Bukefalos 28 år!

Hunddagis/dagmatte? Era tankar?

JennyF

Trådstartare
Är uppvuxen med hund och i familjen har vi alltid kunna fixat så att någon i familjen kunnat ta hand om hunden/hundarna. Har därför aldrig haft hunden hos varken hunddagis eller dagmatte.

I framtiden så vill jag ha hund igen. Och i värsta fall kommer det behövas nått liknande några timmar om dagen.

Vill höra era positiva och negativa erfarenheter!

Vet att hunden ej ska vara för ung och så, men har som sagt ingen erfarenhet av dessa.
 
Sv: Hunddagis/dagmatte? Era tankar?

Jag har min två-åriga tik hos dagmatte 2-5 dagar/vecka, varierat antal timmar. Har funderat på hunddagis i stället, men de jag har hittat ligger för långt bort nu när jag inte har bil.

Min tik fungerar kanon att ha dagmatte till eftersom hon är en sån hund som älskar alla människor, och inte har några som helst problem med att byta miljöer. Dagmatte kan säkert fungera till alla sorters hundar, men då kanske det krävs mer långsam inskolning. Min hund skulle kunna följa med vilken främling som helst hem utan att bli ledsen.

Det som gör att jag funderat på hunddagis i stället för dagmatte är att jag tycker det är svårt att inte ha dåligt samvete när jag frågar om hjälp. Även om jag betalar min dagmatte och hon verkligen tycker det är roligt, så är det lätt att jag känner mig som en belastning :o men det är sån jag är som person. Dagis känns det mer som att det är ju deras jobb att i så fall ta hand om min hund och därför behöver inte jag ha dåligt samvete.

Det som talar för dagmatte i stället, för min skull, är att det är billigare (är student) och jag har väldigt olika hjälpbehov från vecka till vecka, och det kanske är svårt att hitta ett dagis där det fungerar. Och som sagt att jag inte hittat något som ligger nära nog för att jag ens ska fundera på det så länge det fungerar med dagmatte.
 
Sv: Hunddagis/dagmatte? Era tankar?

När våra arbetssituationer ändrades var älskade (numera döde) jycken 10 år.

Jag provade att ha honom på hundagis 8 dagar(sedan stängde de för renovering) och det hade inte gått att ha honom där mer. Han blev så nervös.
Dels var han skotträdd och det visade sig att något/några tränade skjutning i skogen bredvid då och då och dels vet jag ju inte hur de andra hundarna uppförde sig då.
Personalen hade ju inget annat val än att ta in alla hundarna ( och hur många var rädda där?)
Det tog ganska länge innan han var sig själv igen.
Lyckligtvis erbjöd sig en bekant att bli dagmatte till honom. Tillsammans med hennes 3( i början, mot slutet 4) tikar hade han ett underbart hundliv.
(Underbar människa. hos henne vill jag vara hund i mitt nästa liv)

Andra hundar vet jag älskar att vara på hunddagis så det är ju väldigt individuellt både för hund och beroende på hur dagiset fungerar (antal hundar etc, "vårt" hade 25 platser)
 
Sv: Hunddagis/dagmatte? Era tankar?

Vi har haft hjälp upp till ett par dagar per vecka i perioder när det har behövts och det har fungerat bra för oss på två olika ställen. I båda fallen har det varit hundpensionat som har accepterat att ha vår hund som daghund. Vår hund har fått bra sysselsättning och stimulans och har trivts bra.
 
Sv: Hunddagis/dagmatte? Era tankar?

Har haft min lille på dagis sen han var 6 månader. Han fullkomligt älskar dagis. Springer in och fram till avdelningen där han är.

Dom är 5-6 hundar i varje grupp. Hugos grupp har motsvarande en hästbox i storlek.
Nu när Hugo varit dålig har dom haft honom i köket där de själva sitter och äter, fikar och tar det lugnt. De har givit honom de mediciner han behöver och kortare promenader än de 2x35 han brukar få.

På dagiset jobbar personer som är mycket vana vid hundar och jag har fått många bra tips och ideer från personalen.

Som någon sa man behöver inte ha dåligt samvete för att lämna vovven där. Jag kan utan problem göra ärenden och sånt efter jobbet utan att känna att jag belastar någon annan tex: dagmatte eller som i mitt fall mormor.

Hugo är min första hund och jag kommer garanterat att försöka få in nästa på dagis också. "Dagisfröken" sa innan inskolningen att alla inte trivs på dagis och hade han inte gjort det hade han inte fått fortsätta gå där.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 324
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp