Hovspricka, ringsko?

LuckyMe

Trådstartare
Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen tendens till att spricka även på andra framhoven.

Var in till veterinären en vecka efter att den uppkom (var första tiden jag fick) och då skulle både veterinär och hovslagare titta på hoven, men hovis va sjuk så blev enbart vet. Ingenting åtgärdades utan vi blev hemskickade med gips som jag skulle sätta på själv om sprickan skulle gå upp mer i väntan på hovslagaren. En vecka senare får vi tid hos hovis och då gör hovis den bedömningen att det inte finns något att göra åt saken mer än att avlasta trakten och eventuellt sätta ringsko. Hovis säger att även andra fram har tendens till att spricka så han bedömer att även den bör skos med ringsko och avlasta yttertrakten i förebyggande syfte. Enligt hovis och vet kommer hon alltid ha de här problemen och att sprickan aldrig kommer att försvinna.

Hon har för övrigt bra hovkvalité och vad jag vet har hon aldrig tidigare haft sprickor i någon av hovarna. Hon behöver hjälp med överrullningen då tårna skjuter i längden, hon trampar igenom kotorna mycket och har tidigare haft kotledsinflammation i båda fram (uppkom av fel ridning hos tidigare ryttare) så vi har alltid hållit tårna korta och skott med sidokappor.

När sprickan uppkom var hon broddad runt om med 4 broddar i varje hov. När sprickan upptäcktes hade hon tappat en brodd i just den trakten.

Hon är och har inte varit halt eller haft puls sen sprickan uppkom. Är lika pigg som vanligt :)

Så nu till mina frågor. Vad kan man göra åt problemet? Känns inte direkt som att man absolut inte kan göra något åt sprickan alls så den försvinner? Är medveten om att det tar lång tid för hoven att växa ut och därmed lång tid för sprickan att försvinna. Men kan man inte på något vis hjälpa sprickan att läka?

O en fråga angående ringskor. Har hört att de är bra för hästar som trampar igenom kotorna mycket samt för hästar med kotledsinflammation. Men vad är det som gör att det är så bra för dessa saker?

Här kommer bild på sprickan. Den är relativt snäll ;)

 
Ringskon ger tack vare spången i bakkant större bäryta och ffa mer stöd i trakten, därför ofta hjälper de med veka kotor att inte trampa igenom lika djupt
 
Den sprickan hade jag nog rekommenderat att nitas, på lämpligt sätt. (det finns många olika metoder för det)
En utbildad hovslagare borde kunna hjälpa dig med det. Om din vanliga hovslagare inte tycker sig ha kompetensen (många som är utbildade har undvikit att åtgärda sprickor och sånt, för att de inte tycker sig kunna det tillräckligt bra trots utbildningen) så be hen rekommendera en annan hovslagare som pysslar mer med sånt.

Niten sätter man för att det ska bli så lite rörelse som möjligt i sprickan, så att den inte spricker upp mer medan den växer ner/bort.
 
Tack för svar :)

Klinikhovis tyckte det var onödigt att nita. Har h*n vanligtvis med då jag inte hittat någon vettig som kan komma ut till stallet. Har en ny som ska komma om 6 veckor så får se vad den hovisen tycker :)
 
Det är ju svårt att säga något när man inte ser mer av hoven/benet, men av det jag ser på bilden så har sprickan uppkommit pga spänningar i hovvägen eftersom trakterna är understuckna. Det är säkert också orsaken till att man tycker att "tån sticker iväg". Man ser också att det ser ut som att kronranden är uppsvängd på sidorna, det brukar också betyda att det är ett felaktigt tryck på hornrören nedanför.

Jag tycker att det påminner om en annan tråd där man hade stora och envisa problem med sprickor, både hovis och klinikhovis tyckte att det såg fint ut medan hela buke tyckte att det såg ut som skit (alltså vinklar osv på skoningen). Tillslut kontaktade TS en helt annan hovis (de andra hade utbildat varann eller hur det var) och med hjälp av den nya duktiga hovisen så blev allt fixat och bra på bara några skoningar.

Om jag var du hade jag letat hovslagare tills jag hittade någon som ser att det där ser förjävligt ut, då har du antagligen hittat en bra.
 
Håller helt med Skuggi!

Låter kanske helt fel men denna hästen hade jag velat verka ner i trakterna för att få hornrören raka igen och bli av med dom understuckna trakterna. Därefter jobbat med att få upp trakten igen när hoven är balanserad. Hade även lagt på helt kapplösa skor. (Min "bedömning" av det lilla man kunde se på bilden)

Ang att det är vanligt på travare är kanske inte så konstigt då dom flesta travare jag sett är långa i tårna, har understuckna trakter och väldigt ofta rätt så trångskodda, hokuspokus så har du sprickor! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: tuaphua
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 465
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp