Hovslagare under utbildning, pris?

AntiPrimax

Trådstartare
Vi behöver hitta en ny hovslagare, och fick kontakt med en tjej som sa att hon har 2 års erfarenhet, och jag tänkte OK, man kan vara bra fast man har bara 2 års erfarenhet.

Dock fick jag nu veta att hon är fortfarande under utbildning! Hur fungerar det då, jobbar hon svart då eftersom hon inte är examerad?

Hon tar följande priser, vilket jag kände är dyrt om hon inte har så mycket erfarenhet/klarutbildad?

Skoning - 1300 kr
Verkning - 650 kr
Kvällstid - efter kl. 17:00 +300 kr (vet inte om det är per häst eller per besök)

Vi bor utanför Enköping.
 
Varför skulle det vara svart? Man behöver inte ha någon specifik utbildning eller examen för att få jobba som hovslagare.

1300 låter förövrigt inte så dyrt. Jag betalar över 1600 för en helskoning.
 
Hovslagarutbildningen har inte med svartjobb att göra. Man får jobba som hovslagare även utan utbildning. Hovslagare är inte en skyddad titel såsom veterinär är t ex. kostnaden för skoningen låter rimlig anser jag.
 
Varför inte anlita en färdigutbildad hovslagare. Min hovslagare givetvis utbildad har lärling med sig. Han får dra skor samt fixa till hovarna efter skoningen. Kostar inte mycket mer än ovanstående priser att få hästen varmskodd av en av Sveriges bästa hovslagare.
 
Vi behöver hitta en ny hovslagare, och fick kontakt med en tjej som sa att hon har 2 års erfarenhet, och jag tänkte OK, man kan vara bra fast man har bara 2 års erfarenhet.

Dock fick jag nu veta att hon är fortfarande under utbildning! Hur fungerar det då, jobbar hon svart då eftersom hon inte är examerad?

Hon tar följande priser, vilket jag kände är dyrt om hon inte har så mycket erfarenhet/klarutbildad?

Skoning - 1300 kr
Verkning - 650 kr
Kvällstid - efter kl. 17:00 +300 kr (vet inte om det är per häst eller per besök)

Vi bor utanför Enköping.
Ja, jag tycker att det är dyrt för någon som inte är klar med sin utbildning.
 

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 993
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp