkiv
alla genrer
hästar

(fast jag får inte upp filmen men den ligger där)
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

Intressant! Fast banorna är mer tekniska idag. har för mig att hindrena förr var betydligt större än idag. Kanske inte just på den tävlingen på filmen, men VM o OS var betydligt högre o större än idag. Krävdes andra typer av hästar än de vi har idag.
Tyckte det var kul att alla bara galopperade på.

Kul o se Spanska Ridskolan! Överste Podhajsky :)
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

ska det hacka?:S
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

haha vad kul det avr att se den filmen!
vad länge sen det var !!! 52!! Hahah snacka om att inte ens min mamma var påtänkt då! ännu mindre jag själv! *hahah*

jisses vilka hinder! rätt kul att se att alla bara galopperade på hahaha,spanska ridskolan var häftig hehe..

kul å se sånt tycker jag.
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

rabarber2 skrev:
Från det ni kan se hur mycket tycker ni att sporten har förändrats? Positivt, negativt?
Tyckte alla utom mexicanaren (?) red väldigt prydligt och korrekt, även om stilen (mer upprätt överliv, mer "ihopridna" hästar mm) ändrats till idag. Studera argentinarens skänkelläge över hindren!!!! :d Där har dagens hoppryttare något att lära.

//Alice
 
Sv: Hopptävling från 50-talet på SVTs öppna arkiv.

Jag lyckdes se att den "moderna" pullargrimman även användes då ;)

Hästarna var fina och jag tyckte att de red fint frammåt.

Jag personligen vill inte jämföra, tycker att det är nostalgi :) att se dessa bilder
 

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 605
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp