Hund som behöver mer mat än den orkar äta

Passion

Trådstartare
Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg.

Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och dessutom är hon åt det slimmade hållet och ser lite ut som en vinthund med synliga ryggkotor och man ser snabbt revbenen när hon går ner lite i vikt.

Den tidigare ägaren har inte motionerat henne speciellt mycket, hon har flera hundar och har släppt ut alla och låtit dom motionera varandra. När vi tog hunden var hon åt det smala hållet men utan muskler. Hon fick då bara torrfoder som hon var måttligt intresserad av.
Vi har gått långa promenader, tagit mindre joggingturer och cyklat en hel del. Hon började bygga mer muskler men blev mer smal om buken och revbenen blev mer synliga.
Då ökade jag på fodermängden och började även ge MUSH och det åt hon bättre av.

För ett tag sen flyttade vi och det är en ganska känslig och lättstressad hund så hon tassade runt mycket i det nya huset och jag började motionera henne mer för det gjorde att hon blev mer harmonisk. Sen började hon löpa och blev ännu mer stressad och gick runt, runt en stor del av tiden under hela löpet samt kräktes lite (ringde vet som sa att det kan bero på hormoner mm).
Jag slutade helt med torrfodret och gav henne Vom og hundemat, MUSH samt mycket köttrester för att få i henne mer kalorier och hon började äta rätt bra men jag hade svårt att veta hur mycket mat jag skulle ge. På djuraffären sa dom att 2-5 % av hundens vikt var lagom och att om man ger för mycket mat kan dom börja klia sig och få problem med njurarna så dom rekommenderade att inte öka på maten för mycket. Gav henne först 5% av hennes kroppsvikt men hon gick inte upp så jag ökade på men det tar ju lite tid att få upp hullet.

Så träffade vi den förra ägaren som då fick se hunden när hon var som allra mest smal, dock välmusklad och pigg och alert.
Hon var lite bekymrad och sa att hon måste få mer mat och det kändes lite som att hon trodde jag gav henne för lite.
Jag förklarade hela historien och har även pratat med henne tidigare om det här bekymret så hon visste om det.

Hon skulle ta hem hunden och ha den hos sig ett tag (bestämt sen tidigare) och där började hon äta massor, troligtvis pga konkurrens från dom andra hundarna. Eftersom hon inte heller fått riktig motion så la hon på sig rätt bra.
Nu är hon hemma igen och jag försöker få i henne lika mycket mat här men hon äter halva skålen och lämnar resten.
Har försökt dela upp det på flera mål, jag har köpt den godaste maten hon vet, jag har också provat att ta bort skålen om hon lämnar men det gör ingen skillnad.
Samtidigt behöver hon mycket motion för att må bra psykiskt men jag är oroad över att hon kommer bli smal igen och att förra ägaren då kommer bli orolig. Jag förstår ju henne, man vill inte att en hund ska vara så smal som hon var då hon tog hem henne ett tag men jag kan jag ju inte tvångsmata hunden!

Hon är frisk, ser bra ut i övrigt och har bra kondition.

Är det någon som har tips eller tankar?
 
Jag satte till fettpulver. Min funkar bäst på 50% torrfoder/barf.
Hon äter inte samma mat många dagar i rad.
 
Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg.

Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och dessutom är hon åt det slimmade hållet och ser lite ut som en vinthund med synliga ryggkotor och man ser snabbt revbenen när hon går ner lite i vikt.

Den tidigare ägaren har inte motionerat henne speciellt mycket, hon har flera hundar och har släppt ut alla och låtit dom motionera varandra. När vi tog hunden var hon åt det smala hållet men utan muskler. Hon fick då bara torrfoder som hon var måttligt intresserad av.
Vi har gått långa promenader, tagit mindre joggingturer och cyklat en hel del. Hon började bygga mer muskler men blev mer smal om buken och revbenen blev mer synliga.
Då ökade jag på fodermängden och började även ge MUSH och det åt hon bättre av.

För ett tag sen flyttade vi och det är en ganska känslig och lättstressad hund så hon tassade runt mycket i det nya huset och jag började motionera henne mer för det gjorde att hon blev mer harmonisk. Sen började hon löpa och blev ännu mer stressad och gick runt, runt en stor del av tiden under hela löpet samt kräktes lite (ringde vet som sa att det kan bero på hormoner mm).
Jag slutade helt med torrfodret och gav henne Vom og hundemat, MUSH samt mycket köttrester för att få i henne mer kalorier och hon började äta rätt bra men jag hade svårt att veta hur mycket mat jag skulle ge. På djuraffären sa dom att 2-5 % av hundens vikt var lagom och att om man ger för mycket mat kan dom börja klia sig och få problem med njurarna så dom rekommenderade att inte öka på maten för mycket. Gav henne först 5% av hennes kroppsvikt men hon gick inte upp så jag ökade på men det tar ju lite tid att få upp hullet.

Så träffade vi den förra ägaren som då fick se hunden när hon var som allra mest smal, dock välmusklad och pigg och alert.
Hon var lite bekymrad och sa att hon måste få mer mat och det kändes lite som att hon trodde jag gav henne för lite.
Jag förklarade hela historien och har även pratat med henne tidigare om det här bekymret så hon visste om det.

Hon skulle ta hem hunden och ha den hos sig ett tag (bestämt sen tidigare) och där började hon äta massor, troligtvis pga konkurrens från dom andra hundarna. Eftersom hon inte heller fått riktig motion så la hon på sig rätt bra.
Nu är hon hemma igen och jag försöker få i henne lika mycket mat här men hon äter halva skålen och lämnar resten.
Har försökt dela upp det på flera mål, jag har köpt den godaste maten hon vet, jag har också provat att ta bort skålen om hon lämnar men det gör ingen skillnad.
Samtidigt behöver hon mycket motion för att må bra psykiskt men jag är oroad över att hon kommer bli smal igen och att förra ägaren då kommer bli orolig. Jag förstår ju henne, man vill inte att en hund ska vara så smal som hon var då hon tog hem henne ett tag men jag kan jag ju inte tvångsmata hunden!

Hon är frisk, ser bra ut i övrigt och har bra kondition.

Är det någon som har tips eller tankar?
Energitätt färskfoder, mat efter fysisk ansträngning när de har aptiten på topp. Jag häller olja på de dagar de jobbat som mest, för att öka energiinnehållet. Vad gäller njurskador vid övergodring tror jag inte risken är så stor om hunden ligger bra i vikt och gör av med energin. Min ena äter rekommenderad dagsportion ×5 när han jobbar som hårdast.
 
Friska njurar tål mat. Det är värre om de redan har njurbesvär, då ska man hålla proteinintaget nere för att spara på njurarna.
För mycket fett ger däremot risk för inflammation i bukspottskörteln, pankreatit.

Vad är det för ras? Revbenen syns på de flesta hundar när de är i fint hull, framförallt när de rör sig. Pälsade är väl största undantaget.
 
Jag satte till fettpulver. Min funkar bäst på 50% torrfoder/barf.
Hon äter inte samma mat många dagar i rad.

Var hittar man fettpulver? Hon tycker det är lite äckligt med för mycket olja/smör i maten så pulver kanske skulle fungera bättre. Blandar du barf och torrfoder i samma måltid? Ska prova att ge olika saker varje dag för att kanske öka matlusten lite.

Energitätt färskfoder, mat efter fysisk ansträngning när de har aptiten på topp. Jag häller olja på de dagar de jobbat som mest, för att öka energiinnehållet. Vad gäller njurskador vid övergodring tror jag inte risken är så stor om hunden ligger bra i vikt och gör av med energin. Min ena äter rekommenderad dagsportion ×5 när han jobbar som hårdast.

Ojdå ja men då kanske man inte behöver oroa sig så mycket för hon äter bara dubbla portioner av den rekommenderade mängden.
 
Så det är
Friska njurar tål mat. Det är värre om de redan har njurbesvär, då ska man hålla proteinintaget nere för att spara på njurarna.
För mycket fett ger däremot risk för inflammation i bukspottskörteln, pankreatit.

Vad är det för ras? Revbenen syns på de flesta hundar när de är i fint hull, framförallt när de rör sig. Pälsade är väl största undantaget.

Så det är bättre med ett högre proteinintag än mer fett? För att ge mer kalorier måste man väl öka fettmängden eller lägger dom på sig bra även om man mest ökar proteinet?
Det känns som att jag får lite olika svar beroende på vem jag frågar men tyvärr verkar inte dom i min djuraffär speciellt foderkunniga. En del menar att jag borde lägga till mer kolhydrater, en del säger mer fett och andra har tipsat om rent kött.

Det är en ras utan päls så allt syns väldigt tydligt.
 
Var hittar man fettpulver? Hon tycker det är lite äckligt med för mycket olja/smör i maten så pulver kanske skulle fungera bättre. Blandar du barf och torrfoder i samma måltid? Ska prova att ge olika saker varje dag för att kanske öka matlusten lite.

Nej, torrfoder på dagen, kött efter ansträngning på kvällen. Fettpulver finns att köpa på nätet. Jag har en tysk produkt.
 
Tack för alla bra tips! Nu har jag lite fler saker att prova.
Jag skulle kunna prova mer mental stimulans men det är ingen hund som gillar lydnadsträning eller nosaktiviteter. Jag är också ute och motionerar mycket och det skulle kännas konstigt att lämna henne hemma medan jag far ut för att sen träna henne. Men det är ett bra tips om jag inte får ordning på hullet och måste dra ner på den fysiska aktiviteten. :)
 
Men hur mager är hon? Så länge hon faktiskt kan bygga muskler av motion känns det inte som det kanske är ett jätteproblem? Ärligt talat är jag rätt rejält skeptisk till många uppfödares uppfattning om vad som är bra hull... :cautious:

Med det sagt har jag själv en hund som är åt det tunnare hållet och inte är så förtjust i att äta, så jag förstår att du kan vilja ändra på något i maten.
 
Har du möjlighet att lägga in en helkroppsbild där det går att se hur hunden ser ut i hullet? Om hunden har energi att röra sig, bygger muskler och verkar må bra så låter det osannolikt att hunden är för smal. För smal för vad vissa tycker är estetiskt tilltalande, absolut möjligt, men för smal för vad hunden mår bra av? Det är faktiskt inte jättevanligt.

Vad som däremot är extremt vanligt är att hundar är för tjocka och omusklade! Det är så vanligt att väldigt många reagerar med just "Oj så smal!" när de ser en hund som faktiskt är i bra hull. För egen del blir jag mer förvånad när jag ser en hund i riktigt bra hull än när jag ser en lite för rund hund.
 
Har du möjlighet att lägga in en helkroppsbild där det går att se hur hunden ser ut i hullet? Om hunden har energi att röra sig, bygger muskler och verkar må bra så låter det osannolikt att hunden är för smal. För smal för vad vissa tycker är estetiskt tilltalande, absolut möjligt, men för smal för vad hunden mår bra av? Det är faktiskt inte jättevanligt.

Vad som däremot är extremt vanligt är att hundar är för tjocka och omusklade! Det är så vanligt att väldigt många reagerar med just "Oj så smal!" när de ser en hund som faktiskt är i bra hull. För egen del blir jag mer förvånad när jag ser en hund i riktigt bra hull än när jag ser en lite för rund hund.

Det där håller jag med om. Får ofta höra att Ruben är så smal. Han är absolut inte för smal men 90% av alla små hundar man ser är feta.
 
Det känns lite för privat att lägga ut en bild för det är en rätt ovanlig ras i Sverige och man ser direkt att det är hon.
Jag tänker också att hon inte verkade må dåligt för hon har ju varit pigg och glad, huden ser perfekt ut och hon har mycket muskler.
Det var väl det att hon inte hade ett uns fett på kroppen och med hennes kroppstyp och dessutom opälsad så såg man även tre ryggkotor och kunde räkna revbenen om hon sträckte på sig. När hon var som mest smal såg man höftknölarna och då tyckte även jag att hon var för smal men det var ju pga stress/löp osv.
Har även fått beröm av en veterinär fär att hon är så välmusklad och en undernärd hund borde väl även tappa muskler?

Aja vi får se hur mycket jag kommer få i henne. Sista dagarna har hon fått flera mål mat och jag har tillsatt mer fett. Hon verkar då väldigt mätt för hon rapar och pruttar en hel del...
Det som stressar mig är väl att vi har henne på foder och om "ägaren" tycker hon ser mager ut kanske hon anser att vi inte tar hand om henne.
 
Det känns lite för privat att lägga ut en bild för det är en rätt ovanlig ras i Sverige och man ser direkt att det är hon.
Jag tänker också att hon inte verkade må dåligt för hon har ju varit pigg och glad, huden ser perfekt ut och hon har mycket muskler.
Det var väl det att hon inte hade ett uns fett på kroppen och med hennes kroppstyp och dessutom opälsad så såg man även tre ryggkotor och kunde räkna revbenen om hon sträckte på sig. När hon var som mest smal såg man höftknölarna och då tyckte även jag att hon var för smal men det var ju pga stress/löp osv.
Har även fått beröm av en veterinär fär att hon är så välmusklad och en undernärd hund borde väl även tappa muskler?

Aja vi får se hur mycket jag kommer få i henne. Sista dagarna har hon fått flera mål mat och jag har tillsatt mer fett. Hon verkar då väldigt mätt för hon rapar och pruttar en hel del...
Det som stressar mig är väl att vi har henne på foder och om "ägaren" tycker hon ser mager ut kanske hon anser att vi inte tar hand om henne.
Du kanske kan lägga ut en bild där du klippt ut bara kroppen? Syns inte huvudet, benen eller svansen så kanske folk inte känner igen henne?

Även om det inte går så låter det ju som att hunden är bra musklad och i bra hull.
 
Det känns lite för privat att lägga ut en bild för det är en rätt ovanlig ras i Sverige och man ser direkt att det är hon.
Jag tänker också att hon inte verkade må dåligt för hon har ju varit pigg och glad, huden ser perfekt ut och hon har mycket muskler.
Det var väl det att hon inte hade ett uns fett på kroppen och med hennes kroppstyp och dessutom opälsad så såg man även tre ryggkotor och kunde räkna revbenen om hon sträckte på sig. När hon var som mest smal såg man höftknölarna och då tyckte även jag att hon var för smal men det var ju pga stress/löp osv.
Har även fått beröm av en veterinär fär att hon är så välmusklad och en undernärd hund borde väl även tappa muskler?

Aja vi får se hur mycket jag kommer få i henne. Sista dagarna har hon fått flera mål mat och jag har tillsatt mer fett. Hon verkar då väldigt mätt för hon rapar och pruttar en hel del...
Det som stressar mig är väl att vi har henne på foder och om "ägaren" tycker hon ser mager ut kanske hon anser att vi inte tar hand om henne.

Jag kan förstå att du inte vill riskera att vara för avslöjande, vill man vara anonym online så får man tänka lite extra. Men du kanske kan ta en titt i tråden med bilder på hundar i form och se lite var din verkar hamna? Där finns ju lite av varje, och en del åtföljs av lite diskussion om vad som är magert och inte, så kanske kan du få lite tankar därifrån.

Som sagt, om hon kan bygga muskler låter det orimligt att hon skulle få för lite mat. :)

Vad är det för avtal du har med "ägaren"? Är hunden din spelar det kanske inte så stor roll om hon tycker hunden är för smal, de fläskberg en hel del uppfödare tycker är perfekta mår dåligt av sin övervikt och får sina liv förkortade... En veterinär skulle knappast säga att hon var välmusklad om hon var för mager heller.

Att hunden rapar och fiser vet jag dock inte om det är att se som något positivt?
 
Det känns lite för privat att lägga ut en bild för det är en rätt ovanlig ras i Sverige och man ser direkt att det är hon.
Jag tänker också att hon inte verkade må dåligt för hon har ju varit pigg och glad, huden ser perfekt ut och hon har mycket muskler.
Det var väl det att hon inte hade ett uns fett på kroppen och med hennes kroppstyp och dessutom opälsad så såg man även tre ryggkotor och kunde räkna revbenen om hon sträckte på sig. När hon var som mest smal såg man höftknölarna och då tyckte även jag att hon var för smal men det var ju pga stress/löp osv.
Har även fått beröm av en veterinär fär att hon är så välmusklad och en undernärd hund borde väl även tappa muskler?

Aja vi får se hur mycket jag kommer få i henne. Sista dagarna har hon fått flera mål mat och jag har tillsatt mer fett. Hon verkar då väldigt mätt för hon rapar och pruttar en hel del...
Det som stressar mig är väl att vi har henne på foder och om "ägaren" tycker hon ser mager ut kanske hon anser att vi inte tar hand om henne.
Att det går att se revbenen när hunden sträcker på sig är inte ett tecken på att den är för smal. Om en hund med tight hud och kort päls är så att det inte går att se revbenen när den sträcker på sig, då är den oftast för tjock. När hunden står avslappnat så ska du med lätthet kunna känna revbenen genom att stryka med handen längs hundens sida. Kan du inte det, så att du måste "leta" efter revbenen, då är hunden för tjock. Om hunden är undernärd så kan den inte bygga muskler och det låter inte troligt att en veterinär berömmer hundens hull om den är för smal.

Även om "ägaren" anser att ni inte tar hand om hunden, so what? Har ni ett SKK-fodervärdsavtal så ska det jäkligt mycket till för att ni inte ska få behålla hunden.
 
Vom og Hundemat har en ren fettprodukt som man kan tillsätta också, minns inte vad den heter men den är lite större än en femkrona i omkrets och med vit plast runt :)
När jag har haft en sådan hemma brukar jag slanta en bit av den och ge mina efter jakt.
 
Våran tunnis hade fri tillgång till valpfoder även när hon var vuxen (valpfoder är med energitätt och även fetare har jag för mig). Nu när vi skaffade hund nummer två som är ett matvrak så har det blivit svårare då jag inte gärna ger två olika foder av praktiska skäl. Mat efter motion funkar bäst nu, innan hade hon som sagt fri tillgång till valpfoder som brukade stå orört till kvällskvisten då hon kom på att ingen mer mat vankades då brukade hon glufsa i sig. Hon fick då även blötfoder en gång om dagen och diverse godis vid träning. Har du bara henne så kan du ju prova att låta torrfoder stå framme så hon kan äta när hon vill (en munfull då och då gör ju lite skillnad) och ge henne en roligare måltid en gång om dagen med Mush. Min är en varannandag ätare, dvs ena dagen äter hon knappt och dagen efter så äter hon upp hela skålen.
 
Kolhydrater är aptitstimulerande, så om tiken är liten i maten så prova med att ge mer kolhydrater. Protein och fett mättar mer. Tänk dig själv vad du kan äta mest av innan det tar stopp: en skål med pasta eller en köttbit med en generös mängd bearnaisesås...
Ger man mer fett så kommer hunden bli mätt snabbare, vilket inte nödvändigtvis kommer att göra att den går upp i vikt. Det är kolhydrater som gör att kroppen lagrar in fett. Maten du ger är jättebra, men jag skulle lägga till lite mer kolhydrater, gärna glutenfria sådana.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp