Hund allergisk mot MUSH VAISTO? Foderbyte!

Rebe92

Trådstartare
Hej,

Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på ett smidigt sätt gått ner i vikt. För ca 1 månad sen då hon käkade infastningsfodret (den gröna) 100% märkte jag hur jag upplevde hon kliade sig lite mer än vanligt, men fortfarande inget avsevärt ofta som jag egentligen reagerade på. Bytte sedan till den blå sedan ca 1,5 vecka tillbaka och nu tycker jag hon kliar sig ÄNNU mer? Inte frenetiskt men ganska mycket kväll/morgon. Ser inga utslag eller liknande på henne. Jag har hört så mycket positivt om just Vaisto att det ska funka väldigt bra för allergiska hundar (hon har ingen allergi vad jag vet om) och känsliga hundar, är det någon med erfarenhet här?

Funderar ju alltså nu på om jag måste byta foder IGEN, har ni något bra som ni rekommenderar? Ser gärna ett helfoder i samma stil som mush då det annars fungerat väldigt bra (hon är VÄLDIGT kräsen annars).

Kan det annars bero på att hon just nu äter smärtstillande/antiinflammatoriskt efter tandutdragning? Jag läste bipackssedeln men där stod inte klåda med, men kanske kan det ändå vara en biverkning? Klådan har nämligen kommit i samband med att hon började äta den.
 
Kan det annars bero på att hon just nu äter smärtstillande/antiinflammatoriskt efter tandutdragning? Jag läste bipackssedeln men där stod inte klåda med, men kanske kan det ändå vara en biverkning? Klådan har nämligen kommit i samband med att hon började äta den.

Om det är en känslig hund skulle jag absolut misstänka det! Jag hade väntat med foderbyte tills efter att medicineringsperioden är slut, så du kan se om det går över då.
 
Hej,

Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på ett smidigt sätt gått ner i vikt. För ca 1 månad sen då hon käkade infastningsfodret (den gröna) 100% märkte jag hur jag upplevde hon kliade sig lite mer än vanligt, men fortfarande inget avsevärt ofta som jag egentligen reagerade på. Bytte sedan till den blå sedan ca 1,5 vecka tillbaka och nu tycker jag hon kliar sig ÄNNU mer? Inte frenetiskt men ganska mycket kväll/morgon. Ser inga utslag eller liknande på henne. Jag har hört så mycket positivt om just Vaisto att det ska funka väldigt bra för allergiska hundar (hon har ingen allergi vad jag vet om) och känsliga hundar, är det någon med erfarenhet här?

Funderar ju alltså nu på om jag måste byta foder IGEN, har ni något bra som ni rekommenderar? Ser gärna ett helfoder i samma stil som mush då det annars fungerat väldigt bra (hon är VÄLDIGT kräsen annars).

Kan det annars bero på att hon just nu äter smärtstillande/antiinflammatoriskt efter tandutdragning? Jag läste bipackssedeln men där stod inte klåda med, men kanske kan det ändå vara en biverkning? Klådan har nämligen kommit i samband med att hon började äta den.
Man kan inte säga att ett foder fungerar bra för allergiska hundar, eftersom det beror helt på vad hunden är allergisk mot. Om hunden är allergisk mot kyckling och fodret innehåller kyckling i någon form kommer det ju inte att fungera. Medan det kanske fungerar toppen för en hund som tål kyckling men inte lamm, som exempel.
Att din hund kliar sig kan beror på fodret, men det kan också bero på annat.
Omgivningsallergi är vanligare än foderallergi, även om kombinationer också förekommer. Klåda kan dessutom bero på andra orsaker än allergi.
Däremot är klåda inte en känd biverkning på NSAID (smärtstillande och antiinflammatorisk medicin).
Om din hund kliar sig skulle jag börja med att byta tillbaka till det fodret hunden åt när den inte kliade sig. Om det inte gör att klådan försvinner är det dags att kontakta en veterinär.
 
Hej,

Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på ett smidigt sätt gått ner i vikt. För ca 1 månad sen då hon käkade infastningsfodret (den gröna) 100% märkte jag hur jag upplevde hon kliade sig lite mer än vanligt, men fortfarande inget avsevärt ofta som jag egentligen reagerade på. Bytte sedan till den blå sedan ca 1,5 vecka tillbaka och nu tycker jag hon kliar sig ÄNNU mer? Inte frenetiskt men ganska mycket kväll/morgon. Ser inga utslag eller liknande på henne. Jag har hört så mycket positivt om just Vaisto att det ska funka väldigt bra för allergiska hundar (hon har ingen allergi vad jag vet om) och känsliga hundar, är det någon med erfarenhet här?

Funderar ju alltså nu på om jag måste byta foder IGEN, har ni något bra som ni rekommenderar? Ser gärna ett helfoder i samma stil som mush då det annars fungerat väldigt bra (hon är VÄLDIGT kräsen annars).

Kan det annars bero på att hon just nu äter smärtstillande/antiinflammatoriskt efter tandutdragning? Jag läste bipackssedeln men där stod inte klåda med, men kanske kan det ändå vara en biverkning? Klådan har nämligen kommit i samband med att hon började äta den.
Min hund drabbas på liknande sätt. Hon började klia sig under en antibiotika behandling (5 dagar) men fortsatte även när kuren var slut. Jag läste på lite och hittade att kyckling är en ganska vanlig utlösande faktor så jag bytte foder och klådan försvann helt på en vecka.

Det är dock viktigt att läsa på innehållsförteckningen noga. Många lam och ris foder tex innehåll även kyckling. Jag bytte till Robur sensitive singel protein lamb och hunden gillar det. Dock är det torrfoder.

I ditt fall hade jag inte väntat utan bytt foder direkt, det är stressade med klåda.
 
Är du säker på att hunden kliar sig pga klåda? Ibland kliar de ju sig också pga obehag från tex tänder och liknande. Om det främst är morgon och kväll hon kliar så kanske det är för att munnen känns obehaglig då eftersom hennes smärtstillande inte hunnit börja ge effekt?
 
Om det är en känslig hund skulle jag absolut misstänka det! Jag hade väntat med foderbyte tills efter att medicineringsperioden är slut, så du kan se om det
Är du säker på att hunden kliar sig pga klåda? Ibland kliar de ju sig också pga obehag från tex tänder och liknande. Om det främst är morgon och kväll hon kliar så kanske det är för att munnen känns obehaglig då eftersom hennes smärtstillande inte hunnit börja ge effekt?
Kan inte vara säker på det. Hade ingen aning de kunde klia sig av andra anledningar som obehag från tänder. Tack!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: MJLee
·
B
Hundhälsa Jag har en 7 årig engelsk bulldog som vi har haft preblem med det sista.Gav honom expot fästingsmedel runt den 1:e. Var inne hos vet den...
Svar
0
· Visningar
2 277
Senast: bulldog
·
E
Övr. Hund Det är något som är väldigt fel med våran lilla vovve här hemma. Allt började i går kväll, hon verkade lite loj och var inte sitt...
Svar
12
· Visningar
1 278
Senast: eiwo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp