Hovslagarutbildning

A

Arbogamarre

Jag undrar var det finns hovslagar utbildningar i södra/mellansverige?
Har någon kläm på det?
Min man går i tankarna att kanske utbilda sig till det..
Är alla på 2 år som de jag läst om eller finns intensiv kurser?
Någon som har hört talas om lärlingsutbildningar i yrket?
Jätte tacksam för svar... :)
 
I Skara kan du bli hovslagare på tv olika sätt. ANtingen gå Hovslagarutbildningen, den är två år och det krävs dokumenterad hästerfarenhet och lite annat, typ tillräcklig fysik.
Sen kan man även går en utbildning som heter Företagande med häst och där välja hovslagarinriktingen, då går man 2.5 år.
Det diskuteras mycket och är på gång någon form av legitimation för hovslagare och då kommer den här typen av utbildning att krävas.
 
Min man håller på att luska på precis samma sak.
Min f.d hovslagare gick som lärling hos en annan hovis och sen gick han i Skara.. Men inte sååå länge som 2 år.. :confused: :confused:
 
Den blev två år för inte så hemskt länge sedan. Ett par år sedan max tror jag. Då kom även kravet på hästvana in för att få söka.
 
Ok... Då vet jag det *suck*
Hade hoppats på att det var som innan, men det var det ju inte då nä... :(
Kanske beror på att det är fler som läser till hovslagare då och inte har så stor vana om hästar som man kanske hade önskat i vissa fall... :confused:
 
På Lernia i Uppsala kan man utbilda sig till hovslagare, det vill jag göra sen. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: lillan222
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp