Hormoner, eller hur länge måste jag härda ut?

Praeterea

Trådstartare
Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel?
Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns lite olika erfarenheter. Jag ska såklart också prata med BM också, men jag vill gärna få lite input och hjälp att sortera mina tankar innan.

Jag har sedan ett par månader tillbaka en hormonspiral, Kyleena. När jag pratade med BM lät det väldigt bra, ett smidigt preventivmedel som funkar länge, som inte borde ha så mycket övrig påverkan och förhoppningsvis kan jag bli blödningsfri framöver.

Såhär långt blöder jag konstant. Inga stora mängder, men lite hela tiden. Jag har nog haft ett par-tre blödningsfria dagar sen midsommar. Det är ok, jag kan leva med det om det stabiliserar sig om ett tag. Innan jag satte in spiralen hade jag en rätt oregelbunden menscykel som jag hoppades på att spiralen skulle styra upp, och visst det här är ju en variant på att vara stabil... :grin:

Men mitt övriga mående. Innan jag satte in spiralen hade jag energi och kärlek för tolv, jag kände att allt var möjligt. Jag älskade livet, njöt varje dag och dansade fram på en regnbåge. Typ.
Jämfört med nu. Nedstämd, avtrubbade känslor, låg energi. Visst, det svänger och det finns bättre dagar. Just idag är en bättre dag, då jag minns hur det känns att leva. Men alldeles för många dagar är jämngrå där jag tar avstånd från allt och alla och jag tänker att det nog är bäst att vara ensam, bli vid min läst och acceptera att det är såhär livet blev. Det är inte särskilt roligt och inte helt optimalt för mina relationer, som har fått ta en del smällar de här veckorna. Som jag lite frustrerat utbrast till en vän: Ja, jag förstår att hormonspiral räknas som ett effektivt preventivmedel. Man har ju ingen lust att ligga och dessutom avslutar man sina relationer! :arghh:

Jag vet att det inte har gått så lång tid, men hur länge måste jag vänta? Och finns det något som säger att det kommer bli bättre?
Jag kan ju inte heller veta säkert att det är just hormonerna som påverkar mig eller om det är livet i övrigt som just nu är nere i en svacka. Men jag känner igen tankar och synen på livet från när jag åt p-piller för några år sedan och jag upplever att förändringen kom när spiralen sattes in.
Jag vet att det bara är jag som kan bestämma om det är värt att fortsätta eller inte, men jag är tacksam för erfarenheter och tankar. Någon som upplevde en strulig inledning, men där det sen blev bättre?
 
Jag har också hormonspiral (jaydess) men har inte upplevt någraav de biverkningarna du tar upp. Men låter väl som att det är läga att ta en kontakt med gyn och rådfråga?

Däremot har jag tidigare fått konstanta småblödningar av p-stav. Då berodde det på att slemhinnan minskade i tjocklek så som den ”ska”, men blev för tunn så den liksom sprack hela tiden vilket gav mellanblödningar.
Kanske är samma för dig?

Jag har haft andra biverkningar, framförallt svullnad och kramper. Det minskade stadigt för varje månad i början.
Har ditt varit konstant eller märker du att det avtar?

För hög hormondos kanske?
 
Jag har Kyleena som sattes in i början på maj om jag inte minns helt fel. Hade lite blödningar hela tiden i början precis som du, men det har stannat av sedan en dryg månad eller nåt (min tidskänsla är lite off, sorry!). Min tidigare mkt oregelbundna mens verkar nu vara helt borta, vilket är jätteskönt.

Ang. hormoner och humörpåverkning så upplevs det för mig som att jag fått lite mera känslosvängningar, mot att ha varit rätt så "okänslig" utan hormoner. Sexlusten har för mig ökat, men det kan iofs även bero på att jag börjat dejta igen efter att ha avslutat ett långt (ohälsosamt) förhållande för ett tag sedan. Jag tappade dock min sexlust då jag provade p-ring för några år sedan. Så det kan nog vara olika hur man påverkas som individ och beroende på typ och dos av hormoner?
 
Jag hade Mirena som fungerade väldigt bra. Av privata skäl fick jag ta ut den efter 20 år, ja - inte samma då alltså :D

Bytte till P-stav och känner igen mig i ts beskrivning. Av Mirena fick jag inga humörsvängningar, ingen mens och ett väldigt problemfritt liv. Nu: mens, humörsvängningar och något bristande sexintresse. Dubbelt så mycket hormon (mer) och annan typ är väl skälet.

Ger lösningen tre månader, sedan åker den ut om jag inte blir bättre.
 
Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel?
Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns lite olika erfarenheter. Jag ska såklart också prata med BM också, men jag vill gärna få lite input och hjälp att sortera mina tankar innan.

Jag har sedan ett par månader tillbaka en hormonspiral, Kyleena. När jag pratade med BM lät det väldigt bra, ett smidigt preventivmedel som funkar länge, som inte borde ha så mycket övrig påverkan och förhoppningsvis kan jag bli blödningsfri framöver.

Såhär långt blöder jag konstant. Inga stora mängder, men lite hela tiden. Jag har nog haft ett par-tre blödningsfria dagar sen midsommar. Det är ok, jag kan leva med det om det stabiliserar sig om ett tag. Innan jag satte in spiralen hade jag en rätt oregelbunden menscykel som jag hoppades på att spiralen skulle styra upp, och visst det här är ju en variant på att vara stabil... :grin:

Men mitt övriga mående. Innan jag satte in spiralen hade jag energi och kärlek för tolv, jag kände att allt var möjligt. Jag älskade livet, njöt varje dag och dansade fram på en regnbåge. Typ.
Jämfört med nu. Nedstämd, avtrubbade känslor, låg energi. Visst, det svänger och det finns bättre dagar. Just idag är en bättre dag, då jag minns hur det känns att leva. Men alldeles för många dagar är jämngrå där jag tar avstånd från allt och alla och jag tänker att det nog är bäst att vara ensam, bli vid min läst och acceptera att det är såhär livet blev. Det är inte särskilt roligt och inte helt optimalt för mina relationer, som har fått ta en del smällar de här veckorna. Som jag lite frustrerat utbrast till en vän: Ja, jag förstår att hormonspiral räknas som ett effektivt preventivmedel. Man har ju ingen lust att ligga och dessutom avslutar man sina relationer! :arghh:

Jag vet att det inte har gått så lång tid, men hur länge måste jag vänta? Och finns det något som säger att det kommer bli bättre?
Jag kan ju inte heller veta säkert att det är just hormonerna som påverkar mig eller om det är livet i övrigt som just nu är nere i en svacka. Men jag känner igen tankar och synen på livet från när jag åt p-piller för några år sedan och jag upplever att förändringen kom när spiralen sattes in.
Jag vet att det bara är jag som kan bestämma om det är värt att fortsätta eller inte, men jag är tacksam för erfarenheter och tankar. Någon som upplevde en strulig inledning, men där det sen blev bättre?

För mig tog det några månader med blödning, svullnad, finnar, ont och allmänt elände innan det blev bra.
Jag har nu haft min spiral snart ett år och upplever något lägre sexdrift än innan men mina hormonstyrda humörsvängningar har blivit mycket mildare och jag är överlag väldigt nöjd.
Blödningarna har upphört helt, kan ha en pytteliten lätt menskramp en gång i månaden men jämfört med mensvärken jag hade tidigare så är det gudomligt.
 
Det var inte tänkt att gå upp i rök, men livet med tjänsteresor och sånt kom emellan.

Stort tack för era svar, de var knuffen jag behövde för att ringa och boka tid, så nästa vecka ska jag få prata med BM och se vad hon säger. Samtidigt så har det den senaste veckan drygt faktiskt blivit bättre. Energimässigt, livsglädje och ambitioner. Sexlust återstår att se, men det kanske kommer. Jag hoppas på ett bra samtal, så får vi se var det landar.

...dock på ett allmänt plan störigt, konstigt och lite skrämmande att hormoner kan påverka livet så mycket.
 
Får man smyga in här och låna tråden lite? Jag har tänkt mycket på det här med preventivmedel den senaste tiden. Jag har aldrig använt p-piller eller annat, jag och killen använder bara kondom, vilket såklart funkar super men det är ju en liten skillnad utan kondom och ibland hade det varit skönt att slippa. Jag är dock så tveksam till alla dessa olika varianter av p-piller och alla biverkningar som verkar komma med!? Försöker läsa på men bli mest bara mörkrädd... När kommer p-piller för killar!!? :laugh:
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här..? Nån som känner igen sig kanske?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 339
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 948
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 623
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp