Bukefalos 28 år!

Hosta och snor!

Notworthit

Trådstartare
Hejsansvejsan.

Jag rider ett fullblod/oldenburgare/hannoveranare, en trevägskorsning alltså.
Mycket grov i typen, samt lite hull eller som jag tycker hon har "hängbuk".
Relativt otränad, relativt dålig kontis och dåligt musklad tycker jag. Hobby/allround häst.

Nu är det så att hon har börjat hostat, men det blev bättre sedan jag såg till att hon fick hösilage ist för hö.
Ägaren insisterar dock på att hö är bäst och att blöta det är trams..
Plus att hon snorar också =/ Det verkar lite skumt, efter vet. undersökning så hittade han inga fel på henne, förutom att hon hade lite hull så var hon fullt frisk men dock ej i ngn tävnlingskondition.

Dessa problem har hon endast i samband med ridning, kan det vara dålig kondition månne? Veterinären trodde det och det verkar ju logiskt.
Men hon har en äkta fullblodsskalle. Flyger i luften för det minsta och tar ut sig totalt.. En riktig fighter!

Så till frågan...
För att inte överanstränga henne vid träning, hur tror ni det bästa upplägget vore..?
Jag menar nu så kör vi klättring, intervall träning, djupsand osv. Men det är bara för att jag brukar rida med ett par som har tävnlingshästar i MKT god kondition och det är inte rimligt att hon skall hänga på dem även om hon alltid gjort eftersom hon bara blir sporadiskt riden..

Skönt att lufta lite =)
 
Sv: Hosta och snor!

Hejsansvejsan.

Jag rider ett fullblod/oldenburgare/hannoveranare, en trevägskorsning alltså.
Mycket grov i typen, samt lite hull eller som jag tycker hon har "hängbuk".
Relativt otränad, relativt dålig kontis och dåligt musklad tycker jag. Hobby/allround häst.

Nu är det så att hon har börjat hostat, men det blev bättre sedan jag såg till att hon fick hösilage ist för hö.
Ägaren insisterar dock på att hö är bäst och att blöta det är trams..
Plus att hon snorar också =/ Det verkar lite skumt, efter vet. undersökning så hittade han inga fel på henne, förutom att hon hade lite hull så var hon fullt frisk men dock ej i ngn tävnlingskondition.

Dessa problem har hon endast i samband med ridning, kan det vara dålig kondition månne? Veterinären trodde det och det verkar ju logiskt.
Men hon har en äkta fullblodsskalle. Flyger i luften för det minsta och tar ut sig totalt.. En riktig fighter!

Så till frågan...
För att inte överanstränga henne vid träning, hur tror ni det bästa upplägget vore..?
Jag menar nu så kör vi klättring, intervall träning, djupsand osv. Men det är bara för att jag brukar rida med ett par som har tävnlingshästar i MKT god kondition och det är inte rimligt att hon skall hänga på dem även om hon alltid gjort eftersom hon bara blir sporadiskt riden..

Skönt att lufta lite =)

Jag vet inte om du har sett mitt inlägg, men skulle så fort som möjligt prata med nån annan veterinär, helst åka till klinik. Att hosta är inte normalt spelar ingen roll när det är. Våran veterinär som vi hade först gjorde inget och vips nu har vi hästar med kroniskt bronkit plus möjligtvis en med kvickdrag ( ska undersökas på tisadag i klinik).
Det går fortare en vad man tror, se till att få en riktig diagnos.
 
Sv: Hosta och snor!

Hejsansvejsan.

Jag rider ett fullblod/oldenburgare/hannoveranare, en trevägskorsning alltså.
Mycket grov i typen, samt lite hull eller som jag tycker hon har "hängbuk".
Relativt otränad, relativt dålig kontis och dåligt musklad tycker jag. Hobby/allround häst.

Nu är det så att hon har börjat hostat, men det blev bättre sedan jag såg till att hon fick hösilage ist för hö.
Ägaren insisterar dock på att hö är bäst och att blöta det är trams..
Plus att hon snorar också =/ Det verkar lite skumt, efter vet. undersökning så hittade han inga fel på henne, förutom att hon hade lite hull så var hon fullt frisk men dock ej i ngn tävnlingskondition.

Dessa problem har hon endast i samband med ridning, kan det vara dålig kondition månne? Veterinären trodde det och det verkar ju logiskt.
Men hon har en äkta fullblodsskalle. Flyger i luften för det minsta och tar ut sig totalt.. En riktig fighter!

Så till frågan...
För att inte överanstränga henne vid träning, hur tror ni det bästa upplägget vore..?
Jag menar nu så kör vi klättring, intervall träning, djupsand osv. Men det är bara för att jag brukar rida med ett par som har tävnlingshästar i MKT god kondition och det är inte rimligt att hon skall hänga på dem även om hon alltid gjort eftersom hon bara blir sporadiskt riden..

Skönt att lufta lite =)

Hmm jag har aldrig varit med om att dom hostar och snorar för att dom har dålig kondis. Mer ansträngd andning kanske och flåsig, men inte hostig vad jag vet.

Jag själv har en bronkit häst, han hostar aldrig vid ridning. Så ja, ta en annan veterinär för att få en till bedömning. Är nog säkrast så. Sen behöver din inte ha bronkit, kan vara något annat. Men för mig låter det konstigt att den hostar bara för dålig kondis :)
 
Sv: Hosta och snor!

hej. om du kollar i virveln den vid låret. ser du om hästen andas tungt? alltså när den är i vila om den måste anstränga sig där för att andas för gör den de så kan de tyvärr vara bronkit eller dammallergi.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Freazer
·
Hästvård Kadde har oroväckade nog börjat hosta. Något som han aldrig gjort förr mer än när man börjat rida honom efter att han har stått ett tag...
Svar
10
· Visningar
1 561
Senast: Varmblod90
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 223
Senast: axel
·
B
Hästvård Min häst har varit förkyld större delen av vintern men slutade hosta och snora för ca 2 månader sedan. Nu de senaste dagarna så har han...
2
Svar
24
· Visningar
3 924
Senast: Emmah.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp