Hovbensrotation och sänkning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ishest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 748
I

Ishest

Vårt sto har fått grov hovbensrotation och sänkning (framhovar) efter ett fånganfall. Vet. mätte "grader" (kmr inte riktigt ihåg vad det var) och det låg på 36. Gränsen för grov var visst kring 26-28, så det var inte ens på gränsen för det. Enligt många är prognosen dålig.

Har era hästar som har haft rotation eller sänkning blivit friska?

Sv: Hovbensrotation och sänkning

om du googlar så ska du hitta ny forskning från slu som visar att varken graden av sänkning eller hur ont hästen har vid anfallet är avgörande för hur det kommer att gå... nånstans läste jag om en häst som hade 55 graders rotation eller om det var sänkning, som återgick till användande..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
841
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 011
Senast: Sharpless
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 223
Senast: AraSlei
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka