Humbaur VS Böckmann

twoamigos

Trådstartare
Hej
Vi har nog bestämt oss för följande släpp, Humbaur rapid 08-09 eller Böckmann Duo S sk 08-09.
Prisklass cirka 45,000:- kan man nog säga att marknadspriset är.
Det som har varit viktigt för oss när det gäller släpets egenskaper har varit följande, lätt vagn, sadelkammare, boogie, ljus, bra ventilation.
Så vi vill gärna höra era erfarenheter/synpunkter/åsikter gällande dessa släp.
Vilket hade ni köpt och varför? Hade ni köpt något annat och varför?
Tack för era svar.

Sv: Humbaur VS Böckmann

Böckmann går direkt bort för min eftersom det är på tok för trångt mellan frambom och sadelkammare för min del. Vi stod i begrepp att köpa ett helt nytt Böckmann (de betydligt större modellerna) men jag bangade när jag såg hur trångt det var - inte en chans för hästen att balansera med huvudet och som upplagt för transportstök.

Rapiden har jag inte sett live, men tycker om fönstren som ventilation.

Hej och tack för svar :)

Finns det något annat släpp man bör titta på istället?
Eller är Rapiden det man bör köra på?
Cheval hade vi till en början funderat på tack vare känslan "mycket för pengarna" men så tittade man sig omkring och märkte att det bara var en "känsla" .... Väldigt svårt att bestämma sig.

Chevalen tycker jag är för trång fram, det märks när man går från den till ett annat släp. Betydligt mindre luftvolym, på bekostnad av hästarnas miljö.

Har ett Böckmann idag och hade jag köpt nytt nu så hade det blivit ett Henra. Är precis som B-mann inuti och det är jag supernöjd med men Henra har en outstanding ventilation som jag saknar i B-mann. Sen kan man ta ett Henra aluminium och få ett lätt släp som du kan lasta mycket i även på Bkort.
Är inte så nöjd med mitt B-mann pga att det började vibrera efter 2 år, har knappt använt det...verkstan säger att det är tillverkningsfel och att främre axeln är sned men B-mann skiter i det och tycker att jag måste gjort nåt med släpet. Om man kan göra en axel sned utan att det finns ett enda märke på släpet så undrar jag vad det är för axelkvalitét. Så inte ett Bmann igen men endast pga detta annars är jag supernöjd och hästarna älskar det!

Då var ett släp inköpt och det blev ett Humbaur rapid.
Kan efter 2 körningar säga att man är väldigt nöjd.
Men det skall granskas mycket mer snart.

Vill du dela med dig om dina erfarenheter av ditt nya släp? Är på väg att boka just ett Humbaur efter att ha provkört och granskat ett, och jag är jätteimpad av släpet. Men det hade varit kul att höra från någon som inte är försäljare också...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka