Hovsprickor?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Disab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 775
D

Disab

Vi har en häst i stallet som har fått sprickor i yttre hornlagret runt om hoven (alltså inte uppifrån och ned). Vad kan detta bero på?
Brist i foderstaten?

Sv: Hovsprickor?

Min fick så i båda fram. Hovis tror att det beror på att han förmodligen slagit i hovarna.

Catrine skrev:
Min fick så i båda fram. Hovis tror att det beror på att han förmodligen slagit i hovarna.

Fast denna häst har det på alla hovarna.

Uttorkning?

Min häst har fått sprickor på båda framhovarna, och hovis menade att det har kommit av att vårleran torkat ut hovarna vid kronranden. Sprickorna är mitt fram på hoven och går alltså inte runt hela.

Jag ska bara smörja med olja vid kronranden (inte hela hoven!) några ggr/vecka för att förhindra att det blir nya sprickor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 338
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 617
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka