Hund med Allerig!?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Flo-Jo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 849
F

Flo-Jo

En av mina hundar har haft de lite tufft den senaste tiden.
Varit förkyld pö om pö föra året varit lite seg men under utgångar och så varit som vanligt.
Han har varit lite trång i nosen och histat en del.
Han har fått 2 behandlingar för noskvalser gick på Antibiotika pg av en hudinfektion efter deta fick han öroninflamation..
Vetrinärerna har undersköt honom men finner inget fel men jag märker ju själv att något inte stämmer!

Dom har gått in med någon typ av kamera och kikat i nosen på honom och där såg fint ut lite svullet och fick medicin för deta men ingenting har hjälpt!

Fick i går höra att hans kulls syster har haft/har precis samam symtom och hon är nu inte tänkt som avels hund,min har aldrig varit de då han inte följer rastandarden men kan de här va någon ärftligt?

Systern till min hund hr efter säkert 50 olika undersökningar och upptill 60 000 i vetrinör ksotnader kommit fram till att hon har pollen allergi/gräs allergi och nu går jag i samma funderingar..

Nu till en dubbel fråga kan man efektivt hitta ett foder helt utan vete och strå?
Har funderat lite på färskfoder men ah jag ger mina hundar kött så jag känner kött på kött..Skulle vilja ha ett torrfoder!
KOSTA VA DE VILL KOSTA BARA HAN MÅR BRA!
Alla snackar så mycket om Orijen att de inte ska inehålla massa *onädiga spanmål eller liknande*
Tanken är att gå och testa killen och se vad han är allergisk mot men ett nytt foder kan ju vara en början!
Ska iväg och köpa foder till dom andra hundarna och då hade man kanske kunat passa på och köpa något till min klen fis kanske även någon vitaminer som får upp den lille kroppen lite.

Vetrinären rekomenderade Viacutan Plus, någon som prövat deta?

Tacksam för svar:idea:

(P.s SÄKERT 100 Stav fel kom precis av från natt skiftet)

Sv: Hund med Allerig!?

Ska du genomgå en allergiutredning med hunden rekommenderas att du INTE byter foder och experimenterar innan. Sa iaf min.

Man kan antingen testa med blodprov, det anses dock inte tillförlitligt alla gånger, eller genom provokationsmetoden. Ska man provocera sätter man hunden på en kost som innehåller råvaror hunden inte ätit innan, har man då bytt sorters så minskar marginalerna för att hitta ett sådant. Efter en period på ca 8v då man beräknar att ev. allergitecken lagt sig ger man den vanliga maten igen. Reaktion = foderallergi. Ingen reaktion = ingen foderallergi.

Allergier till ämnen i omgivningen, som pollen/kvalster/katt/dun m.m. kollar man med pricktest. Det tar inte mer än en timme. :)

Om det är ärftligt är ju svårt att svara på om man inte vet vad problemet är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka