Sv: Hund + barn?
Eftersom min äldre hund inte är särskilt människokär så fick jag vara väldigt försiktig med att introducera barn i hans närhet. Mycket hundvana barn till en början. Sen blev det oundvikligt att umgås med barn då vi skulle upp till stugan och 4 barn skulle dit samtidigt (ålder 6mån -3år). Jag fick hålla stenkoll på hunden, så att han höll sig undan. Som tur va lärde han sig snabbt att gå undan om barnen kom för nära. Jag talade även om för föräldrarna till det äldsta barnet att min hund inte alls tycker om att bli trängd och att de fick hjälpa till att hålla koll så att inte barnet var för "på".
Nu kommer det ju komma en så liten knodd, om det inte föds en jättebebis som redan är vuxen.. Men det känns ju inte som att det kommer bli så..

När min har träffat småknoddar så har jag bara visat honom att dom är där, och sen bett honom gå därifrån. Han är ganska snäll när det kommer till sånt, säger matte att man inte ska göra en viss sak så gör han det inte. Han är ju som sagt inte allt för människokär så han roar sig med sitt istället.
Min valp har därimot redan fått träffa barn, han är 3 månader nu, och han älskar allt och alla så det är lite jobbigare med honom, men jag ser till att han kopplar barn = godis/nånting roligt. Det funkar bra för honom. Han vill ju iofs bara busa med barnen så han kan bli lite för mycket, och då får man lugna både barn och hund så att det blir ordning och reda igen =)
Så mitt tips är väl att inte göra någon större grej av det, men samtidigt se till att hunden lär sig vad som är ok och inte på en gång