Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stod nyligen i en tråd "stekt inlagd sill" och jag blev konfunderad tills jag kom på att vederbörande säkert menade "inlagd stekt sill". :D
Tror det är jag som är skyldig till detta ^^ En helt klar tankevurpa från min sida, låter så logiskt i mitt huvud när man steker först, sen lägger in. Därmed stekt inlagd sill, stekt -> lägger in :angel:
 
Tror det är jag som är skyldig till detta ^^ En helt klar tankevurpa från min sida, låter så logiskt i mitt huvud när man steker först, sen lägger in. Därmed stekt inlagd sill, stekt -> lägger in :angel:
Kan ha bidragit att det som man steker färskt heter strömmning :angel:
Sill är för fasta begrepp/produktnamn som inlagd sill, saltsill. :p

Detta är vad som finns i min matbutik:
inlagd strömming =stekt, säljs på lösvikt
inlagd sill =rå, säljs i glasburk
 
Sill fiskas på västkusten och strömming på östkusten, har inget att göra med om det är färskt eller inlagt att göra.
Jo, jag vet. Men språkligt är det mer komplext än det.
Och blir en fråga om kulturell tradition och dialekter också, inte bara varifrån din mataffär tar sina leveranser.
De jag känner äter maträtten "strömmingslåda" eller "stekt strömming med potatismos" oavsett vilken variant av fisken det var man fick tag på just den dagen. (Har bott där det varierar från gång till annan vad man köper, vem minns när man i efterhand plockar ut en matlåda ur frysen?)

Gränsen vid Kalmar fungerar om det är den biologiska fisken och ren råvara det handlar om. När det börjar bli benämningar på maträtter eller tillagningsmetoder är det sällan vettigt att behålla den exaktheten och detaljeringsgraden i informationen. Ungefär som kleenex omvandlas till ett generellt ord för pappersnäsdukar oavsett märke. (kommer inte på bättre exempel just nu).

Den sekundära betydelsen blir knuten till produkttypen, eftersom det är en mycket mer framträdande och betydelsefull distinktion när jag ska äta den. Medveten om att det finns en språkvariation, därav att min tolkning av hennes text försvårades och de gula gubbarna i kommentaren till @Masqueradee :)
 
Kan ha bidragit att det som man steker färskt heter strömmning :angel:
Sill är för fasta begrepp/produktnamn som inlagd sill, saltsill. :p

Detta är vad som finns i min matbutik:
inlagd strömming =stekt, säljs på lösvikt
inlagd sill =rå, säljs i glasburk
Jo, jag vet. Men språkligt är det mer komplext än det.
Och blir en fråga om kulturell tradition och dialekter också, inte bara varifrån din mataffär tar sina leveranser.
De jag känner äter maträtten "strömmingslåda" eller "stekt strömming med potatismos" oavsett vilken variant av fisken det var man fick tag på just den dagen. (Har bott där det varierar från gång till annan vad man köper, vem minns när man i efterhand plockar ut en matlåda ur frysen?)

Gränsen vid Kalmar fungerar om det är den biologiska fisken och ren råvara det handlar om. När det börjar bli benämningar på maträtter eller tillagningsmetoder är det sällan vettigt att behålla den exaktheten och detaljeringsgraden i informationen. Ungefär som kleenex omvandlas till ett generellt ord för pappersnäsdukar oavsett märke. (kommer inte på bättre exempel just nu).

Den sekundära betydelsen blir knuten till produkttypen, eftersom det är en mycket mer framträdande och betydelsefull distinktion när jag ska äta den. Medveten om att det finns en språkvariation, därav att min tolkning av hennes text försvårades och de gula gubbarna i kommentaren till @Masqueradee :)
Nu blir jag nästan osäker och måste kolla om det verkligen var jag som skrev så, för jag kallar det för strömming och inte sill. Hos oss är strömming det man steker och sen även kan lägga in, medan sill är mer matjessill och annan typ av ”inlagda småbitar” liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 124
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 955
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp