Har aldrig träffat någon som brytt sig om det. De travhovisar jag varit i kontakt med skor efter hur hästen ser ut.
 
Tja, man kan ju inte riktigt generellisera en hovvinkel för det beror ju på hästens benvinkel. man verkar och skor efter hästens vinklar, eller bör i alla fall göra. Ibland bryter man ju vinklar i balanseringssyfte men det sliter väl egentligen rätt mycket att göra så.

vanligtvis skos travhästen med lägre vinklar/längre tår än tex ridhästen varför vet jag egentligen inte :confused: . Förmodligen för att hästen ska få ett effektivare steg och bättre balans.

Om en häst har olika hovvinklar brukar min hovslagare bryta den ena vinkeln och göra hovarna lika för att, om möjligt, få ett liksidigt steg. Om hästen har en högre vinkel på tex ena fram kommer det benet att sättas i före, rulla över snabbare osv, då får bakändan parera det vilket kan leda till muskelömhet bla.

Ibland har vi också brutit hovvinkeln på en häst vi hade som var väldigt rak på kotorna och hade hög hovvinkel. Vi höll ner hennes trakter för att hoven skulle växa "fram" istället för "upp" och tendera att bli bockhov.

Hästens hovar och vinklar är faktiskt en hel vetenskap och en intressant sådan också. jag lägger väldigt stor vikt i hovarna och som det gamla talesättet säger-utan hov, ingen häst. Min hovslagare är ovärdelig..Många verkar inte bry sig i hur hästen skos eller hur den ser ut i hovarna och alltför ofta ser man hästar som är förfärligt skodda både vinkelmässigt och storleksmässigt och man undrar hur bra den hästen kunnat prestera med en korrekt skoning. Som allting annat kan man inte bara sko efter skolbokens regler utan måste ha lite känsla också..
mvh jesse
 
hur ser den rekommenderade hovvinkeln ut för travhästar?

brukar ni lägga mycket vikt vid den?
det är väl ingen speciell hovvinkel för travare???
Hoppas jag då inte!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Anna-KarinO
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
459
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp