Hundgodis som är skonsamt både mot hund och samvete.

_Taggis_

Trådstartare
Finns detta?

Min hund bli emellanåt lite dålig i magen, så nu tänker jag att det hade varit bra att undvika tex korv som godis vid träning och utställningar. Är ju en hel del salt och kryddor i detta. Har blivit tipsad om att köpa kyckling och koka själv och skära i bitar, men ärligt talat känner jag lite sisådär inför att stötta kycklingindustrins djurhållning. Det fanns ingen kravkyckling sist jag handlade.

Har någon tips? Ost kan ju fungera som variation, har tidigare köpt köttfärs och bakat i ugnen men min hund uppskattar tyvärr inte detta lika mkt som korv... i vardagen ger jag henne extragott torrfoder som godis men för de speciella tillfällena som kräver supergodis har jag ett problem att hitta vettiga alternativ. Kan tillägga att jag är veggo sen 20 år själv så min kunskap i ämnet tillagning av eget hundgodis är begränsad.
 
Korv har lök i sig och vissa hundar kan vara känsliga mot det (t.ex. min), det är ju inte bra för någon hund egentligen.
Prova köpa kött och koka?
Annars köp kött, skär strimlor och torka, klipp sedan i mindre bitar. Kan tänka mig att det blir en skillnad från just färs.
Min gillar ju råttkött, finns ju tuber (typ mindre balsamtuber och liknande för förvaring och belöning att använda) men man får ju tänka på hygienen såklart.

Ett tips är att gå med i FB grupper, där annonseras det slaktrens och liknande, då kan man ha turen att få köpa från mindre gårdar och djur som har haft det bra.
 
Torkad lunga och torkad vom (och andra inälvor som lever, hjärta, osv) brukar vara riktigt populärt. Finns några svenska producenter av sådant som använder svenskt kött, bland annat Hundgott.
 
Mjukost brukar bara en uppskattad grej - går antingen att göra själv
https://www.svt.se/recept/mjukost-pa-gamla-ostkanter med typ laktosfri mjölk och sen fylla mjuka tuber typ sådana här.
5f82f3519dbd76b9eb6f4b290002b590.jpg


Alternativt köpa (kanske inte välja salami-osten då), men kanske inte om en har en extremt glupsk hund då det känns som att metallen i tuben är sådär för tänderna. Finns ju även godis på tub som är anpassat till hund men ja, jag gillar mjukost och framförallt då om en kan göra det själv (och om hunden tål det)
 
Finns detta?

Min hund bli emellanåt lite dålig i magen, så nu tänker jag att det hade varit bra att undvika tex korv som godis vid träning och utställningar. Är ju en hel del salt och kryddor i detta. Har blivit tipsad om att köpa kyckling och koka själv och skära i bitar, men ärligt talat känner jag lite sisådär inför att stötta kycklingindustrins djurhållning. Det fanns ingen kravkyckling sist jag handlade.

Har någon tips? Ost kan ju fungera som variation, har tidigare köpt köttfärs och bakat i ugnen men min hund uppskattar tyvärr inte detta lika mkt som korv... i vardagen ger jag henne extragott torrfoder som godis men för de speciella tillfällena som kräver supergodis har jag ett problem att hitta vettiga alternativ. Kan tillägga att jag är veggo sen 20 år själv så min kunskap i ämnet tillagning av eget hundgodis är begränsad.
Jag har ibland när vi har skjutit något, skurit slaktrens i små bitar och sen torkat i ugnen, det här till och med kräsna taxfröken varit intresserad av. Kräver en hel del jobb och hållbarheten är sisådär, ett par dagar tycker jag att det är fräscht. Men jag portionera det i små påsar och stoppar i frysen. :) Men det tar tid att torka, så tålamod är bra. ;) Men det funkar med nötkött också och pratar man med charken på affären så kan man nog få köpa deras rens kött.
 
@_Taggis_ Det som Ville skulle kunna slå knut på sig själv för att få är ostkrokar, visserligen salta, men det är mitt hemliga vapen ibland, en riktig jackpot belöning. Jag har inte provat majskrokar som finns vid barnmaten men tänker att de kan vara lika populära.
Min första hund hade pannkaka som favorit, det är rätt smidigt men kräver att hunden tål spannmål.
 
Mjukost brukar bara en uppskattad grej - går antingen att göra själv
https://www.svt.se/recept/mjukost-pa-gamla-ostkanter med typ laktosfri mjölk och sen fylla mjuka tuber typ sådana här.
5f82f3519dbd76b9eb6f4b290002b590.jpg


Alternativt köpa (kanske inte välja salami-osten då), men kanske inte om en har en extremt glupsk hund då det känns som att metallen i tuben är sådär för tänderna. Finns ju även godis på tub som är anpassat till hund men ja, jag gillar mjukost och framförallt då om en kan göra det själv (och om hunden tål det)
Jag sätter tandkrämslock på mjukosttuberna, snällare för tänderna och praktiskt. :up:
 
Min första hund hade pannkaka som favorit, det är rätt smidigt men kräver att hunden tål spannmål.
Pannkaka är typ bästa godiset någonsin (för då kan matte äta upp det om inte hunden lyssnar :angel: )

Jag sätter tandkrämslock på mjukosttuberna, snällare för tänderna och praktiskt. :up:
Vettigt! Känns betydligt trevligare med plast än att dom ska slå i tänderna.
 
Mjukost funkar för hunden, men det blir otympligt. Ibland måste godbitarna vara små och gå att gömma 😉

Torkad lunga har jag faktiskt hemma, får häcka upp i småbitar. Ska hålla utkik efter svenskt 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp