hovbensbrott..

videnlis

Trådstartare
har ni en häst som haft hovbensbrott?
hur läkte det? vad gjordes? hur påverkar det ridningen??
tacksam för svar!
 
Sv: hovbensbrott..

Lånar magen på ett sto med chipfraktur.
Det är ännu ej läkt efter 2 år (har dock ej rönkat på 1 år). Detta på grund av att skadan först ej upptäcktes
och sen var det för sent för att göra "rätt" saker. Hon klarar att gå i hagen som avelssto men inte mer. Skadan började läka 9 månader efter skadan så det är en lång väntan om hon öht blir ridbar igen.
 
Sv: hovbensbrott..

oj då!
min häst fick ett brott som föl, ingen hade märkt det (vilket låter väldit konstigt) så det har blivit helt obehandlat.
hon som köpte hästen sedan,visste inget,o när hon började ridas in,o tränas för utställning började hon halta o skadan hittades.hon fick vila i 4-5 år,gjorde 3 föl,o nu har hon hållit att rida 3-4 ggr i veckan,inte med full speed,men rätt så normalt..jag undrar var gränsen går,för vad ett hovbensbrott håller.hittills har hon inte haltat eller klagat på annat sätt heller,o hon har nu blivit riden ett år.
 
Sv: hovbensbrott..

e det så?
röntgen visar att skadan inte läkt på bästa möjliga sätt.men hon håller hobbyridning,o det e jag överlycklig för..hon e helmysig!
 
Sv: hovbensbrott..

Här har vi haft 3 hästar med hovbensfrakturer som jag kan minnas. En ridskoleponny, fick vila ca. 6 månader, kanske lite mindre. Har nu inga som helst problem, går fullt på ridskolan. Min tränares tävlingshäst, fick vila ungefär lika länge, inga problem nu, tränas för fullt och tävlar tom. St George dressyr. En ridskolehäst, väldigt lovande som hopphäst och var bara 6 år. Hon fick vila länge, mer än ett halvår. Frakturen läkte men hon fick artros i hovleden som följd och det fanns inte mycket att göra, hon fick somna in. Alla tre upptäcktes direkt när det hänt.
 
Sv: hovbensbrott..

nu frågar jag en dum fråga, men vad är behandlingen?
veterinären sa, då man röntgade min häst(hon var inte min då,så jag lyssnade inte så noga) att om man hade behandlat henne genast,hade benet läkt bättre,nu e det snett läkt.men det tycks inte hindra hobbyridning.
om jag var säker på att hon skulle hålla, skulle jag vilja träna upp henne såpass att man kunde avelsbedömma henne.
 
Sv: hovbensbrott..

Jag har en som haft två hovbensfrakturer (på samma ben). Minns jag rätt hade han 6 månaders boxvila med ringsko. Helt frisk idag.
 
Sv: hovbensbrott..

det låter ju bra det här.
jag har varit jätteorolig för att jag skulle rida för mycket,eller så.
men 3-4 gånger i veckan går hon, volter, framdelsvändningar och sådant har jag försökt hoppa över..likaså hårt underlag med hård fart..

undrar varför hon började halta då, i 5 års ålder,inte red dom alla dagar då heller.men det var rätt så fartfyllt,tror jag.månne det inte sen heller var ett symtom på benbrottet,utan nån annan hälta...hm...ja, fundera kan man ju i all oändlighet.
 
Sv: hovbensbrott..

Precis, ringsko för att hoven inte ska röra på sig för mycket, det stabiliseras. Sen kan dom också få gips på hoven. Måste bytas ofta eftersom det nöts ner väldigt fort.
 
Sv: hovbensbrott..

jag har haft två med hovbens fraktur.. den första var ett varmblod han stog länge i box om jag inte mins fel.. det va när jag jobbade på travet.. han blev helt bra o tävlade V75 typ 8 månader efter...

den andra köpte jag efter att han va läkt. han va en islänning och funkar utan några som helst problem i ridningen. läkte på några månader om jag inte mins fel
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Är på g att köpa en häst 13 år. Haft förlossningsfång förra året för efterbörden släppte inte och fick livmodersinflamation...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp