Hund i bil

TeamLundVer

Trådstartare
Vi är och hälsar på svärföräldrarna denna helgen och ska vid lunch åka och fira mannens brorson som fyller år. Dessa bor dryga timmen bort från där vi nu befinner oss. Vi står nu inför två val och jag hoppas att ni som är så kloka kan komma med lite råd.

Val 1. Låta vår hund stanna här under tiden vilket innebär att vi efter kalaset måste köra hit och hämta henne innan vi beger oss hemåt igen. Detta innebär 1 timmes färdväg hit och sedan ytterligare 3 timmars färdväg hem.

Nackdelar: Tar längre tid, vi ska upp tidigt i morgon och sonen är väl ok med att åka bil men 4 timmar på eftermiddag/ kväll med en trött tvååring är sådär skoj.
Fördelar: Hunden kan ligga och softa i en fåtölj medan vi är borta. Hon har varit själv här förut och det fungerar bra.

Val 2. Låta hunden följa med och sitta i bilen under kalaset vilket innebär att vi kan köra direkt hem efteråt. Från kalaset är det drygt 3 timmars färdväg hem.

Nackdelar: Hunden behöver sitta i en bur längre än vanligt. Det är runt nollan och kan bli kallt i bilen.
Fördelar: Tidigare hemkomst, mindre bilåkande.

Hur hade ni resonerat? Kalaset lär vara uppskattningsvis 2-3 timmar och åker hon med blir det promenad precis innan kalaset, en gång under och sedan innan vi kör hem. Oavsett vilket blir det en längre promenad nu på förmiddagen.

Tacksam för all hjälp
 
Är det inte en schäferkorsning med rejält med päls? Har ni varmkört bilen räcker det ju en stund också.
Jo, fast inte så lång päls. Är det snö ute fryser hon inom loppet av 30 sek på promenader. Kan kanske bero på att hon tvunget ska köra ner hela ansiktet i snön också O_o:D

Men då packar vi täcket lättåtkomligt och så får hon det efter halva kalaset för då har bilen blivit kallare. Vad tror du om det?
 
En filt över buren hjälper väl till att hålla värmen. Nån sorts värmekudde kan vara bra (man får packa in den så hunden inte kommer åt den) men det kanske är mer effektfullt på små hundar.
 
Lämna i bilen med täcke på och ordentligt med filtar i buren så går det nog fint.
Min dobbis kan ligga länge i bil utan att frysa på vintern så länge han har ordentligt täcke och filtar att ligga på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: mamman
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp