Hovböld - tar av sig bandaget

ylvalill

Trådstartare
Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller mindre ohalt direkt när den var öppnad. Så långt allt gott. Problemet är bara att rekommendationen ju är att hoven ska hållas bandagerad för att man ska undvika att det kommer in smuts och bakterier i hålet där bölden var och min pilliga häst tar av sig detta bandage typ direkt man vänder ryggen till. Har provat med antibit-klet som ska smaka illa men det struntar han fullständigt i. Så - vad gör man? Kan man skydda hålet i hoven på nåt annat bra sätt? Själva ingångshålet är typ 1 mm * ett par mm så det är svårt att avgöra hur djupt det går.
 
Kör upp bomull i hålet?

Det gjorde jag med jodopax (de är kankse inte rekomenderat nu) o sen dubbelhäftade bara runt hoven. Höll 2 dagar i stöten iaf.
 
Kör upp bomull i hålet?

Det gjorde jag med jodopax (de är kankse inte rekomenderat nu) o sen dubbelhäftade bara runt hoven. Höll 2 dagar i stöten iaf.
I det här fallet är hålet så himla litet så det går inte att få in någonting i det. Pillar rent med en söm, det är precis den går in. Min hovslagare har också rekommenderat jodopaxlösning för rengöring så det kanske är gångbart för hovbölder fortfarande i alla fall?
 
Finns ju typ "tofflor" att sätta på. Men han skulle kanske få av sig en sådan också. 😅 Om det är torrt och fint ute så tror jag inte att det är någon större fara dock. Värre om det är lerigt.
 
Skulle det gå att sätta på en gummiboot? Gärna en som är hel så det inte finns några kardborreknäppen att dra loss. Tänker att det kanske hindrar hästen från att komma åt att dra i kanten på tejpningen.
 
I det här fallet är hålet så himla litet så det går inte att få in någonting i det. Pillar rent med en söm, det är precis den går in. Min hovslagare har också rekommenderat jodopaxlösning för rengöring så det kanske är gångbart för hovbölder fortfarande i alla fall?

What, jodopax ska inte rekommenderas längre...

Jag hade hovbadat med Sanogen eller liknande (låter lite vanskligt med ett så tight hål, lätt att du råkar pilla in smuts med sömmen), sen lagt ett litet "lock" med Artimud (antibakteriell lera), sen på med en hovboots :). Pillar han av bootsen skyddar ändå leran rätt bra.
 
Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller mindre ohalt direkt när den var öppnad. Så långt allt gott. Problemet är bara att rekommendationen ju är att hoven ska hållas bandagerad för att man ska undvika att det kommer in smuts och bakterier i hålet där bölden var och min pilliga häst tar av sig detta bandage typ direkt man vänder ryggen till. Har provat med antibit-klet som ska smaka illa men det struntar han fullständigt i. Så - vad gör man? Kan man skydda hålet i hoven på nåt annat bra sätt? Själva ingångshålet är typ 1 mm * ett par mm så det är svårt att avgöra hur djupt det går.
Är det för litet för att gipsa och sätta boots på?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovböld. Vi ska ha bandage på från det att bölden öppnas tills dessa att bölden har blivit tömd och torkat...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Vi har fått ett litet dilemma på halsen. Vår store häst har fått en hovböld, den sitter rätt djupt och just nu kör vi våtvärmande...
Svar
12
· Visningar
1 392
Senast: Lavinia
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp