Hundras som passar en kattmänniska?

alazzi

Trådstartare
Jag trivs med katter och är egentligen ingen hundmänniska. Men dottern på 8 år är totalt hundtokig. Om vi skaffar hund så kommer det bli mitt huvudansvar, det är jag helt medveten om. Min man har haft hundar tidigare, rottweiler och bostonterrier. Och min mamma har en terrier. Och slakta mig inte nu bara för att jag frågar...Jag har inget emot majoriteten av hundar, men en del hundar har jag svårt för. Hundar som ska hoppa upp och slicka mig i ansiktet...Jag gillar det inte. OM jag skulle ha en hund så är det en "enkel" hund som är "lagom sällskaplig och lagom aktiv. En hund som kan följa med mig till stallet och följa med på uteritter utan att jaga allt som rör sig.

En familjehund som även en nybörjare på hundar kan klara av. Inte för stor, dottern vill ju helst ha en pyttehund, men det fungerar ju inte i stallet. Jag är lite svag för Jack Russell, men har läst att de jagar. Så det går ju inte om jag ska ha hunden med mig på uteritter.

Förslag och tankar?

Sv: Hundras som passar en kattmänniska?

Om du är förtjust i JR, dvs gillar modellen, men vill ha mindre jakt och lite enklare temperament så hade jag kollat på Dansk Svensk Gårdshund. Vanliga som "barnhundar", bra storlek, robusta, relativt enkla att träna. De behöver såklart aktiveras, men är inte i närheten av andra i samma storlek, ex border terrier, JR osv.

Det är den hundras som förekommer mest (och med störst framgång) hos barnen i min Hundungdoms-klubb, har hittills inte träffat någon DSG som har varit riktigt usel.

Hur ställer du dig till pälsvård?
Dvärgschnauzer skulle kanske också passa?

Jag tänkte vinthund vinthund vinthund. Ända tills jag läste att den måste kunna vara lös utan att jaga. Annars hade nog en whippet eller så passar er perfekt. Vinthundar är ju kända för att vara lite kattlika. Tyvärr också på jaktdelen. Man vet aldrig hur mycket jakt den har i sig, om man inte skaffar en vuxen förstås.

Min kompis har sin papillon med sig när hon rider. Dom är ju små och lätta att ha att göra med. Kan inget om sjukdomar och så dock. En parentes är att jag en gång var ute och gick och mötte ett stooort halvblod eller liknande, med en chihuahua som sällskap. :D Så allt går ju. Kanske inte det mest ultimata dock. ;)

Jag måste säga papillon! Har en som ibland beter sig som en katt, ser ut som en katt (tassarna främst och storleksmässigt). Ja, tror att det är svårare att hita en mer kattlik hund faktiskt. Han gillar dessutom katter mer än hundar.

Jag tänkte vinthund vinthund vinthund. Ända tills jag läste att den måste kunna vara lös utan att jaga. Annars hade nog en whippet eller så passar er perfekt. Vinthundar är ju kända för att vara lite kattlika. Tyvärr också på jaktdelen. Man vet aldrig hur mycket jakt den har i sig, om man inte skaffar en vuxen förstås.

Samma tankar for igenom min skalle. Vinthundarna beskrivs allt som oftast som "Katter i hundformat" av lite alla möjliga människor :p

Titta på hundarna i grupp 9, sällskapshundar.

Jag skulle nog avråda från JRT om du inte vill aktivera hunden rätt mycket. Men kanske en Petit Brabancon? Trevlig och glad vovve som inte kräver någon pälsvård. :)

Tror att sheltie skulle passa er. Inte för små men trots det en otroligt "söt" ras (med tanke på dottern). Väldigt enkla att ha och göra med. Snälla, lättlärda och blir vad man gör dom till liksom. Kan hänga med på allt men blir absolut inte hyperaktiva om de inte aktiveras i 4 timmar varje dag.

Kan dock säga att båda våra hundar jagar fåglar om de får chansen, och de tar gärna upp ett spår och drar ut i skogen om tillfälle ges. Dock är de ganska lätta att bryta (min har dock ett sådant spårintresse att det är mkt svårare än med den andra) och det är inga långa turer dom tar. De skulle liksom aldrig sticka iväg och inte komma tillbaka, och de skulle aldrig döda något (Lovis tycker dock att det är störtkul att putta på möss om man hittar dom...). Dessutom som sagt, de blir vad man gör de till. Vår vän som tränat mer har shelties som inte sticker vare sig det kommer rådjur eller grävlingar mitt framför nosen på dem.

Min första tanke var Basenji. Vackra, lättlärda och lugna, men ändå med fart i när det gäller. Passar ypperligt som både agility och sällskapshund. Dom är dock ganska självständiga, utan att det skapar problem i vardagen, men det är ju inga tävlingslydnadsämnen direkt.
Inte svårare än någon annan hund att få bort jakten på. Iaf inte dom jag har träffat och det är en del vid detta laget.

Uppfödare säger att det är en blandning mellan katt och häst, så det kanske skulle kunna passat er ;)

basenji1.jpg

basenji.jpg

shapeimage_3.png

Basenji.jpg

Här är en av varje färg på dem.

Senast ändrad:

jag tänkte också basenji, mer kattlik hund finns inte. de kan ju inte ens skälla, och tvättar sig som katter. MEN det verkar inte helt ovanligt att de är svåra att lämna ensamma. har man flra hundar verkar det dock gå bra? min väninna skaffade en som inte kan vara ensam ens 5 minuter utan att börja yla så att grannarna klagar, och han är över året nu. dessutom, om dottern vill vara aktiv med hunden så har hon nog det lättare med en annan ras.

Fast som hundägare måste man vara medveten om att uppskrämd ruvande fågel förvånansvärt ofta innebär avbruten häckning/döda ungar. Så i vissa miljöer (t.ex. skärgårdsöar) ska man inte släppa sin hund även om den aldrig klipper vilt eller driver.

Som någon tidigare skrivit så är alla vinthundar ganska "kattlika" dvs väldigt självgående. Whippet, grey hound, Afghan tex. Dessa är riktiga soffpotatisar dedssutom :)
Ang att du inte vill ha en hyper hund som hoppas och slickar en i ansiktet. Det kommer du aldrig bara "hitta" det handlar om uppfostran och diciplin.
Jag träffar ofta hundägare som inte han deras egna hundar vilket är otroligt frustrerande. Läs på och besök olika kennlar för att se vilken hundras ni klickar med.
Om din man tidigare haft hund, kan inte han ta huvudansvaret för hunden då?

Jag tycker också att ni skall titta vidare på Dansk/Svensk gårdshund!

Lagom stora, pigga och glada, släthåriga, betydligt mildare i temperamentet än en terrier och lika glada för utomhusliv som för mys under en filt i soffan.
Dock älskar de sällan kallt regn eller "snöblask", men med täcke på brukar det inte vara några problem.

Visst har de jaktlust och visst behövs de fostras/dresseras för att lära sej vilka regler som gäller! Men min erfarenhet är att de fungerar fint även för den rätt ovane hundägaren - så länge den aktiveras och motioneras på ett lämpligt vis.

/Swat

Jag har en JRT och är väldigt nöjd med henne:). Hon är en aktiv liten bracka med massor av liv i. Kräver helt klart mycket aktivering! Hon är med ute när jag rider och även om hon ibland kan fara iväg och jaga nån fågel så kommer hon tillbaka enkelt på inkallning. I grund och botten handlar det förstås om att ha lite vettig vardagslydnad på sin hund-har man det så blir väl alla hundar enkla:).

Jag kan hålla med andra här om att Dansksvensk gårdshund är en väldigt trevlig liten ras (är själv inne på min tredje DSG nu) som dessutom går väldigt bra ihop med både katter och hästar utan problem. Den har ingen större jaktinstinkt (både harar och fasaner får vara ifred) men är rysligt duktig på att ta möss ...

Men jag kan inte riktigt skriva under på att den är "lagom sällskaplig och lagom aktiv", som ju är dina önskemål. Samtliga mina har nämligen varit väldigt sällskapliga och aktiva. DSG:n vill vara med flocken/familjen hela tiden - även om det naturligtvis går utmärkt att vänja den vid ensamhet också. Men en DSG är nte lika självgående som en katt är - dock, som sagt, en mycket trevlig liten hund!

Varför inte låta "husse" välja hund om han är den hundvana i familjen.
Och om man inte vill ha ett djur med "hundbeteende" så varför gå med på att köpa hund bara för att lilltjejen vill, hon förstår ju inte ansvaret med att ha hund. Köp en katt?

jag tänkte också basenji, mer kattlik hund finns inte. de kan ju inte ens skälla, och tvättar sig som katter. MEN det verkar inte helt ovanligt att de är svåra att lämna ensamma. har man flra hundar verkar det dock gå bra? min väninna skaffade en som inte kan vara ensam ens 5 minuter utan att börja yla så att grannarna klagar, och han är över året nu. dessutom, om dottern vill vara aktiv med hunden så har hon nog det lättare med en annan ras.

Hmm.. nu när du säger det så har jag ett svagt minne av att jag hört förut att dom inte kan ha problem med att vara själva. Det hade jag glömt helt.

Jag läste ingenstans att dottern hade planer på att vara aktiv med hunden i träningssammanhang. Bara att hon ville ha en hund som inte var så stor. Får hon sen smak för hundträning i någon form så hänger Basenjin lätt med på det, men det blir ju aldrig någon Elitlydnadshund av den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är inne på hund nu efter några års funderande. Men det är ju en djungel med alla olika raser. Jag gillar Jack Russell terriern men...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: alazzi
·
L
Hundavel & Ras Hejsan!! Har nu länge varit intresserad av rasen Parson russell terrier men är osäker på om rasen passar i situationen. Jag kommer...
Svar
13
· Visningar
1 325
Senast: Levis123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka