hosta vid ombyggnad

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tottenham
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 774
T

tottenham

Är det någon här som har råkat ut för att hästarna i stllet börjat hosta när stallet byggts om? Anta att det har hanterats gullfiberisolering, målats om, sågats mm.
Kan detta utlösa något hos hästen?
Hur länge borde "symptomen" fortgå med tex hosta?
VAD kan vara farligt för hästarna vid en ombyggnad?
Vad kan man göra för att göra det bättre?

Snälla ni, kom med alla förslag :confused:

Sv: hosta vid ombyggnad

allla nya material emitterar fukt och toxiner innan det satt sig.. speciellt gipsdamm, terpentin från trä, murbruksdamm, fiberdamm från isoleringsmaterel, gaser från färg och sådant..
och det bästa för hästarna vore att flytta ut i uteboxar någon månad innan de flyttar in i det nymålade rustade välvädrade stallet..

man kan behandla hästar som barn här, barn ska aldrig sova i rum tidigare än 1-2 månader om det är nytapetserat eller nymålat.. detta gör att barnet lättare får astma och allergier(min bror gick på ett dagis som var sjukt pga att man lagt på golvet på flytspackel som ej härdat, han är numera allergisk mot pälsdjur, nötter och hö)..
sjuka hus är inte bra för varken människor eller djur..

Det blir ju lätt dammigt när man bygger om.Speciella material kan ju visserligen oxå utlösa sånt men nuförtiden har vi regler om vad som inte är bra att bygga med å sånt får inte användas heller om det utgör en risk för hälsan.

tack för svaren! precis vad jag har trott men ingen har velat tro på det jag misstänkt.

då är frågan hur man ska behandla något sådant??? kan man se vad det beror på när man gör halsundersökning?

nån som har en idé?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 504
Senast: lizzie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 788
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 087
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka