Hovens omställning, hur lång tid?

Precis, och inte bara det. Vi har fått en rejäl köldknäpp nu och det är ordentligt fruset och knöggligt i hagarna. Att ha en oskodd (och ffa en nyavskodd!) kan inte vara särskilt kul just nu.

Vill man promt testa ha sin häst barfota så bör man ju göra det på våren när marken är mjukare och samtidigt se över foder, mineraler och även kanske knyta till sig en hovslagare (eller barfotaverkare) som är van att verka hästar för barfotagång. Är ju liksom inte heller bara att sko av och hoppas på det bästa.
Det är väl ingen som skrivit att man hoppas på det bästa. Däremot är det intressant att läsa andras resor från skor till barfota. Hur gick det liksom. Sen när man skor av har ingen betydelse, marken kan ju likväl vara hård och knölig på sommaren om det är torka.
 
Det är väl ingen som skrivit att man hoppas på det bästa. Däremot är det intressant att läsa andras resor från skor till barfota. Hur gick det liksom. Sen när man skor av har ingen betydelse, marken kan ju likväl vara hård och knölig på sommaren om det är torka.
Det har visst betydelse när man väljer att sko av. Nu är ingen bra tid.
 
Det har visst betydelse när man väljer att sko av. Nu är ingen bra tid.
Jag tror du kommer skriva sådär oavsett årstid. Får den känslan. Är det for torrt ute så är det dåligt, är det för kallt så är det dåligt.

Du vet ju inte ens var jag håller hus eller hur marken ser ut där jag är uppstallad. 🤓
 
Fölstoet har gått utan skor i snart fyra år har världens hårdaste och finaste barfota hovar men det har tagit flera år innan vi kommit hit 🫣 Hon är skodd fram på vintern så hon ska kunna ta sig till och från hagen annars så nej.

Hade vallacken bartfota några veckor fram nu pga av dålig hov kvalitet och när han ändå skulle vara konvalecent så ja då fick han gå barfota tills i lördags när han fick skor igen. Ändå på knappa tre veckor såg man stor förbättring när han gick barfota. Hovarna återhämtande sig ändå relativt fort och hårdnade en hel del. Hovar är intressanta men han är inte gjord för att vara barfota när man kör honom då han inte fixar grusvägar och annat och vill inte hålla på med boots och grejer så av ren lathet skor jag honom och för hans del för att han ska slippa vara ömfotad. Sen som sagt ibland har han varit barfota ibland när han bara gått i hagen på gräs för att hovarna behöver vila upp sig lite från skor men då gör han heller inget annat en går i hagen.
 
Här har det inte varit en bra hovsommar. Först torka sen regnperiod. Det ena extremvädret efter det andra :crazy:
Fördelen med att prova att ta av skor på sommaren är att horntillväxten är högre då. Man har oftare lite mer marginaler än nu på vintern då hovarna inte växer lika mycket.
 
Här har det inte varit en bra hovsommar. Först torka sen regnperiod. Det ena extremvädret efter det andra :crazy:
Fördelen med att prova att ta av skor på sommaren är att horntillväxten är högre då. Man har oftare lite mer marginaler än nu på vintern då hovarna inte växer lika mycket.
Upplever dessutom att även om marken kan bli hård på sommaren så blir den "platt hård". Bara vintern med omväxlande tö och frost kan skapa en stenhård, superknölig paddock, liksom (eller för den delen en hage med samma egenskaper)! :D
 
Snö och is till exempel? Det finns en skyldighet att se till att hästen har vettigt grepp (även i hagen) när det är halt ute. Jag vet att det går att dubba hovboots, men jag hade personligen aldrig velat ha min häst gående med sådana dygnet om (eller all tid den spenderar i hage).

Snö och is är ju skitbra underlag för friska barfotahovar. Har man en kass hage som blir tvärhal får man ju halkbekämpa (eller sko över vintern).

Behövs brodd utanför hagen kan man använda limsko, boots, eller wraps...
 
Precis, och inte bara det. Vi har fått en rejäl köldknäpp nu och det är ordentligt fruset och knöggligt i hagarna. Att ha en oskodd (och ffa en nyavskodd!) kan inte vara särskilt kul just nu.

Vill man promt testa ha sin häst barfota så bör man ju göra det på våren när marken är mjukare och samtidigt se över foder, mineraler och även kanske knyta till sig en hovslagare (eller barfotaverkare) som är van att verka hästar för barfotagång. Är ju liksom inte heller bara att sko av och hoppas på det bästa.

Nyavskodd under knöggelperioden är inte en bra idé, det håller jag med om. Men man kan faktiskt wrappa direkt efter avskoning, och dubba wrapsen, om man måste göra det vintertid.
 
Snö och is är ju skitbra underlag för friska barfotahovar. Har man en kass hage som blir tvärhal får man ju halkbekämpa (eller sko över vintern).

Behövs brodd utanför hagen kan man använda limsko, boots, eller wraps...
Det finns såklart sätt att hantera vintern även med barfotahästar. I min del av landet kan man alltid hoppas på helt snöfri vinter, men kommer det snö är det ju ofta som jag beskrev snö - tö - frost - regn - frost osv och då BLIR det tvärhalt på ett helt annat sätt än om det är stabila minusgrader hela vintern. Helt utan att hagen för den sakens skull behöver vara "kass".

Jag löser vintern och alla andra årstider med att ha skodda hästar (de som rids), för mig är det en bra och rimlig lösning och under alla år med häst (haft egna hästar sedan årsskiftet -96/-97) så har EN häst varit halt av hovproblem EN gång. Det berodde på ett försök att ha honom barfota. Så jag ser liksom inte poängen med att prompt ta av skorna när det fungerar utmärkt MED skor.
 
Här har det inte varit en bra hovsommar. Först torka sen regnperiod. Det ena extremvädret efter det andra :crazy:
Fördelen med att prova att ta av skor på sommaren är att horntillväxten är högre då. Man har oftare lite mer marginaler än nu på vintern då hovarna inte växer lika mycket.

Friska barfotahovar med tillgång till varierat underlag blir dock inte alls negativt påverkade av det. Dom klarar det mycket bättre än skodda hästar.

Mina hade en fantastisk hovsommar i torkan, värmen, och regnet.
 
Många hästägare behöver ju dock förhålla sig till vad stallägaren tycker är nödvändigt. Jag har aldrig haft en stallägare som vill lägga pengar på att sanda i hagen. Är glad om de sandar tillräckligt till/från hage och till/från ridhus.
Jag har faktiskt haft en stallägare som sandade hagarna (grushagar) när det blev orimligt halt! Men det var minst lika mycket för att vi människor inte skulle slå ihjäl oss - hästarna var skodda o broddade.
 
Snö och is är ju skitbra underlag för friska barfotahovar. Har man en kass hage som blir tvärhal får man ju halkbekämpa (eller sko över vintern).

Behövs brodd utanför hagen kan man använda limsko, boots, eller wraps...
Det blir så tydligt i såna här trådar hur olika vårt land är vädermässigt. De senaste åren har du inte kunnat ta hästen ur stallet utan brodd. Snö som sedan följs av regn som följs av -20 ger liksom en stenhård is oavsett skick på hagar. När det dessutom töar/fryser konstant får man i så fall sanda varenda dag för sandar du på morgonen är det nedtinat i isen på kvällen och hjälper inte alls. Förra året var det en dag när det knappt gick att få ut hästarna för isen på parkeringen/vägen var så satans hård att gruset bara åkte runt ovanpå.

Så brodd i någon form är liksom ett måste.
 
Det beror på många olika faktorer så lite svårt att säga så rakt av.

Frisk barfotahov är enda faktorn.

Frisk tillväxt från frisk kronrand, friska inre strukturer, frisk stråle.

Otroligt många hovslagare verkar inte veta hur en frisk hov ser ut dock, kanske något som brister i utbildningen. Och många barfotaverkare överkompenserar och försöker skulpturera fram något som ser friskt ut - innan den egentligen är det.

Men en frisk hov som fått komma till hälsa i sin egen takt är en fantastisk struktur, ett evolutionens underverk.

Hästar föds inte med skor på. Skor gör vi för att det är en billig och enkel lösning så att dom ska klara av en högre belastning (såsom ryttare, i hastighet, eller underlag dom inte är vana vid) än deras hovar är redo för.

Tack och lov har det ju skett ett enormt tekniksprång vad gäller skodon, vi måste inte välja medeltida tekniker längre.
 
Frisk barfotahov är enda faktorn.

Frisk tillväxt från frisk kronrand, friska inre strukturer, frisk stråle.

Otroligt många hovslagare verkar inte veta hur en frisk hov ser ut dock, kanske något som brister i utbildningen. Och många barfotaverkare överkompenserar och försöker skulpturera fram något som ser friskt ut - innan den egentligen är det.

Men en frisk hov som fått komma till hälsa i sin egen takt är en fantastisk struktur, ett evolutionens underverk.

Hästar föds inte med skor på. Skor gör vi för att det är en billig och enkel lösning så att dom ska klara av en högre belastning (såsom ryttare, i hastighet, eller underlag dom inte är vana vid) än deras hovar är redo för.

Tack och lov har det ju skett ett enormt tekniksprång vad gäller skodon, vi måste inte välja medeltida tekniker längre.

Min nya hovslagare är förvånad varje gång hon kommer och ska sko min ridhäst. Jag påminner henne om att de andra två ska verkas och hon tycker att "men det behövs väl inte redan" och så får hon verka bort massor med horn. Ibland undrar jag om hon sett en frisk hov tidigare...
 
Frisk barfotahov är enda faktorn.

Frisk tillväxt från frisk kronrand, friska inre strukturer, frisk stråle.

Otroligt många hovslagare verkar inte veta hur en frisk hov ser ut dock, kanske något som brister i utbildningen. Och många barfotaverkare överkompenserar och försöker skulpturera fram något som ser friskt ut - innan den egentligen är det.

Men en frisk hov som fått komma till hälsa i sin egen takt är en fantastisk struktur, ett evolutionens underverk.

Hästar föds inte med skor på. Skor gör vi för att det är en billig och enkel lösning så att dom ska klara av en högre belastning (såsom ryttare, i hastighet, eller underlag dom inte är vana vid) än deras hovar är redo för.

Tack och lov har det ju skett ett enormt tekniksprång vad gäller skodon, vi måste inte välja medeltida tekniker längre.
Det är bara barfotatelibaner som vägrar ta till sig relevant forskning och inte går att diskutera med öht och du verkar vara en sån så jag kommer inte skriva mer om detta nu.
 
Det är bara barfotatelibaner som vägrar ta till sig relevant forskning och inte går att diskutera med öht och du verkar vara en sån så jag kommer inte skriva mer om detta nu.
Hörredu, skulle du tycka det var roligt om andra kallade dig för jehovas järnsko? Nä, jag tänkte väl. Så bete dig eller lämna tråden om du inte har något intressant att tillföra.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 866
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 032
Senast: Marvin
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 078
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp