Hovproblem

F

fialisa

Min häst har problem med vänster fram och bak. Han är inte halt, men strålen har blivit helt mjuk och "djup", dessutom luktar det äckligt. Det här mjuka området har nu även ökat till att vara längre upp på ballarna, och det är liksom alldeles mjukt och sprucket. Jag kan riva av en massa vitt skröfs som luktar illa.

Är detta vanlig stålröta eller är det ngt värre? Bör jag tillkalla hovslagare eller veterinär - ngn med erfarenhet som kan hjälpa?
 
Låter som strålröta du har problem med. Jag har nyligen haft samma problem och fick rådet att behandla med Thrush Buster och tjära. Tvätta först med jodopax och gasbinda (som river bort smutsen ordentligt) spruta sedan på Thrush Buster och avsluta med tjära, se till att få ner det i mittstrålfåran och att det är ordentligt rent där. Gör detta varje dag, två gånger om dan om det är fuktigt i hagen.
Om det är mycket mjukt bör du kanske kontakta en hovslagare som kan skära rent.
Denna behandling har funkat bra för mig.

Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 869
Senast: skuggi
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 781
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 478
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp