Hundgård underlag

Milene

Trådstartare
Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket ena vovven tycker är jättekul, så hon gräver frenetiskt, och den andra blir bara jätteskitig av jorden som kommer upp. De kan även gå in och drar då med sig MASSOR av jord.

Hur ska man tänka?

Vad har ni andra för underlag i hundgårdarna?
 
Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket ena vovven tycker är jättekul, så hon gräver frenetiskt, och den andra blir bara jätteskitig av jorden som kommer upp. De kan även gå in och drar då med sig MASSOR av jord.

Hur ska man tänka?

Vad har ni andra för underlag i hundgårdarna?
Vår har inte grävt, men vi har singel i hundgården efter ett dräneringsarbete som gick rakt igenom hundgården. Vissa delar växer det gräs i gruset.
I ert fall skulle jag nog gräva ur, lägga markduk+nät och sen täckt med singel.
 
Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket ena vovven tycker är jättekul, så hon gräver frenetiskt, och den andra blir bara jätteskitig av jorden som kommer upp. De kan även gå in och drar då med sig MASSOR av jord.

Hur ska man tänka?

Vad har ni andra för underlag i hundgårdarna?

Jag har singel och plattor i hundgårdarna.
Först markduk, sedan armeringsnät som grävskydd, makadam och så toppat med singel. Närmst ingången till hundhuset ligger 3 rader med plattor.
Lätt att hålla fräscht och hundarna kan gräva i viss mån som berikning :)
 
Hemma är det jord och berg i hundgårdarna.
Hundgårdarna har funnits där dom ligger sedan mitten att 70talet så funnits några hundar under dom åren. Några har grävt en massa och andra inte alls, dom flesta som grävt mycket har inte alltid gjort det utan varit periodare. Skulle inte göra något för att förhindra det om inte grävandet innebär risk för rymningar då jag upplever många hundar uppskattar att gräva sig ett eller fler hål att ligga i medan andra mer uppskattar att ligga på soligaste stället på berget.
 
Tack för alla svar! Det är helt ok att de gräver lite, tror i te det finns risk för rymning. Blir nog ett område med plattor, och resten singel.
 
Jag tyckte ett tjockare lager av naturgrus var bra. Det kasade igen om hundarna grävde. Var snällt mot tassarna. Inga vassa kanter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 926
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag funderar på om jag skulle bygga en hundgård åt hundarna och använda friggeboden som hundkoja åt dem? Jag har den bara som förråd så...
Svar
9
· Visningar
882
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp