Hundbråk..hjälp! (långt)

Hundar har och kan absolut visa känslor men ställer mig frågande till begreppet att trivas då jag anser att det är ett mänskligt förhållningssätt.
Så klart det är ety mänskligt begrepp, en hund sätter inte ord på det. Däremot så kan de självklart ha känslor som att de är glada och tillfreds och fysiska/psykiska behov uppfyllda respektive inte få det och inte må bra/trivas i situationen alltså att inte trivas.
 
Du får läsa om för jag skrev att det händer kanske max en gång i veckan att man får säga till någon hund.
Och visst, den kanske är missnöjd över att en annan hund gick för nära (eller liknande) men det får den helt enkelt acceptera. Om den inte fick en tillsägelse skulle helt klart området den vaktade växa och bli större och större.

Fast hur kan du som allena saliggörande (och rätt präktigt) råd konstatera att du aldrig tillåter sådant i din flock (underförstått att ingen annan heller ska göra det) och att det helt enkelt brister för att man inte korrigerar hunden att inte morra?

Du utgår ju från DINA hundars skäl att morra, vilka möjligen (eller inte) är sådana skäl att man kan meddela hunden att gilla läget. I mitt fall kanske det inte alls handlar om att hunden ska gilla läget utan att man genom att säga till hunden att vara tyst, underbygger en irritation som sedan kan slå till på ett obehagligt sätt när man inte är där och kan styra upp det (få är med sina hundar 24/7).
 
Senast ändrad:
Hemma får inte hundarna morra åt varandra, är platsen dom vill ligga på upptagen så får den hunden som vill ha platserna hitta en annan helt enkelt, leksaker eller annat intressant finns inte hos oss för att minska spänningar, inte ok att bråka om våran uppmärksamhet.

Nej jag accepterar inte allt hunden inte vill har både tvångsmatat och satt på tratt mot hundars vilja är några saker.
 
Jag berättar bara hur jag gör och vad som fungerar för oss, präktig eller inte. Jag lämnar aldrig hundarna tillsammans om de är ensamma.
Andra får gärna berätta eller ge förslag på andra lösningar. Hittills har jag bara fått höra att jag har fel men inga förslag på lösningar.
 
Om jag förstått rätt. Du har en vuxen tik med en del sociala problem och du väljer att skaffa en till vuxen tik. En sak är säker, din nuvarande hund har ingen som helst nytta av ytterligare en vuxen tik i sin "familj" hon skulle antagligen vilja att det bara var du och hon i en liten stuga i skogen. Så då har du skaffat en till hund för att du vill?
Jag jobbar med problemhundar och skulle någon fråga mig om ovanstående konstellation är en bra idé skulle jag säga: Det beror på vad man vill ha för hundliv.
Du kommer alltid att måsta ha "ögon i nacken". Rätt vad det är är nån kompis på besök, som inte kan hund, som slänger iväg en pinne på skogspromenaden. Eller nån av hundarna hittar en skatt värd att försvara. Ett "stora onda ögat" från den ena hunden och slagsmålet är ett faktum.
Jag skulle aldrig orka, men det är ju upp till var och en att bestämma.

Ja jag har ju valt det för min egen skull i första hand. Å andra sidan även för att jag trodde att min tidigare hund kunde ha nytta och utbyte av att samspela med en annan hund - vilket jag tycker mig se. Men jag kan ha fel, därför jag vill ha svar från mer erfarna :-)

Är det så det kommer att bli så kommer inte jag heller orka.
Däremot är det inte så jag upplever det just nu. Sedan det bråket inträffade mellan tikarna har det varit väldigt lugnt. Inget gruff och de är närmare varann och söker varann mer än tidigare. Jag börjar ju hoppas på att den nya tiken som är mer van vid hundkontakt helt enkelt sa ifrån till den lilla som är mer (som jag ser det) dålig på hundspråk och gav tjuvnypet. Den lilla äldre är avsevärt lugnare nu och inte allls lika misstänksam mot den andra.

Men då kommer dessa två alltså aldrig funka ihop om inte jag har 100% koll för att de rök ihop en gång i början? Det är alltså ingen idé att fortsätta trots att de är lugna och uppträder väl nu? Eller hur ska jag tolka det?
 
Jag berättar bara hur jag gör och vad som fungerar för oss, präktig eller inte. Jag lämnar aldrig hundarna tillsammans om de är ensamma.
Andra får gärna berätta eller ge förslag på andra lösningar. Hittills har jag bara fått höra att jag har fel men inga förslag på lösningar.

Motbetingning för den underliggande känslan? Inkompatibla nya beteenden för oönskade beteenden?
 
Lägger till att våra hundar är åtskilda när inte jag eller pappa är med dem.

Vi hoppas oxå att det lugnar ner sig när våran gamla går bort då hon är sådan som går och letar anledningar till slagsmål konstant.
 
Jag berättar bara hur jag gör och vad som fungerar för oss, präktig eller inte. Jag lämnar aldrig hundarna tillsammans om de är ensamma.
Andra får gärna berätta eller ge förslag på andra lösningar. Hittills har jag bara fått höra att jag har fel men inga förslag på lösningar.

Antar att det var svar till mig?

Jag tycker det är på tok för vanskligt i en känslig situation (som jag dessutom troligen inte försatt hundarna i) utan att ha sett det live. Som bekant uppfattar människor situationer olika, och jag har varit med om att en beskriven situation i verkligheten är en helt annan... Och i det här fallet är nog min inställning att det verkar som den första hunden får sin livskvalité sänkt och känner stress över det, och därför går till angrepp.
 
D

Du får gärna förklara så även en vanlig Svensson förstår

Men situationen är det ju du som känner till? Jag kan inte ge specifika träningsprogram för hundar jag inte känner till alls, utan bara allmänna tekniker. Den praktiska appliceringen varierar ju?

Motbetingning = klassisk betingning för att förändra en redan etablerad association (till skillnad från vanlig klassisk betingning som sker för att skapa en ny association). Så om det finns en känsloassociation för "x kliver över tröskeln" som är obehaglig (och obehaget ser vi oftast genom oönskade beteenden, tex morr) så skapar man situationer där det obehagsskapande stimulit sker på en sådan nivå att obehaget är väldigt lätt, och parar ihop det med något som väcker en annan känsla (lek, godis, kel, vad det nu finns som pålitligt skapar en önskad känsloreaktion). Detta gör man för att förändra den bakomliggande känslan.

Inkompatibelt beteende = gör den problemskapande situationen till en signal för ett alternativt beteende, som tar hunden ur situationen och gör det omöjligt att samtidigt utföra det oönskade beteendet. Tex om hunden går i konfrontation när en annan hund närmar sig en viss plats, träna in "hund närmar sig plats x" att betyda "du går till plats y", precis som man tränar in vilket nytt beteende som helst. Skillnaden är bara att signalen kommer från miljön istället för från föraren (och ur hundens perspektiv är ju vi en del av miljön!), och om man har ett etablerat problem redan så bör man både göra något åt det (se ovan) och träna väldigt gradvis så man inte flyttar den problematiska känslan till det nya beteendet.
 
Ok har googlat nu och fattar principen med motbetingning. Det är ju absolut något för ts att prova om hon vill.

Klassisk betingning är enkelt men känsligt, förutsättningarna för att det ska fungera är absoluta. Vill man prova det på egen hand så rekommenderar jag att man verkligen, verkligen sätter sig in i metoden ordentligt, annars är det i bästa fall bortkastad tid och möda.
 
En konkret fråga:

Är det dumt av mig att tro att den nya hunden helt enkelt bara gjorde klart för lilla att "jag tänker inte tillåta att du ger mig ett tjuvnyp" vilket kan ha lett till att min äldre nu respekterar den nya mer? Min lilla visar nu inte något aggressivt mot den stora utan de verkar respektera varandra mer än innan.

Är jag helt fel ute om jag tänker så? Att de liksom klargjorde mellan varann vad som är okej och inte och förstår varann lite bättre nu? Min lilla har egentligen aldrig blivit tillsatt ordentligt av en annan hund och kanske behövde detta? Eller är jag knasig som tänker så?
 
En konkret fråga:

Är det dumt av mig att tro att den nya hunden helt enkelt bara gjorde klart för lilla att "jag tänker inte tillåta att du ger mig ett tjuvnyp" vilket kan ha lett till att min äldre nu respekterar den nya mer? Min lilla visar nu inte något aggressivt mot den stora utan de verkar respektera varandra mer än innan.

Är jag helt fel ute om jag tänker så? Att de liksom klargjorde mellan varann vad som är okej och inte och förstår varann lite bättre nu? Min lilla har egentligen aldrig blivit tillsatt ordentligt av en annan hund och kanske behövde detta? Eller är jag knasig som tänker så?

Jag tycker att du tar en icke försumlig risk, i sammanhanget.
 
En konkret fråga:

Är det dumt av mig att tro att den nya hunden helt enkelt bara gjorde klart för lilla att "jag tänker inte tillåta att du ger mig ett tjuvnyp" vilket kan ha lett till att min äldre nu respekterar den nya mer? Min lilla visar nu inte något aggressivt mot den stora utan de verkar respektera varandra mer än innan.

Är jag helt fel ute om jag tänker så? Att de liksom klargjorde mellan varann vad som är okej och inte och förstår varann lite bättre nu? Min lilla har egentligen aldrig blivit tillsatt ordentligt av en annan hund och kanske behövde detta? Eller är jag knasig som tänker så?
Tycker du tänker rätt, har hundarna släppt det kan du också släppa det.
Hundar brukar skaka av sig ett mindre bråk snabbt.
Mina hundar kan också ryka ihop trots att de är bästa vänner och bor ihop så uppstår ibland något missförstånd eller vid löp kan tiken bli grinig på den andra tiken.
Men sålänge det inte handlar om riktiga slagsmål är,det glömt minuten efter.
Hundar är inte långsinta :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
715
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 588
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
689
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp