Hovslagare och HOVSLAGARE!!!

alice

Trådstartare
Jag har nu upptäckt hovslagarens betydelse! :banana: Förra vintern hade jag en annan hovslagare än jag har nu. Då kunde jag vänta ung 10 veckor mellan skoningarna. Hovarna växte knappt. Denna vintern har jag en annan hovslagare. Nu växer hovarna så det bara brakar om det. Nu är det knappt att 7 veckor mellan skoningarna räcker! Får nog gå ner på 6 veckor. De är runda, jättefina och hållbara. :banana: När hon kliver av skor nu (har bara hänt en gång sen september) behöver hovis bara sätta dit den. Hoven går inte sönder alls. I somras när hon tappade skona fnasades hovarna sönder och hovis hade bekymmer med att sätta dit skorna.

Så mitt råd är: Skaffa en BRA hovslagare! Visst, det är dyrt och kostsamt (min nuvarande är dubbelt så dyr som den förra), men har man skaffat häst så har man. :D Det lönar sig i längden!

//Alice

Skönt att fler och fler inser detta!!!! Skulle aldrig våga anlita en "billig", outbildad hovslagare, har sett alltför många resultat av detta...Kompisens häst blev som en helt annan, innan hade den jätteproblem när hon hade en skithovslagare... Det blir bara dyrare i längden iallafall!

Välj en utbildad, rekommenderad av förbundet! De är dyrare, men bättre! Finns säkert undantag, men varför inte vara på den säkra sidan?

Jag har precis ringt ut en annan hovis än den jag brukar ha för min pålles hovar har börjar flutit ut på utsidorna av framhovarna.....hoppas på att den andra är bättre.Finns ju ett talessätt NO FOOT NO HORSE!!!!

En kompis till mig har en Islänning som har varit halt och konstig i över ett år. Har röntgat och haft kiropraktor utan att de hittat nåt egentligt fel. tills någon sa byt hovslagare. Efter två skoningar haltar inte hästen och efter några månader kan hästen tölta som hon aldrig har kunnat på jätte,jättelänge! Det visade sig att hon var verkad fel och att skon satt lite sentt varje gång så hon har blivit inåtvriden på vä framben vilket gjort att hela hästen har blivit påverkad!!

Så ha en bra hovslagare!! Även om det kostar mer!

Sv: Hovslagare och HOVSLAGARE!!!

...Eller så anlitar man en billig, BRA utbildad hovslagare ;)

Jag har testat 4 st sen jag köpte pålls, och min nuvarande är absolut bäst!

Fast jag har en bra hovslagare å han har verkligen gjort skillnad på min hästa hovar, de har blivit större å mer runda å ändå behövs de inte skos mer än var 9-10 vecka då de inte växer så mkt.
Tog ut hovslagaren efter 6 veckor för jag skulle på träning å då sa han att det verkligen var onödigt då hovarna var så korta att jag kastade pengarna i sjön :smirk:

Det finns visserligen fodertillskott som kan främja hovtillväxten men personligen är jag glad att mina hästarns hovar inte växer som gräs, det kostar ju bara mer pengar då.

Ja, genom rätt verkning som ger en annan belastning så kan man få den effekten.

Evergreen skrev:
...Eller så anlitar man en billig, BRA utbildad hovslagare ;)

Jag har testat 4 st sen jag köpte pålls, och min nuvarande är absolut bäst!
Eller en billig, BRA kunnig hovslagare......

Härligt att du har en bra hovis! :bow:
Då är vi två, min nuvarande är också :bow: :bow: :bow:

Hade samma problem som dig, förra hovis kom tidigast var 9:e vecka, och pålle behöver skos som "värst" var 5:e.
Hans hovar var helt söndertrasade förut, och dessutom så kunde man aldrig rida ordentligt samma dag + dagen efter han var skodd, för han blev så ömfotad. :crazy:

Men jag hade "bonntur" ekonomiskt också. Den nuvarande är BILLIGARE än den förra! :D

:smirk: Om du bara visste vad en skicklig hovslagare kan göra..

alice skrev:
Jag har nu upptäckt hovslagarens betydelse! :banana:

Så mitt råd är: Skaffa en BRA hovslagare! Visst, det är dyrt och kostsamt (min nuvarande är dubbelt så dyr som den förra), men har man skaffat häst så har man. :D Det lönar sig i längden!

//Alice

Önskar att fler resonerade som du :bow: !

//Kristel, som tycker att hennes hovslager är elit :love: , trots att han är dubbelt så dyr som andras och alltid ger kvitto :D

Vad är det jag ser??? :eek: Har ni grävt upp denna gamla tråd? :D

//Alice

Visst är hovvård det allra viktigaste och inte minst då en bra hovslagare som vet hur just din häst skall skos. Det hovslagaren kan påverka är vinklar och balans i hovarna. Skapa bättre hovform osv. Göra så att hästen belastar sina ben på bästa sätt.
Däremot kan inte hovslagaren direkt påverka hur fort hovarna växer. Det har mer med diet och hur mycket hästen rör sig att göra. En häst som används och går mycket har hovar som växer mycket fortare.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 235
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 471
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 040
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25