Bukefalos 28 år!

Hrannar fra Kyrholti

gyllkya

Trådstartare
Jag har ett fantastiskt sto efter Hrannar fra Kyrholti.
Finns det någon som har eller känner till avkommor efter honom?
Vore himla skoj att få höra lite om dem i så fall :)
 
Sv: Hrannar fra Kyrholti

Hej
Vi hade ett rödblackt sto efter Hrannar, Drymla frá Árbakka :love:. Vacker, snäll och go, men kunde ibland spänna sig (o försöka springa undan) då saker och ting (enligt henne) blev för anstängande.
Var 5-gångare men passen tränade vi aldrig, den kom bara ibland i misstag och kunde då vara riktigt häftig. Hade inga märkvärdiga rörerlser, men var (just därför) mycket bekväm att rida, i synnerhet tölten var riktigt bekväm.

Tyvärr dog hon helt överraskande för snart 2 år sedan :cry:. 14 år gammal blev hon då tarmen plötsligt sprack på henne. Någon orsak till det hittades aldrig trots obduktion mm.

Kan lägga in bilder på henne senare då jag är hemma - här på jobbet har jag dem inte.
 
Sv: Hrannar fra Kyrholti

Jag har en hel del Hrannaravkommor omkring mig. Jag måste bara bena ut vilka de är! (hon som har mitt stall är kompis med Håkan som äger (ägde?) Hrannar. Jag har även träffat Hrannar ett par gånger och hanterat honom lite.
När jag jobbade på Island hade vi också en eller ett par avkommor efter honom.

Återkommer i frågan när jag hunnit bena ut stamtavlorna lite..
 
Sv: Hrannar fra Kyrholti

Min gamla Gosan (gaefa) har honom som pappa. Ett sto med toppenlynne! Töltar i alla lägen i alla tempon men är fyrtaktig i alla andra gångarter. Små rörelser och svårt för samlig. Pigg och glad häst med fin hals ich därmed går hon naturligt i en bra form.
Sammanfattningsvis; världens sötaste töltsto:love:att glida runt på i häftig tölt, men vinner inga högre klasser än lätta pga avsaknaden av rörelser.
 
Sv: Hrannar fra Kyrholti

Först känner jag att jag måste nämna Halastjarna från Tjusta. Bedömd till 8,30 för ridegenskaper som 4-gångare. 9 för tölt, vilja och helhetsintryck. 8,5 för trav, galopp lynne och skritt. Johan Häggberg tävlade henne mycket framgångsrikt för en massa år sedan. Hittar dock inga bilder.

I stallet där jag har min häst finns/har hunnits:

- Toppur från Ekhaga. En brunblack 4-gångsvalack med 4 jämna, stora gångarter med mycket tempo. Väldigt bra lynne!

- Yr och Valborg från Ekhaga har båda stått på inridning. Båda bruna. Fina rörelser.

- Sylvester från Ekhaga. Brunblack. Något känslig, men riktigt fina gångarter.

- Bleikur från Kalvesta. Trevlig rödblack valack. Okomplicerad och samarbetsvillig med trevliga gångarter. Bra lynne!

Sen har en bekant stoet Rein från Ekhaga. Jag har inte sett henne riden, men vet att hon kommit placerad på flertalet lättklasstävlingar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Någon annan med en avkomma från fina glamourdale? Hur går det för er? Är ni nöjda? Hur är psyket hos dom? Har själv en 6årig...
Svar
2
· Visningar
1 104
Senast: adrikkens
·
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: KattenJ
·
Samhälle Har fördelen att jag får jobb i stort sett var som helst geografiskt sett då jag har två eftertraktade utbildningar i bagaget inom...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Är det ide att höra av sig till skolan om man är reserv 2 på en kurs efter andra antagning? Eller får man ett meddelande på antagning.se...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp