Hund + barn?

Chili

Trådstartare
Det börjar dra ihop sig, snart blir jag faster :laugh: Men det ställer såklart vissa krav på hunden. Hur har ni gjort för att introducera barn i familjen, och hur har hunden reagerat på dem? :)

Sv: Hund + barn?

Eftersom min äldre hund inte är särskilt människokär så fick jag vara väldigt försiktig med att introducera barn i hans närhet. Mycket hundvana barn till en början. Sen blev det oundvikligt att umgås med barn då vi skulle upp till stugan och 4 barn skulle dit samtidigt (ålder 6mån -3år). Jag fick hålla stenkoll på hunden, så att han höll sig undan. Som tur va lärde han sig snabbt att gå undan om barnen kom för nära. Jag talade även om för föräldrarna till det äldsta barnet att min hund inte alls tycker om att bli trängd och att de fick hjälpa till att hålla koll så att inte barnet var för "på".

Nu kommer det ju komma en så liten knodd, om det inte föds en jättebebis som redan är vuxen.. Men det känns ju inte som att det kommer bli så.. :angel: När min har träffat småknoddar så har jag bara visat honom att dom är där, och sen bett honom gå därifrån. Han är ganska snäll när det kommer till sånt, säger matte att man inte ska göra en viss sak så gör han det inte. Han är ju som sagt inte allt för människokär så han roar sig med sitt istället.

Min valp har därimot redan fått träffa barn, han är 3 månader nu, och han älskar allt och alla så det är lite jobbigare med honom, men jag ser till att han kopplar barn = godis/nånting roligt. Det funkar bra för honom. Han vill ju iofs bara busa med barnen så han kan bli lite för mycket, och då får man lugna både barn och hund så att det blir ordning och reda igen =)

Så mitt tips är väl att inte göra någon större grej av det, men samtidigt se till att hunden lär sig vad som är ok och inte på en gång :)

Min hund är bra med barn. Hon tyckte om barn från början, det har aldrig varit nåt problem. Alla barn i släkten leker med henne när vi träffas. Man får lära både hund och barn vad som är ok och inte. Hon säger till mig när hon tycker det räcker antingen genom att titta på mig eller komma och sätta sig vid mig och då säger jag till barnet/n att nu vill Mollie vara ifred.

Mina föräldrar är kontaktfamilj åt en pojke som är 9 år nu, och han har Mollie träffat i hela sitt liv, han var 5 när hon var valp.
De har från början lekt och hållt på, ibland har jag sagt åt dem båda för det har liksom varit rena brottningsmatcherna... men Mollie tycker han är jätteskoj och har aldrig gjort nåt dumt eller ens sagt ifrån på nåt sätt trots att han har dragit henne här och där när han var mindre.

Min förra hund däremot tyckte inte alls om barn, hon bet ett barn en gång. Ungen klappade henne på huvudet fast jag sa att den inte skulle göra det. Då bet hunden. Och alla barn ville ju självklart klappa "Lassie" (hon var en shetland sheepdog), men hon ville inte ens gå nära ett barn.

Kul att läsa era erfarenheter :)

Min vovve är uppvuxen med barn men det har ju gått några år sen dess och det var inte i min ägo. Han verkade snäll med barnen men stressad av att ha dem rännandes runt hela tiden. Så det är ju 'tur' på det viset att det inte är mitt barn :p

Vi vill att han ska veta att han inte kan gå fram till barnet hur som helst. Han är människokär och kan bli lite bufflig. Men tror det kan funka :)

Nu har mina hundar inte träffat barn mer än vid några enstaka tillfällen (och tja, tretusen barn som kommer fram under våra promenader och vill hälsa..).
Jag har inte gjort något speciellt. Hållit unghunden kopplad i början för att hon inte ska springa runt och hoppa på barnet i rent glädjefnatt. Ibland har jag fått lägga henne ner och se till att hon inte går därifrån för att hon ska kunna varva ner. Det har varit lugna barn vi träffat också, som accepterat att hundarna måste få vara i fred när de ligger ner, oavsett vart de ligger.

Men det ställer såklart vissa krav på hunden.

Hundägaren, menar du väl?

I första skedet händer just ingenting, då bäbisen bara är just en bäbis. När den sedan börjar krypa får du som hundägare se till att hunden inte används som "gåstol" eller liknande. I övrigt skulle jag inte göra nåt särskilt

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 512
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 500
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka