Bukefalos 28 år!

attempt

Trådstartare
min lilla flicka hostar ibland när jag rider, aldrig annars. mest när jag travar.
jag har blivit så rädd när hon gör det så jag har saktat av och bara skrittat.
ska jag kontakta vetrinär?
kan man ge hästen något fodertillskott mot detta?
 
Sv: hostar?

instämmer med förre sribent, en frisk häst hostar ej. Det låter som bronkithosta, så kolla upp det med en veterinär så du får behandla i tid så det inte är något som utvecklas till kvickdrag, blöt spån och fodra med damfritt foder (blöt kraft samt hösilage/ensilage, ej hö) och så minst 12 timmars utevistelse, är inne på min andra bronkithäst.. min förra hade exakt samma symptom som din, och det visade sig att hon hade jättemycket slem i sin hals som fick medisineras tre ggr varav de två sista ggr med kortison.. efter det blev hon symptomfri(efter att även ha ändrat hennes foder samt miljö), visade bara hosta vid fuktigt väder(väderomslag) eller om hon fick torrt hö.
 
Sv: hostar?

du behöver inte sakta av till trav om hon hostar, förutsatt att hon inte hostar jättemycket, många ggr är det bättre att låta dom trava på långa tyglar och hosta loss slemmet.
 
Sv: hostar?

min ponny hade samma problem för några år sedan också. Blöt höet och kraftfodret och lite vitlök i. Täcka ordentligt efter ridning. Nu hostar hon inte mer, isf bara vid slaskigt väder. Hon är 21 år gammal också och har lite problem me dammallergi så det är väl orsaken också. :P
 
Sv: hostar?

du behöver inte sakta av till trav om hon hostar, förutsatt att hon inte hostar jättemycket, många ggr är det bättre att låta dom trava på långa tyglar och hosta loss slemmet.

Hörru!!!!

När min häst hade samma sympton sa vet. DU FÅR ABSOLUT INTE TRAVA OM HÄSTEN HOSTAR!!!!!

EN FRISK HÄST HOSTAR INTE! EN FRISK HÄST HOSTAR INTE SLEM!

Till TS: är din häst sjuk dvs hostar ska du ringa vet!
 
Sv: hostar?

Så länge hästen inte är allmänpåverkad, har feber eller andningsvårigheter så ska man helst hålla igång dem även om de hostar.

TS: Ring vetrinären så han får komma ut och lyssna på din häst.
 
Sv: hostar?

hörru själv du; inte är det farligt att trava, en hosthäst, snarare tvärt om en hosthäst blir oftast sämre om den ställs av, för en bronkithäst är kondition och rörelse av högsta prioritet så länge hästen ej har feber eller är allmänpåverkad! Dessutom får den en bättre chans att få kraft att hosta upp sitt slem.
jag vet nog vad jag talar om, jag har mångårig erfarenhet av hosthästar samt dess skötsel.
 
Sv: hostar?

allmän tillståndet är jätte viktigt för host hästar,om det då är astma eller bronkit,kvickdrag m,m,m, slem ska ut,så det inte blir liggande ,och åker upp och ner,mindre kul för hästen.
bra kondis hjälper syretillförseln.
en del hästar kan hosta till,utan att det behöver betyda att dom har bronkit.det kan bara vet kolla upp.

bisolvon är bra till att få ut slemet.
 
Sv: hostar?

Håller helt med att det är superviktigt att hålla igång hosthästar.Min brukar bli mer slemmig av bara en-två dagars vila. DOCK om hästen hostar jättemycket tycker jag inte man ska fortsätta. Man kan trava och sen skritta och sen testa trava igen. Lite host gör ju som sagt ingenting, men när de hostar tokmycket tycker inte jag att man ska forsätta. Snackar ju såklart också om hästen inte är allmänpåverkad.
 
Sv: hostar?

min lilla flicka hostar ibland när jag rider, aldrig annars. mest när jag travar.
jag har blivit så rädd när hon gör det så jag har saktat av och bara skrittat.
ska jag kontakta vetrinär?
kan man ge hästen något fodertillskott mot detta?

Om den inte har feber eller slem i näsborrarna så fick jag följande råd av min vet:
- rid vidare, låt den hosta
(hostar den mycket däremot är det nog något mer)

Min vet påstod att de stora väderomväxlingarna som är nu kan påverka vissa att hosta.

Vi tog prover på vår häst men allt var bra. Han har inte heller bronkit alt annan sjukdom.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
627
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 426
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 136
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp