Hundpassning under sommaren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ananas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 506
A

Ananas

Jag har börjat fundera på om jag skall erbjuda hundpassning i sommar, men frågan är hur många som faktiskt vågar lämna sina hundar till privatpersoner.

Om jag haft hund skulle jag nog ha svårt att lämna den hos någon jag kanske bara träffat någon gång, samtidigt som jag tror att den faktiskt hade haft det bättre än på ett hundpensionat. Nya människor och miljöer blir det ju i båda fallen.

Det som jag tycker talar för privata människor är att man kan anpassa det efter de rutiner som hunden har hemma och det blir inte så många hundar vilket vissa hundar tycker är jobbigt.

Hur som helst, hur skulle ni vilja ha det om ni skulle behöva lämna bort hunden?
Skulle ni våga lämna till privatperson?

Självklart beror det på vilken erfarenhet osv. så kan väl skriva lite vad jag har för erfarenheter.

Jag har hållt på med hundar stora delar av mitt liv, dock inte haft en egen på många år. De senaste två-tre åren har vi däremot haft en schäferhane boende hos oss på lov, helger och varannan månad så han har nästan varit som våran. Med honom genomförde jag ett Mh-test med bra resultat, annars var det mest grundläggande lydnad och träning hemma som gällde. Vi gick runt 1.5 mil om dagen, han sprang bredvid cykeln minst 40 minuter/dag (om det inte var för varmt) och till det tränade och lekte vi i trädgården någon timme varje dag. Sedan ingick det mycket lek i sjön under sommrarna. Så jag är beredd på att lägga många timmar på hunden.

Jag bor också hemma hos mina föräldrar och dem har haft egen hund under många år innan min tid. Jag är själv 19 år.

Har dessutom referenser från människor vars hundar jag passat tidigare.

Känner att detta blev lite rörigt kanske, det jag undrar är helt enkelt om ni skulle vilja lämna eran hund hos en privatperson? :)

Sv: Hundpassning under sommaren

Jag skulle nog vilja att hunden gick som daghund under en period hos den personen först. Så både jag och hunden lär känna personen och känner att allt funkar.
Jag hade daghund förut och henne hade jag ibland även i längre perioder när det behövdes. Kändes perfekt för båda.

Jag skulle inte ens fundera på att lämna hunden en längre period hos någon privatperson jag knappt träffat, kanske om jag fått rekommendation från någon jag känner väl och som delar min hundfilosofi.

Jag lämnar mina hundar hos dagmatte. Nu är iofs min dagmatte världens bästa som tar hand om mina hundar så dom trivs :love: men jag kände inte henne innan. Däremot har jag sett inlägg av henne här då och då, så jag visste ju att det var en existerande människa som inte tänkte ta mina hundar och försvinna så att säga. :p Mina hundar visar dessutom tydligt om dom gillar en person eller inte, och när vi åker dit så är dom ivriga och glada. :bow:

Att lämna till en främmande person under längre tid skulle jag inte våga. Det låter obehagligt i mina öron. Med främmande menar jag då helt främmande. En av de aktiva användarna här på buke t.ex. skulle jag nog våga lämna till, under förutsättningarna att det är en trevlig och vettig person.

Om det nu var en helt främmande som du så hade jag nog också gillat att ha hunden där på dagarna först, och velat träffa dig flera gånger innan. Ska hunden vara där länge så kan den ju både förstöras, fara illa, försvinna eller vad som helst, om det skulle visa sig att du är ett fullkomligt psykfall. Och folk kan luras. Vis av erfarenheter bland hästfolk så är jag ändå medveten om att alla dummänniskor inte alltid går att sortera ut vid första anblicken, även om så är fallet med de flesta.

Om du är seriös i detta så känns det som att det bästa alternativet är att du startar en egen enskild firma!

Genom att göra det känns idén mycket mer seriös!

Det behöver inte bli dyrt - det enda du behöver är en vettig försäkring, ett "ekonomisystem" och en ansökan om F-skattsedel.

/Swat

Jag skulle kunna lämna mina till en privatperson , har redan dem planerna men måste hitta rätt person. Har redan testat hundpensionat i ett dygn, ren mardrömsuplevelse, alldrig mer :( Hundarna var helstressade, gått ner flera kg, tuggat sönder alla sina saker, dem hade nog inte ens fått sina 4 promenader som stod på deras flashiga hemsida -15 grader då , troligt bara fått gjort sina behov gjorda i hundgården , trotts att jag sa att dem inte får stå ute stilla och glo , Boxern hade knallröda testiklar i 3 dygn efteråt , vikten tog 2 v att få upp igen, så JA jag lämnar hellre till privatpersson och betalar då bra men vill lära känna personen först och se om han/hon klarar mina killar :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte lämna till en privatperson som jag inte kände eller hade mycket goda referenser av personer jag kände o litade på.

Innan jag fick nuvarande hundvakt/nattis så behövde jag en gång hundpassning, kollade runt o hittade några privatpersoner som tog rent hutlösa priser, inte att tänka på.
Fanns flera hundpensionat i min närhet, tog referenser på de som verkade mest intressanta o valde till slut ett ställe där innehavarna var utbildade hos Hundutbildningsgruppen o dessa gav goda vitsord åt paret.

Hundarna, båda seniorer, trivdes som fisken i vattnet, o de utfodrade enligt mina önskemål o gav medecin åt sjuklingen precis som han skulle ha.
Skulle inte tveka en sekund att lämna hundar dä igen.

Pensionat o företag har förhoppningsvis försäkringar, inklusive ansvarsförsäkringar om något skulle hända, det har knappast en privatperson.

mvh

Om personen har f-skattesedel, ansvarsförsäkring, goda vitsord och en vettig plan för hur pensionatshundarna ska hållas/förvaras/rastas mm så skulle jag tycka det var jättebra alternativ.

Men då är det ju inte längre privatperson riktigt, då är det ju pensionat i liten skala i hemmiljö om du förstås hur jag tänker...

Av de jag kollade så var det ett där man kunde välja att hundarna var inne med familjen på kvällar/nätter, mot extra avgift såklart.

ah nu glömde jag såklar ett *kl* i början, var menat till TS....

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 022
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 609
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 349
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 500
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka