Bukefalos 28 år!

Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Whirlie

Trådstartare
Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga svängen med henne, lös. Det kom några fyrverkerier på himlen och hunden drog iväg som skjuten i en kanon, rätt över gärdet och in i skogen flera hundra meter bort. Sedan var hunden borta i nästan en timme.

Jag umgås inte så ofta med hunden så jag vet inte exakt vad som hänt sedan dess, men nu när jag är hemma och hälsar på över jul ser jag att någon har ändrats.

Tidigare har jag upplevt hunden som rätt tuff, den är självständig och kan springa väldigt långt ifrån min pappa när de är ute i skogen. Mina föräldrar är inte så intresserade av lydnad, men hunden (en tik) har iallafall kunnat inkallning hjälpligt i situationer med distraktion, kunnat gå fot utan koppel hjälpligt utan eller med minimal distraktion och kunnat stanna kvar utan distraktion. Men tyvärr inte så mycket mera.

Hon skäller och är aggresiv mot andra hanhundar, och att hon kan äta på möbler och bilinredning om hon blir lämnad ensam och blir uttråkad. Hon har även något emot bilar, framförallt när det är mörkt. Hon kryper ihop och lurpassar på dem, sedan springer hon emot dem och jagar dem. Inte alla bilar, men ofta gör hon så. Det är en blandras labrador-bordercollie, nu 4 år gammal.

Nu är den fortfarande väldigt självständig när den är lös i skogen, men har blivit mycket mera skällig. Hon skäller på småfåglar och kan springa fram och tillbaka mellan träd när hon hör fågelsång. Detta beteende har jag inte sett tidigare. Hon svarar inte längre på inkallning, inte ens med minimal distraktion, hon går inte fot och hon stannar inte kvar på kommando längre.

Hon har hittat en liggplats i husets bortre del, i vårt duschrum som ligger i tvättstugan bakom hallen. Där kan hon ligga i flera timmar. Hon kan fortfarande ligga mitt ibland oss i vardagsrummet eller köket, men går mycket ofta undan till duschen.

Men det största problemet är att hon ibland vägrar gå när vi är ute och går. Ikväll var vi ute en timme, och under promenaden stannade hon i tre omgångar på tre olika ställen och vägrade gå. Platserna var väldigt olika för det mänskliga ögat och hade inget samband. Hon drar in svansen mellan benen och stannar. Ibland kryper hon ihop kroppsmässigt, ibland sätter hon sig eller lägger sig. När man vänder och går mot henne så blir hon avslappnad i kroppsspråket och börjar genast gå åt andra hållet, dvs tillbaka där vi kom ifrån. Hon vill alltså inte gå vidare frammåt utan vända. Om man sätter press på henne så lägger hon sig ned och ligger kvar. Ibland börjar hon krypa bakåt eller åt sidan i liggande ställning.

Kan lägga till att detta började redan några minuter in på promenaden första gången, en gång i mitten av promenaden och en gång på vägen hem. Så det verkar inte som att hon vänder och vill gå hem, eftersom hon även gjorde detta på hemvägen. Den första gången var på en bilväg, och det kom en bil långt borta. Den andra gången var på en gångväg utan någon bil inom synhåll, den trejde gången var det heller inga bilar inom synhåll. Ev. kan jag tänka mig att beteendet endast uppkommer på kvällen, men jag är osäker då vi endast var i skogen på dagen idag.

Varför gör hon så här och hur ska jag lösa det?? Jag kan inte så mycket om hundar men tycker mig kunna en del om hästar. Jag vet att dessa djur inte är så lika, men jag försöker använda mina hänstkunskaper på hundar och det brukar fungera väldigt bra.

Det jag försökte göra nu var att arbeta enligt tryck- och eftergiftsprincipen. Inte bli arg på hunden men vara bestämt. Säga till henne att gå frammåt och succesivt öka trycket. Några gånger försökte jag gå bakom henne och "fösa" henne framför mig en liten bit när min pappa höll i kopplet. Varje gång var vi mycket noga med att släppa allt tryck (drag i koppel/påfösning) varje gång hon gick frammåt. En gång fungerade detta, två gånger tröttnade jag på att försöka och lyfte upp henne och bar henne kanske 30 meter. Då fungerade det bättre att gå frammåt men hon behövde fortfarande övertygas. Men då hunden väger kanske 30kg känns det inte som en hållbar lösning att bära runt henne.

Jag får säkert skäll för att ha dragit i kopplet och puttat på henne, men jag ska säga att inget gjordes i vredesmod eller brutalt. Jag försökte bara göra så gott jag kunde för att få henne att gå över huvud taget. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra för att lösa det här, jag älskar hundpromenader och vill gärna gå på flera under julen. Så snälla ni hundexperter, hjälp mig!!!
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Ta hunden till veterinär. Går de undan och gömmer sig är det ofta något fysiskt fel på dem.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Tror du? Kan det ha något att göra med hennes beteende i övrigt att göra också? Jag har funderat på om det är något fysiskt, åter igen paralleller till hästar och där säger ju många att man ska kolla upp hästen hos veterinär om den plötsligt ändrar beteende.

Dock går hunden till veterinärstationen var 14:e dag för att klippa klorna. De har tydligen varit för långa under en längre tid då mina föräldrar inte törs klippa dem själva så de behöver klippas av veterinär för att pulpan ska krympa. Men jag gissar att veterinären inte ser något annat än det man ber denne titta efter. Jag ska ta upp detta när jag följer med till veterinären på tisdag.

Jag tar gärna emot tips hur jag ska göra när hon stannar och vägrar gå. Det verkar inte ha något med smärta eller så att göra, för när hon väl kommer på andra tankar så går hon hur glatt som hellst. Och på dagen i dag så for hon som en vettvilling i skogen.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Hur nära hunden small det förra året? Kan det ha varit så nära att hon har fått en bestående hörselskada? Om hon hör sämre eller hör som om ljudet kommer från "fel" håll är det inte så konstigt om hon inte agerar likadant. Samma sak med bilar, kan det vara så att hon hör dem men uppfattar det som att de kommer från ett annat håll? När de då kommer från "fel" håll så blir hon rädd och gör utfall. Och så går hon undan och lägger sig, kanske för att vissa ljud stör henne. Hundar hör ju normalt både fler ljud och bättre än människan. När hon tvärstannar kan det också ha med ljud som inte människor uppfattar att göra.

Jag har själv råkat ut för en tillfällig hörselnedsättning när en raket small bara cirka en meter från mitt huvud. Hörseln kom tillbaks efter ett par veckor. Jag hade hunden med mig när det hände, men det enda jag märkte på honom var att han reagerade på saker som blänkte på marken. Det blänkte till precis när raketen for iväg. Men det gick också över efter ett tag.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Tack för ditt svar!

Det var fyrverkerier på himlen, så det bör inte ha smällt så jättehögt. De var uppsljutna långt ifrån också, skulle tippa på kring en kilometer bort. Så det lär inte ha varit något högt ljud, utan snarare ett obahgligt och otäckt ljud.

Vi har funderat på om det är något hon hör, men kan inte förstå vad. Förutsättningarna var helt olika vid de tre tillfällena ikväll - en gång var det ett gärde på ena sida och villtatomter på den andra. En gång var det en gångväg mellan två vattendrag och en gång var det på en stadsgata med trevåningshus på båda sidorna. Alltså helt olika.

Det är inte omöjligt att hon har en hörselskada, jag vet inte om hörseln har kollats. Men hon hör t.ex. när det sannar en bil på vår garageuppfart när hon ligger och sover inomhus. Så så illa tror jag inte att hon hör.

Fortsätt gärna komma med idéer. Jag har inte kunnat beskriva allt ovan, så jag förstår att ni inte kan veta allt - därför jag berättar mera efter hand.

Snälla fortsätt kom med idéer, just nu har jag inga själv. Tack!
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Nej, så långt bort kan inte ha påverkat hennes hörsel.

Tänker på ljudet - en annan sak. Hon blev rädd då, såpass att hon stack iväg. Ni bor i närheten av skogen. Jagar man i den skogen? Eller finns det en skjutbana någonstans i närheten? Vilket som är kanske så långt bort att ni inte uppfattar ljudet. Men hon hör smällarna och är beredd till flykt. Eller vill åtminstone inte fortsätta gå mot ljudet. Bilarna hon gör utfall mot, kan de också ha ett speciellt ljud? Diesel låter ju t ex på ett visst sätt, andra typer av motorer på olika sätt.

Kan det vara så att det är ljuset hon reagerade på istället? I så fall kan det vara någon slags billjus eller lampor eller annat som blänker hon reagerar på nu. Följ hennes blick nästa gång det händer och se om det går att komma underfund med vad hon blockerar sig på.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Mycket aktiva hundar (som en BC-korsning) kan få allsköns lustiga idéer för sig om de inte aktiveras ordenligt. Mötte en gång en rottis/labbe som var fullständigt låst på solkatter/solblänk eftersom det var typ det enda som hon hade att roa sig med.

För mig låter det med som en fix idé om jag ska vara ärlig. Hitta på stök ute och blir apatisk och går undan inne.

Dina föräldrar har ingen lydnad på hunden, kan inte klippa klorna, hur aktiveras hunden i övrig? En BC är mycket intelligent och får den inget att göra hittar den på egna uppgifter.

Om det är enbart på kvällarna hon gör så här så kan det vara så att hunden helt enkelt är lite mörkrädd och överreagerar. Min egen är så, allt blir "hot" när det är mörkt. Det enda som funkar är att inte ta någon som helt notis om det hela, säga åt henne att sluta fjanta och gå vidare = ta kommandot.

Om hunden är frisk (en vet. koll kan aldrig skada) spelar det i mina ögon ingen roll om hunden är "rädd"/fått en fix idé för solblänk, billyktor eller ljud ute. Det behandlas ändå på samma vis och ska inte på något sätt bekräftas genom att man själv börjar spana efter möjliga källor till beteendet. Kryper hunden ihop med svansen mellan benen är det sista jag skulle göra vara att ställa mig och spana runt efter orsak, det kan ju inte annat än bekräfta "faran".
Får jag inte upp hunden från marken och alternativet är att släpa fram den, så skulle jag vänta ut den. Filosofera över annat tills hunden kommit över sin idé, att "fjanta runt" är bara roligt så länge det ger en reaktion - oavsett om det är på rent bus eller hunden tycker sig ha en anledning. Och sen fortsätta gå som om ingenting hade hänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Tänkte samma sak. En BC blandning behöver aktivering. Jagandet av bilar är nog för att hon vill valla dom. Kryper ihop o gör utfall emot dom. Typiskt vallbeteende. En vallhund skäller. Speciellt då om det den tänkt valla (tex en fågel) inte gör som den vill. Ätandet av möbler o bilinredning är just pga att hon är uttråkad. Säg åt dina föräldrar att aktivera hunden så försvinner nog det beteendet. Att hon går o lägger sej i duschrummet är nog för att hon kommit på att där så finns det inget som kan distrahera henne o hon får vila. Där behöver hon inte vara på spänn för att hålla ihop flocken osv.

Fyrverkerierna behöver inte vara utlösandet till hennes beteende. Utan det kan vara så enkelt att hunden är uttråkad o kommit på att den inte behöver komma när den kallas in osv.

En BC är super uppfinningsrik o hittar på hyss när den inte har något att göra o när den är uttråkad. Sen kan det vara så att när den sticker i skogen så kanske den fått upp något spår. o ett spår är självbelönande den får göra vad den är framavlad för. (labben i den)

Att den vägrar gå är nog något den kommit på för att få uppmärksamhet. Djuren är som barnen när de inte får uppmärksamhet hittar de på allt möjligt för att någon ska bry sej. Menar nu inte att dina föräldrar inte bryr sej men att den inte blir aktiverad. Ja du förstår säkert vad jag menar. MEN det kan oxå vara så att den har blivit rädd efter detta underliga ljussken på himlen.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

KL

Jag håller med ovanstående talare. På din beskrivning låter det som om det handlar om en otroligt understimulerad hund som mår dåligt.

Vad får hunden för mental träning och stimulans? Som har nämnts tidigare, en BC eller BC korsning behöver myyyyyycket mental träning för att må bra. Det är INTE en hund som nöjer sig med lite promenader och att vara sällskap, utan måste jobba flertalet timmar om dagen!
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Tack alla för bra svar! Undertimulerad är mycket möjligt. I dagsläget får den promenader i skogen på helgerna och en del vardagskvällar, ca 30 min då den springer fritt.

Det jagas inte i skogen, och hon reagerar konstigt även inne i stan.

I övrigt har hon en mängd pipdjur som hon leker med, och som hon gärna vill att man kastar så hon får jaga och hämta. Vet inte hur hon aktiveras av mina föräldrar i övrigt när jag inte är hemma.

Kan jag få tips på bra saker att göra med hunden? Funderar på att börja träna lite lydnad igen för att se om det kan komma tillbaka.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

I dagsläget får den promenader i skogen på helgerna och en del vardagskvällar, ca 30 min då den springer fritt.

Oj... :eek: Ja, den aktiveras på tok för lite.... Utan att vara elak, men jag måste säga att den där hunden mår nog inte alls bra just nu :(. Och jag gissar på att den bara kommer att må sämre och sämre och bli "jobbigare och jobbigare" om det inte händer någonting. Den MÅSTE aktiveras mer, för som sagt, ett par timmars träning om dagen är i stort sett minimum för att en BC/BC korsning (och även en jakthund som labradoren är) ska vara fungerande.

Låter jättebra om du börjar med lydnadsträning igen :laugh:, hunden måste få tänka och aktivera huvudet! Och något jag skulle rekommendera är att börja spåra med hunden! Jättebra mental träning som inte kräver så mycket av föraren, så dina föräldrar skulle (måste!) kunna börja aktivera den också. Agility är suverän träning, även trickträning! Finns många bra böcker att läsa om detta, men det absolut bästa är att gå kurser för en bra tränare.

Och så kanske du kan få dina föräldrar att läsa på lite om raserna, så de kanske inser vad för sorts raser det verkligen är i hunden, och vad dessa kräver...? Och, som Jadzia påpekade, ta hunden först till veterinär för att utesluta skador eller krämpor som kan ligga till grund för beteendet.

Än en gång, jag menar inte att vara elak och racka ner! Men det där är absolut ingen bra hundhållning att låta en hund vara så ostimulerad...
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Det låter som lagom aktiveringsnivå för en pekingnese. :) Hunden är definitivt understimulerad.

En typ av träning som fullkomligt suger musten ur en otränad hundhjärna är spår. Personspår eller viltspår. Det är enkelt att göra (går att läsa sig till) och en ovan hund blir trött efter en kvart.

Att leta efter föremål är en annan bra övning. Ta med hundens pipleksaker som den gillar, göm dem i ett skogsområde och peppa hunden ut att söka.

Kortsiktiga lösningar iaf. Men det är nog bara att inse att den där hunden behöver ett "jobb", något vettigt att göra 1-2 timmar om dagen och då pratar vi mental aktivering, utöver motionen.

Både BC och labbe (var det i den va?) är framavlade för att jobba i timmar i tuff terräng.

En trött och nöjd hund har ingen anledning att utveckla nojjor. ;)
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Det lättaste är nog att strö ut hundens mat på gräsmatten så att den får jobba för maten. Leta själv efter den. Det kan ingen anse varesej vara jobbigt eller ta tid.

Här är lite tips på olika saker man kan lära en hund

http://www.aktivhund.se/hund-artiklar/spara-med-din-hund.asp?menuindex=9

http://home7.swipnet.se/~w-77537/dogtips.htm
http://www.froztylionz.se/AKTIVERINGSTIPS.htm
http://showbusinessrottweilerkennel.bloggsida.se/?page_id=810
http://hem.passagen.se/rasmusochteddy/Viltspar.htm

Det finns massor med tips på nätet bara att söka.

Hunden är aldeles för understimulerad o som någon sa det kommer att bli värre om inget görs o det fort.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Hunden påminner lite om Bella, en hund jag skrev mycket om på forumet på några år sedan. Bc/rottis-korsning som hade jättestora problem med att få ihop sitt psyke. Väldigt snäll hund i grunden, väluppfostrad och hon stimulerades mycket. Men hon fick "knäppar" och flög i ihop med andra hundar, vallbeteendet tog överhand och framförallt hundar som stack ut i mängden blev offer för henne.

Kvittade hur man gjorde med henne, vi provade det mesta, men beteendet satt kvar. Tills slut gav ägaren upp och skaffade en annan hund att träna med, Bella fick vara bara gårdshund och det funkar utmärkt(stor gård med nötbesättning som hon kan tjuvvalla hela dagarna).

Iaf, BC-korsningar är inga lätta grejer, dina föräldrars hund måste stimuleras och få ett bättre liv, annars kommer det gå helt överstyr.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

*kn l* och svar till alla.

Tack för ert engagemang!! :bow::bow:
Jo, jag håller med om att hon nog är understimulerd som ni säger. Jag var mycetk emot att mina föräldrar köpte en ny hund efter vår gamla (som levde i 15 år) och bråkade mycket på dem. Sa att jag inte ville ta hand om hunden utan det fick de göra själva.

De första åren gick det ganska bra, förvånandsvärt bra genom valp- och unghundsår som jag trodde skulle vara de värsta. Min pappa har tidigare tränat "sök" med hunden, provat lite spårning men hon var bättre på sök. Han har tränat med den lokala brukshundsklubben och hon verkligen älskade det. Hon var bland de bästa i klubben rent sökmässigt, men då lydnaden var lite si och så ställde de aldrig upp i någon klubbtävling. Pappa är ingen tävlingsmänniska heller, och då hunden är blandras får den ju inte tävlas tyvärr.

När jag tänker efter tror jag att beteendeproblemen började efter att pappa slutade träna Sök aktivt. Han slet av en stor muskel i benet och blev i princip totalt orörlig en period, och sedan behövde han lång rehabilitering innan han kunde ut och gå med henne igen. Under tiden han var dålig fick min mamma gå ut med hunden, min mamma har svårt att gå och åker elmoppe. Så det blev mest kortare promenader fram och tillbaka på landsvägen utanför oss.

I dagsläget får hunden ungefär 2 promenader om dagen, en kopplad promenad på dagen med min mamma på elmoppen och en promenad på kvällen. Promenaderna är nog oftast 30-45 minuter per gång.

I dag när jag var ute i skogen med henne tränade jag inkallning, kallade in henne säkert 20 gånger bara för att träna. Lyckades även avbryta henne när hon fick syn på något och for iväg efter - jag var snabb och fick hennes koncentration innan hon hann bli helt blockerad. Sedan fungerade inkallningen även då. Det var jätteroligt! Jag ska gå vidare och träna stanna, sitt, ligg här hemma. Och jag ska göra de där hitta-godis/mat-lekarna och läsa länkarna ni gett mig.

En liten fråga... Finns det någon risk med att jag denna vecka aktiverar henne för mycket, så att hon känner sig ännu mer understimulerad när jag åker härifrån? Min pappa är hemifrån ungefär 12 timmar varje vardag, och min mamma har mycket svårt att röra sig. Finns det någon som har förslag på vad min mamma skulle kunna göra för att aktivera hunden? Det är svårt för henne att gå runt på gräsmattan och gömma godis t.ex..

Tusen tack igen för alla svar!! Jag tycker alla låter väldigt vettiga!
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Om din mamma har begränsad rörlighet kanske det kan vara en bra idé att lära hunden assistera hemma? Hämta saker, slå på/av lyset m.m.

Ett annat alternativ är att lära hunden att dra och parkera mamma i en liten skrinda... ;)

Finns det någon risk med att jag denna vecka aktiverar henne för mycket, så att hon känner sig ännu mer understimulerad när jag åker härifrån?

Nej det tycker jag inte, så mycker hinner du nog inte få upp hennes aktivitet på en vecka. Bättre att du tränar så mycket som möjligt tycker jag, om inte annat blir hunden lugnare ett tag efteråt.

Du får övertala din pappa att börja med sök igen! :) Eller viltspår, bra eftersökshundar behövs och där spelar det ingen roll om det är blandras eller renras. Blir han + hund duktiga nog så kan de komma till användning i praktiskt syfte också (trafikskadade djur t.ex).
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Man behöver inte gå runt på gräsmattan o gömma godis, Den kastar man ut så långt man kan.

Tycker det låter jättebra att du aktiverar den. Bra med som skogstrollet skrev att den går att lära att hjälpa din mamma med att hämta div saker o så.

Har lärt min ena hund att panta flaskor. Hon hämtar flaskor i den slarviga sonens rum o kommer med det till mej. I utbyte mot godis. Hon plockar även upp skräp i hans rum o kommer med det till mej. Har jag tappat vantar. nycklar mössa, koppel eller dyligt på golvet plockar hon upp det. Tom telefonen fick jag i näven när den hade trillat på golvet. Hon bär godispåsen från affären om vi bara köpt godis. Hon är jättestolt då. Hon hämtar posten från hallen. Lär hunden tända lyset etc. Listan går att göra hur lång som helst. Bara fantasin sätter gränser. När din mamma går med henne låt henne tappa en vante, strumpa (inte en som hon har på sej naturligtvis )etc som hunden får söka upp. hämta o lämna till henne.

Hundträning behöver inte vara krångligt. Det är kul o ju mer man gör tillsammans ju roligare är det. Det enda som krävs är lite tålamod o lite godis.
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Jag har upptäckt att träna med klicker, s.k. shaping, suger rätt bra must ur min hunds skalle. Just för att hunden (när den fattat galoppen) själv aktivt måste tänka och söka rätt beteende för att få sin godis/belöning. En bra metod när man vill lära hunden hämta saker, tända lyset m.m.
Kanske något att kolla upp?
 
Sv: Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!

Då kommer väl jag med två länkar då som du kan titta på
www.canis.se har webkurs i hur man startar med klicker.
O så naturligtvis den duktiga Fanny Gott på
www.klickerklok.se
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 062
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 161
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp