Bukefalos 28 år!

hull mat??

H

hotstuff

vad ska man ge till en häst som behöver lägga på sig lite?? och hur mkt?? :banana: :banana: :banana:
 
Jag skulle abslout ge Betfor, det är det bästa hullgivande foder, mkt lite slaggprodukter + att hästarna mer än gärna äter av det. :bump:
 
Mer mat? :p :angel:
I första hand som vanligt se till att stråfodergivan är tillräcklig, och öka på där så hästen helst kan äta i stort sett hur mycket den vill. Men då bör man ju ha koll på stråfodrets näringsinnehåll (alltså ha analys), så man vet om det behövs mer protein (vanligast) eller energi. Det tycks ju vara energi din häst behöver, men med mer hö kanske energibehovet tillgodoses, men inte proteinet, och då kan man behöva lägga till något proteintillskott.

Olja (ex majsolja) är ren energi utan stärkelse eller socker och därför bra hullgivare. Men det kan göra hästen lös i magen, så det ska ju vara lagom mängd, proportionell till hästens behov och övriga foderstat, och som allt annat introducerar succesivt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Corax
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: SiZo
·
  • Omröstning
Mat Efter pizzatråden så funderar jag på hur många som är ”team frukt i mat” versus ”team frukt hör hemma annorstädes”? :banana:
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 726
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp