Hund tips...?

U

ullis25

Även jag behöver lite tips och råd angående hund val...

Flatten vi har börjar bli lite till åren så tankarna på en till hund har börjat dyka upp.

Jag jobbar med mjölkkor på olika gårdar så tanken på en bordercollie finns.. Smidigt och roligt att kunna ha med sig hunden till jobbet, samtidigt som det blir hjärngympa för hunden. Och jag är intresserad av vallning så planen är att i såfall gå kurser i vallning. Är dock lite orolig att hunden kräver mer än jag kan ge, har ju en familj att ta hand om oxå.

Vill även gå kurser i lydnad, spår mm. Kunna göra lite olika saker men ändå att hunden ska kunna ta det lugnt och inte fara omkring hela tiden.

Just nu är jag helt insnöad på BC, men vad finns det mer för raser som kan tänkas passa mig? :confused:

Den får gärna vara lättlärd och vilja att vara till lags. Upplever att flatten har lite för mycket "tjhoo hoo :bump::bump: flams i flams vad ska jag göra nu...."
 
Sv: Hund tips...?

En Kelpie?
De jag träffat har varit duktiga vallhundar, trevliga familjehundar och väldigt följsama. Men de kräver ju endel, precis som BC.
 
Sv: Hund tips...?

Vad skilljer Kelpie från Bc? Har inte träffat så många individer av raserna.
 
Sv: Hund tips...?

Västgötaspetsen är en nötvallare som älskar att "vara med". Smarta hundar, de har en del idéer och mycket egen vilja. ;)
 
Sv: Hund tips...?

Finns ju mängder med vallhunds raser!
Kolla runt i grupp 1:idea:
Visst, dock tyvärr ytterst få som kan valla.
Border Collie, Australian Stock Dog, mer känd som Working Kelpie, vissa linjer av Australian Shepherd o enstaka linjer av Bearded Collie.

Visst kan enstaka individer av andra vallhunds/fösande raser vara till hjälp, men att utgå från att de skulle kunna valla är att lura både sig själv o hunden.

mvh
 
Sv: Hund tips...?

Om det blir en vallhund så är jag helt inne på bc. Annars en hund med bc lättlärda sätt men utan vall? Vad finns det då?


Vallhund: Har läst tidigare inlägg från dig och har förstått att du haft bc? Funderar lite kring, om jag i mitt jobb (har inga egna djur) har för lite vallning att erbjuda. Vissa gårdar jag jobbar på är uppbundet, alltså inget att göra för en bc, på sommrarna kan den ju alltid hjälpa till och hämta in, men inget jobb på vintern. Har även robot och lösdrift bland mina gårdar och där kan den ju hjälpa till. (Om bönderna accepterar att jag har med mig hunden.) Kanske blir det även så att ryktet sprids att det finns en vallhund i närheten så vi kan hjälpa till med flyttning av djuren till olika sommarbeten, då kan det nog bli en hel del vallning.

När kan den följa med till ladugården och vara till hjälp? Vågar inte ha med den för tidigt eftersom det inte är mina djur...
Om man som jag är nybörjare är det bättre att skaffa en som är grundutbildad?


nu blev det några till vallhund hoppas det är ok.. Eller till någon annan med bc erfarenhet.
 
Sv: Hund tips...?

Har sett en hel del på utställningar, men ej träffat de personligen.

Kolla med Gnist, hon har haft rasen.
 
Sv: Hund tips...?

svensk lapphund? ja har förmig att dom har vallning i sig, andvänds väll på ren? dom spårar och är väldigt lättlärda och sociala
 
Sv: Hund tips...?

Svensk lapphund och Lapsk vallhund är två olika raser. Dock tillhör båda Svenska lapphundsklubben.
 
Sv: Hund tips...?

Som nybörjare kan det vara en fördel med en grundtränad hund, dock är det ju dyrare.
Jag hade kall lösdrift med mjölkgrop, så det var ju lite jobb för hundarna året runt, dock inte så mycket på vintern.
Dom fick hålla foderbordet kofritt medans man hade ut hö.
Svårast var att ta in nykalvade kvigor från skogsbeten, krävdes mycket speciella hundar till det.

Många BCs har inte så mycket arbete på vintern, brukar räcka med att de får vara med mens man jobbar, samt att man kör lite mer lydnad o spår etc.

mvh
 
Sv: Hund tips...?

tack för svar!!
Då kan jag nog se till att den får lite arbetsuppgifter i alla fall. Den kan ju alltid vara grindvakt och hjälpa till med andra små jobb. Lydnad och spår är ju sånt jag vill pyssla med oxå.

Jag blir lite avskräckt ibland när folk säger att de kräver mycket. Mycket är ju olika för olika personer. I mina öron så låter det som att den ska var igång 23 timmar om dygnet.. Jag är helt insatt i att man ska veta vad det är för hund man skaffar och att den är mer aktiv än andra. Men jag kan ju alltid cykla med hunden till jobbet, sen får den vara med där och så cyklar vi hem. Den kan ju dra en skrinda så dottern kan åka med på promenader, och pulka på vintern mm
 
Sv: Hund tips...?

Låter bra.
Glöm inte den viktiga passivitetsträningen, många glömmer den biten o då får man verkligen en stissig hund.

Tänk på att du aldrig kan motionera en BC trött. Ju mer motion, desto mer hjärnnötter behöver den få knäcka.

Bra passivitets o förtroendeövningar hittar du här:

http://www.netpets.com/~temperament/HUGTHERAPY/

mvh
 
Sv: Hund tips...?

Självklart blir det passitivitets träning oxå!! Vill inte ha en stissigt monster. Men när man hör andra prata om bc så låter det som att den ska vara igång hela tiden. Vilket kan få mig att inbilla mig att jag har för lite arbetsuppgifter för hunden. Men så som jag tänker är att om vi motionerar till jobbet, jobbar och motionerar hem. Så är det vila som gäller sen.
Går kanske inte att jämföra med en renrasig, men vi har haft en blandras med 75% "BC" och han var mycket lugnar än flatten. Han kunde verkligen konsten med att slappa!


Vad kostar en valp resp en grundtränad ungefär?
 
Sv: Hund tips...?

Border collie är en väldigt rolig ras att jobba med, passar till det mesta och är väldigt lyhörda. Australian Shepherd är också extremt roliga att jobba med och där har du antingen en stor rejäl hund eller en tanig lite hund beroende på föräldrar/kennel precis som border collie. Det finns så många olika "former" på dem . Tyvärr vet jag inte hur de fungerar i vallning eftersom jag kör bruks & agility.
Lycka till ;D
 
Sv: Hund tips...?

Om man vill ha en Aussie som kan valla så köper man en hund från de kennlar som avlar på vallanlagen, dvs hundar som är meriterade inom vallning, finns inte så många dock.

mvh
 
Sv: Hund tips...?

Australian cattledog känner jag folk som vallar med (dock ej bosatta i Sverige) och de var trevliga familjehundar de få (!) individer jag mött iaf.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 181
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 600
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp