Hundar som inte längre är ibland oss.

17377_256797257796_556487796_386243.jpg
kimilek-1.jpg
kimi-2.jpg
sby100502039.jpg
13781671_10153526634461580_4923362124410895481_n.jpg
 
Man borde skriva ner det som är speciellt med alla hundar man har, så att man kommer ihåg det i framtiden när de inte finns med oss längre. Jag och min man pratar gärna om våra hundar som inte längre finns hos oss och vi kommer ihåg saker som lätt kan glömmas bort...
1300610682_resized.jpg

Greta var en mycket speciell tik som föddes i min senaste kull för drygt 8 år sedan. Hon fick tyvärr bara leva i tre år, då hon fick diabetes och led av ett dåligt immunförsvar, som till slut fick en vanlig förkylning att gå rakt ner i lungorna och ge akut dubbelsidig lunginflammation som hon inte hade en chans att tillfriskna från. Jag tog hennes bortgång väldigt hårt, då hon var en otroligt personlig hund, som dessutom var så ung.
1327263809_resized.jpg

Greta var en apporterande chow chow som gärna sprang och hämtade allt jag kastade åt henne. En ovanlig egenskap hos denna ras. Hon var även en hund som hade ett kärleksförhållande med kameran. Hon älskade att posera och kameran älskade henne.
1327263807_resized.jpg

Greta älskade att kramas och älskade lukten av kläder. Hon bokstavligen hånglade upp en vilt främmande människa vid ett tillfälle bara för att hon tyckte att personens kläder luktade så gott! Det slutade med att personen låg på rygg på marken med en lycklig Greta ovanpå sig.
139772845152231200_resized.jpg

Greta var bästa kompis med vår mops och de två hängde alltid ihop. Greta var som en storasyster för mopsen, en storasyster som inte fostrade henne, men som tog hand om henne och hade roligt med henne.
139772877621027700_resized.jpg

Idag har jag nästan fått tillbaka Greta, i form av min yngsta tik Xilla. Hon har många av Gretas specialla egenskaper och t o m mycket av hennes utseende och utstrålning.
 
@LaMagia Vilken vacker hund! :heart

Helt off topic men vad är det för ras? Hur är denna rasen? Blev riktigt nyfiken. Hoppas du inte tar illa upp.
Rasen är chow chow och Greta var en korthårig tik. Rasen är en mycket trevlig och personlig sällskapshund för den normalaktiva hundägaren, som vill ha en trevlig kompis som hänger med på både korta och långa promenader, men som inte kräver att man aktiverar den hela tiden. Inget för den med tävlingsambitioner, men kan man motivera sin chow chow så är den mycket lättlärd. Rasen saknar generellt will-to-please så utmaningen ligger i att hitta det som gör att hunden tycker att träningen är rolig och meningsfull. Eller så lever man bara med sin chow chow och njuter av dess härliga personlighet.
 
@LaMagia Tack för svar. Tyckte det såg ut som en chow-chow men var inte säker så bäst att fråga. Visste inte att det fanns korthåriga. Otroligt fin var hon Greta.

Tack för svar!
 
Jag har några älskade :heart som har lämnat mig. Jag börjar med den "enklaste" då han finns på nätet. Han blev ihjälbiten av en annan hund, endast 3 år gammal :cry: Han hann få två kullar, där jag hade en tik ur varje kull. De har även de vandrat vidare :heart
Han var en riktigt stropp, visste direkt vilka han gillade och inte. Han hade svårt med små trubbnosar, samt hundar med upprätta öron. Han var med alltid när jag red och när jag galopperade så fort jag bara kunde på stora snabba hästar, låg han ändå före mig, med huvudet vänt och ögonkontakt med mig samt skällde att vi skulle öka farten!

Min underbara Saluki, Qirmizi Cairo
https://saluki.breedarchive.com/animal/view/qirmizi-cairo-87f11405-3d3e-4aaf-9434-b99bbdb27d3e
cairo-head.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp