Hoppträning på dräktigt sto?

Charlotta

Trådstartare
Det här kanske ska ligga under Ridning, men tycker att det har lika mycket med hästvård att göra.

Det finns ett triangelmärkt sto i stallet där jag är, dräktig i 7:e månaden, rids oregelbundet. Här är det kanske på sin plats att säga att hon är helt okej att promenadrida samt att ta små skutt på.

Saken är den att när ägaren väl rider så är det fullt ös och nu ska de vara med på hoppträning :eek: tror inte att tränaren är medveten om stoets kondition. Och tro mig, det kommer inte att handla om små skutt, snarare 1,20-1,30.

Hur länge kan man rida ett dräktigt sto, dvs normal dressyr/hoppträning? Har själv ingen erfarenhet.

Sv: Hoppträning på dräktigt sto?

Jag är inte så insatt när det gäller triangelmärkta hästar..men jag vet att dom haft en skada som gör att det bör ej gå mer en typ promenadridning.

När det gäller dräktiga ston så får dom vara med tills dom är i 4 e månaden.(tävlingar och träningar som är lik tävlingar.)

Senast ändrad:

zilla skrev:
Jag är inte så insatt när det gäller triangelmärkta hästar..men jag vet att dom haft en skada som gör att det bör ej gå mer en typ promenadridning.

När det gäller dräktiga ston så får dom vara med tills dom är i 4 e månaden.(tävlingar och träningar som är lik tävlingar.)
T.märkta ston får inte tävla eller delta i ansträngande träningar. En sådan här märr bör man absolut inte träna med. Jag hade gjort en anmälan på ryttaren i detta fall.

Låter inte så bra... jag tycker kanske inte man hopptränar ett dräktigt sto i 7 månaden på dom höjderna, även om hon inte är trianglad...

Oj, hur länge grävde du för att hitta den här tråden!

Stoet fick en hovböld, så någon träning blev det inte. Nu rids hon inte, går i hage och blir bara mer och mer tjurig!

Ridas oregelbundet och sedan även hoppas så pass rejäla hinder, det är ju inte lämpligt ens på en ej dräktig häst.
Tur hoppträningen blev inställd för hästen.

Själv så har jag tävlat en häst 1/10 som fölade 31/12! :o :o
Det var ju oetiskt, och dessutom helt förbjudet enligt TR!
Varför det blev så? Jodå, hästen var tjuvbetäckt, så inget exakt datum fanns ju för ngn betäckning...

Liknande trådar

L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt... 2
Svar
23
· Visningar
4 312
Senast: Elma_vip
·
L
Avel Veeet att det finns massor av trådar som har samma rubrik. Men jag har ett annat inslag på det hela! Har ett sto som är utlånat, där...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Lantlolla
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 391
Senast: elfi
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 344
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka