Horn, vilket är bäst?

Jag har fått möjlighet att köpa hjorthorn men jägaren undrar om jag vill ha hela eller delade. Vill jag ha hela eller delade? :nailbiting:
Har ju aldrig gett horn. Help!
Åh vilken lyllos du är! Jag har kontaktat diverse hjorthägn men ingen vill skicka det de säljer i gårdsbutikerna så man måste åka dit och det är långt (2,5 timmar fram och tillbaka till närmaste) och min ork är så begränsad :(
Det jag har förstått är att man kan behöva fila kanterna efter delning så att de inte är vassa och om du vill ha hela eller i delar beror nog mer på hundens storlek och om du vill dela själv.
 
Åh vilken lyllos du är! Jag har kontaktat diverse hjorthägn men ingen vill skicka det de säljer i gårdsbutikerna så man måste åka dit och det är långt (2,5 timmar fram och tillbaka till närmaste) och min ork är så begränsad :(
Det jag har förstått är att man kan behöva fila kanterna efter delning så att de inte är vassa och om du vill ha hela eller i delar beror nog mer på hundens storlek och om du vill dela själv.

Visst bor du rätt nära mig? Jag kan köpa åt dig också. Skicka ett PM som du vill det :up:
 
Ta hellre för stora än för små bitar. Olyckor med kvävning och tuggpinnar av olika slag som sätter sig på tvären i munnen beror i många fall på att de är för små. Försök få tag på horn som har en "förgrening", alltså den biten där det växer ut en tagg så att det bildas ett Y alt en del av en skovel så det blir en bred platta. Mycket svårare att svälja/sätta i halsen.
 
Ta hellre för stora än för små bitar. Olyckor med kvävning och tuggpinnar av olika slag som sätter sig på tvären i munnen beror i många fall på att de är för små. Försök få tag på horn som har en "förgrening", alltså den biten där det växer ut en tagg så att det bildas ett Y alt en del av en skovel så det blir en bred platta. Mycket svårare att svälja/sätta i halsen.

Hur ser dessa ut?
Känner mig fjantig som frågar men jag är verkligen novis på detta.
5BA87822-B08C-4D08-9BB9-99E7BD31F852.jpeg
 
Senast ändrad:
Hur ser dessa ut?
Känner mig fjantig som frågar men jag är verkligen novis på detta.Visa bifogad fil 46559
Hur stor är hunden? Jag är lite skeptisk till storleken på de som går att se om inte hunden är mycket liten. De två långa som är i paketet till höger kan nog funka om hunden inte är allt för stor men i övrigt ser de rätt korta ut tycker jag.

Det man kan göra är att borra ett hål genom dem, sen sätta ett lite grövre rep igenom hålet och sen trä på en lite bredare träplatta/kloss på repet precis intill hornet så att hunden rent fysiskt hindras att få in hela hornet i munnen på en gång.

Det går även att göra ett "pärlband" av flera mindre horn genom att borra hål genom dem och trä på dem på ett rep efter varandra så att det blir en större samlad klump av horn som inte går att svälja.
 
Det finns ju inga dumma frågor bara dumma svar har jag hört och eftersom ni kan så mycket om sådant som jag inte kan något om kommer här en (kanske) dum fråga som jag är säker på att ni kan svara på :D

Ett sånt här färskt (hjort)ben, hur gör man med det? Känns lite väl mycket/stort att äta hela, men man kan väl inte lägga in det i frysen igen? Man ska ju aldrig frysa om sådant som har tinat. Fast ben kanske inte tinar? Hur gör ni?

Please help me! 😘

28C49787-76AE-4D40-B69B-2C78F490F528.jpeg
 
Det finns ju inga dumma frågor bara dumma svar har jag hört och eftersom ni kan så mycket om sådant som jag inte kan något om kommer här en (kanske) dum fråga som jag är säker på att ni kan svara på :D

Ett sånt här färskt (hjort)ben, hur gör man med det? Känns lite väl mycket/stort att äta hela, men man kan väl inte lägga in det i frysen igen? Man ska ju aldrig frysa om sådant som har tinat. Fast ben kanske inte tinar? Hur gör ni?

Please help me! 😘

Visa bifogad fil 46640
Det är inte mycket kött på benet och hunden kommer troligen inte försöka svälja hela benet utan gnaga så länge det är gott och finns något att gnaga. Ledbrosket i vardera sida går att gnaga loss likaså det lilla kött/benhinnor som finns. Så jag tror du lugnt kan låta hunden ha benet tills det är färdigt. Benmärgen är ofta pillig att få ut ur så smala ben. Om det är stora ben som hunden inte blir färdig med i en sittning så lägger jag det i en plastpåse och stoppar in i frysen. Hundens immunförsvar är långt mycket bättre än vårt om hunden bara är normalt frisk. Man kan låta benet ligga framme också men det kan börja lukta efter ett tag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp