hudproblem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare stoffe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 089
S

stoffe

Min häst har fått några konstiga små "plitor" i pälsen som tycks sprida sig över kroppen. Konstigt nog är det ännu nästan bara på ena sidan. Det är som små "plitor" med hoptovad hud och skorpor som går att peta bort . Inga djur vad jag kan se och han tycks inte ha några besvär av det.
Är det någon som känner igen detta eller har någon erfarenhet av vad det kan vara? I så fall vad är botemedlet?

Det låter som det min häst hade i höstas, det var regnskållor. En svampinfektion som man kan behandla genom att tvätta hästen på det utsatta stället med ett bakteriedödande champo(hexocil eller nått har jag för migatt det hette). Om det inte hjälper och om det blir värre så brukas det behandlas med en pencellin kur.
Men egentligen så brukar det läka ut sig själv efter en mån eller så.

Det har min häst också, brukar få det nu på vårkanten - oftast i ansiktet och på sidan av "magen", de brukar gå som i en båge... Aldrig något sådant över vintern! Jättekonstigt!
Jag tänkte att det kunde ha något med proteinet att göra, eller näringen i gräset? Brukar alltid uppstå i samband med grässäsongen!

En av mina hästar hade något som låter exakt som det din häst har. Jag blev rekomenderad att byta foder, fodrade då med krossat korn. Sedan vi bytte till hel havre har allt gått bort (och det blev bättre ganska snabbt). Det var något om för hög proteinhalt i fodret.... :confused:

Min häst har haft sådana från och till sen i december på ryggen, baken.
Veterinären sa att de försvinner men kan va bra att få bort om de är ligger under sadeln. Han sa att jag ska hålla vojloken ren och hästen ren.
"Vårtorna" berodde antagligen på att hästen hade tjock vinterpäls och när det blev svettigt så blev huden irriterad. Nu har vinterpälsen nästan försvunnit och nästan alla vårtor är borta. Jag tvättar hästen en gång i veckan och där hon blivit svettig efter ridning.

Jag var rädd att det skulle vara foderknölar eller så hade jag hört om hästar som fått vårtor för att de blivit blöta i hagen ofta, fast jag tyckte inte det skulle stämma in riktigt för foderstaten var ju inte ändrad och hon gick med täcken när det regnade.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 219
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 845
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 593
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka