Hovens omställning, hur lång tid?

Vi har plockat skorna på våra.

Först ut var KWPNen, han fick några skador i bakbenet som inte gick att balansera upp med sjukbeslag, så hovslagaren tyckte att vi kunde testa barfota när han ändå skulle stå ett längre tag. Han ömmade på steniga/hårda underlag, så hade boots vid motion.
Han funkade ändå bra i hagen barfota bak så fick vara kvar så.
Sen bestämde han sig alldeles själv för att framskorna var onödiga. Han plockade av dom flera gånger gärna direkt efter att hovis varit ut, vi kunde heller inte hitta skorna, trots en platt hage som mockades ordentligt. Då fick han vara utan fram. Han ömmar fortfarande på stora stenar, men är helt normal på ridbana och i hagen. Rids med boots såklart.


Sen arabtanten. Vi trodde inte hon skulle överleva sommaren pga någon typ av smärta vi inte kunde komma underfund med. Hon fick en hovböld och efter det tänkte vi att hon lär ju ändå inte göra nåt under sommaren så ta av skorna. Tidigare har hon varit galet öm, även på gräs! Henne plockade vi alla samtidigt och nu, 2 år senare är hon friskare och nöjdare än nånsin innan. Hon tar ut steget bättre än hon gjorde med skor och är mjukare i musklerna. Smärtan försvann dessutom. Hon har också boots när vi rider ut.

Nu säger inte jag att det funkar för alla hästar att vara barfota, men för den typen av hagar vi har och ridning vi gör, funkar det för våra två.
 
Jag plockade av skorna på min ponny för ett år sen. Hon är dock en väldigt liten och nätt wm och rids inte. I mitt fall var det främst en kostnadsfråga, men även att ponnyn tydligt visade ovilja när hon blev skodd. Hon skoddes 2020 då hon helt enkelt kördes för mycket på grus och asfalt så hornet slets för mycket. Aldrig visat nån skillnad i rörelsemönster med/utan skor.

Då hon i samma veva började få ryggproblem så blev det även en period vila. Numera körs hon en del, men inte lika mycket som tidigare (vi snittade på 600 km/år innan) och ffa så har vi mycket mer gräsvägar här som vi kan jobba på. Hon går barfota utan några problem på alla underlag, men märker jag att hornet slits för mycket igen, så kommer jag skaffa boots istället.
 
Ungefär 6 månader har det tagit för de två hästar jag haft.
Men jag har ofta ridit med boots längre! De har då varit helt oömma i hagen men gått försiktigt på grusvägar.
Efter det har jag ofta skott på vintern om inte hagarna varit i toppskick….
Alltså han var lite trasslig utan boots. Med boots gick han som vanligt. Om det nu var otydligt.
 
Nej nej, absolut inget sådant, hovslagaren (för övrigt utbildad sådan) tog bara av framskorna (hästen var barfota bak sedan någon månad tillbaka). Hennes hovslagare hade då också inte ansett att det skulle vara något problem alls att ha hästen barfota (🤦🏼‍♀️) utan tog bara av dem. Den var min hovis som sen fick i uppdrag att sko om hästen då ägaren fattat att det inte skulle funka några dagar senare. Blev dock ingen skoning utan gips på alla fyra. Hovisen visade mig också hovarna- hästen gick bokstavligen på sulorna på alla fyra, inkl bak där hon varit utan skor i någon månad 😔
Usch, måste varit monumentalt dåliga hovar om det slutar med att man måste gipsa.
 
Min häst var skodd när hon kom och jag lät hovslagaren plocka av skorna när det var dags att verka. Hon fick ett betydligt mer avslappnat rörelsemönster när skorna togs av. På vass grusväg med mycket uppstickande stenar kan hon vara lite öm så där har vi boots runt om men i övrigt är hon helt bekväm.
 
Fjordhäst, 4 år gammal. Bra hovkvalite. Vi kommer hålla till på mjukt underlag samt uteritter men då har han boots på såklart. Aktivitetsnivån är idag väldigt låg pga där jag står nu kan vi inte göra så mycket pga väder och att det är väldigt mörkt. Blir bara mark träning just nu. Han ska även stå nu och vila i några månader pga stallflytt och då tänkte vi testa skolöst och se hur han klarar det. Funkar det så är det toppen.
Det låter ju ändå som att det finns bra förutsättningar. Sen så måste man ju se till individen och utvärdera hur det går, men det låter det ju som att ni kommer göra.

Tyvärr har jag mest bara erfarenhet av fullblod som går sönder om man tar av skorna. 😬 Eller hästar som gått barfota hela livet. Eller ja, jag har ett skräck-exempel på en häst där vi tog av skorna pga. lång konvalescens som slutade med avlivning pga. spricka i hoven. Men det var ju lite speciellt. Hästen blev skrämd och for iväg ur hagen. Det var nog ren otur att det blev så.

Hoppas det blir bra för er, oavsett skor eller barfota!
 
Min häst var skodd när hon kom och jag lät hovslagaren plocka av skorna när det var dags att verka. Hon fick ett betydligt mer avslappnat rörelsemönster när skorna togs av. På vass grusväg med mycket uppstickande stenar kan hon vara lite öm så där har vi boots runt om men i övrigt är hon helt bekväm.
Kan tillägga att hon varit hos mig i snart 2 år (i mars) och även om hennes hovar ändrat sig mycket till det bättre är vi inte riktigt i mål ännu.
 
Usch, måste varit monumentalt dåliga hovar om det slutar med att man måste gipsa.
Nä egentligen inte, men hästen hade svinont.

Tycker det är snudd på djurplågeri faktiskt att ha hästar barfota under våra svenska förhållanden. Har sett många hästar utöver min egna då som märkbart fick en bättre, mer avslappnad gång så fort skorna slogs på igen, även såna som varit barfota länge och inte tycks ha varit särskilt hovömma.
 
Senast ändrad:
Nä egentligen inte, men hästen hade svinont.

Tycker det är snudd på djurplågeri faktiskt att ha hästar barfota under våra svenska förhållanden. Har sett många hästar utöver min egna då som märkbart fick en bättre, mer avslappnad gång så fort skorna slogs på igen, även såna som varit barfota länge och inte tycks ha varit särskilt hovömma.
Fast jo, om hästen har så ont att den måste gipsas när man tar av skorna så har den dåliga hovar, ffa om man inte verkade den hårt samtidigt. Antingen dåliga hovar i sig själv eller så har hovslagaren under årens lopp fullkomligt slaktat hovarna så att alla sunda strukturer är förstörda. Att vara beroende av skor för att öht kunna gå är inte det naturliga tillståndet för en häst.
 
Nä egentligen inte, men hästen hade svinont.

Tycker det är snudd på djurplågeri faktiskt att ha hästar barfota under våra svenska förhållanden. Har sett många hästar utöver min egna då som märkbart fick en bättre, mer avslappnad gång så fort skorna slogs på igen, även såna som varit barfota länge och inte tycks ha varit särskilt hovömma.

Vadå för svenska förhållanden?
 
Svaret till TS är väl "det beror på" :) Vissa hästar anpassar sig i stort sett med en gång (min häst kan t.ex. gå med eller utan skor bak, det spelar ingen roll för honom, han blir inte öm - däremot spelar det roll för takten, så han är skodd runtom), andra hästar anpassar sig aldrig. Min dotters sto gick barfota i lite över ett år, hon ömmade lika mycket på grus i slutet av perioden som i början (hon gick i gräshage, passerade några meters grus enbart om vi behövde flytta henne). Däremot förbättrades hovkvaliteten mycket av barfotaperioden - hon har fortfarande, ett år efter att hon började skos igen, mycket bättre hovar än innan!
 
Många hästägare behöver ju dock förhålla sig till vad stallägaren tycker är nödvändigt. Jag har aldrig haft en stallägare som vill lägga pengar på att sanda i hagen. Är glad om de sandar tillräckligt till/från hage och till/från ridhus.
Ja allt beror ju såklart på förutsättningarna, men om jag utgår från mig själv så hade jag nog tagit på mig att sanda i hagen om det är så pass halt att hästen annars behövt skor och brodd och stallägaren inte själv vill sanda. Hade stallägaren nekat mig att sanda där min häst går hade jag troligen bytt stall faktiskt.
 
Snö och is till exempel? Det finns en skyldighet att se till att hästen har vettigt grepp (även i hagen) när det är halt ute. Jag vet att det går att dubba hovboots, men jag hade personligen aldrig velat ha min häst gående med sådana dygnet om (eller all tid den spenderar i hage).

Precis, och inte bara det. Vi har fått en rejäl köldknäpp nu och det är ordentligt fruset och knöggligt i hagarna. Att ha en oskodd (och ffa en nyavskodd!) kan inte vara särskilt kul just nu.

Vill man promt testa ha sin häst barfota så bör man ju göra det på våren när marken är mjukare och samtidigt se över foder, mineraler och även kanske knyta till sig en hovslagare (eller barfotaverkare) som är van att verka hästar för barfotagång. Är ju liksom inte heller bara att sko av och hoppas på det bästa.
 
Är hela din vinterhage så blöt att det blir isgata på vintern? Kanske bättre investering att dränera isf.
Normalt sett inte. Men när det snöar - töar - fryser - regnar - fryser, vilket INTE är ovanligt häromkring, så blir det isgata även om det inte var blött från början.

Men jag tänker varken dränera, sanda eller på annat sätt förändra mina hagar, jag är helt nöjd med dem som det är. Jag har heller inga planer på att plocka av skorna på hästarna, utan de kommer att få broddar när det är halt ute.

Mitt inlägg var bara ett svar på frågeställningen kring "svenska förhållanden" och varför man då kunde tycka att det vore bra att ha hästarna skodda. ETT av svaren på det kan ju sammanfattas som "vinter".
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 866
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 033
Senast: Marvin
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 078
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp