"Hundstyrkan" i Örebro...

G

Generalen

... eller andra städer också, för den delen. Vill gå en slyngelkurs med min slyngel (:angel:) och hamnade på deras sida. Hyggligt utbud, och jag kan ta mig dit med buss enkelt. Jag undrar om någon har några direkta erfarenheter av Linn eller hennes medarbetare? Det står inte mycket på sidan om henne själv, nämligen. Eller någon av de andra.

Kurspriserna är ju ganska saftiga så det vore ju trevligt att få veta om det är värt det eller inte. Har givetvis läst mängder ang Stefan och hans träningsmetoder, men han har ju inget att göra med företaget idag.

Så, direkta erfarenheter anyone?
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

HundBuke verkar svårtflörtat ikväll...

Hursomhelst, så är det vissa saker jag ställer mig frågande till.

Mängder av folk frågar oss om det är ok att låta sin hund hälsa på andra hundar i gruppen innan träning. Det är Din hund och Du som bestämmer! Avgör själva. Dock får inte hunden ut något av det, förutom en ev. förtroendebrist till Dig. Det absolut viktigaste Du som hundägare skall tänka på är noggrannheten. Om Du slarvar kommer Du aldrig att uppnå det resultat Du vill. Om Du inte gör de läxor Du får med Dig från varje kurstillfälle kommer Du inte att utvecklas med Din hund. Vi börjar på ruta 1 och arbetar framåt, ett steg i taget. Det går inte att hoppa över vissa steg eller ta genvägar. Tänk igenom Ditt val av kurs och ta in all viktigt information våra instruktörer ger Dig då kommer Du att nå högre mål än Du trodde var möjligt!

Det låter himla svart-vitt...? Det låter lite som att deras metod är "den enda rätta", något jag är lite allergisk mot. Jag ställer mig dessutom frågande till varför hunden skulle få en förtroendebrist till föraren för att den får hälsa på andra hundar? :confused:

Resultatgarantin gäller under förutsättningen att Du som förare gör exakt som vi instruktörer på Hundstyrkan handleder Dig till. Du måste alltså hantera Din hund enligt våra exakta instruktioner i alla situationer som kan uppstå. Det handlar inte om styrka eller kön på föraren utan om Din inställning. Är du inte beredd att ändra din inställning kommer resultat heller aldrig att uppnås.

Låter också väldigt svart-vitt, än en gång får jag känslan över att deras metod är den enda rätta. Tänk om hunden inte fungerar enligt deras metoder och man därför blir "resultatlös"?

Hursomhelst, så är det ju "bara" text. Kanske inte rätt att döma ut hela kursutbudet för det? Eller?
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Och så hittade jag detta, under "Filosofi":

Eftersom du inte avbrutit hunden innan, har du på sätt och vis accepterat hundens beteende. Självklart tror jag inte att någon hundägare medvetet låter sin hund gå och spänna sig och göra utfall mot andra hundar. Det handlar om okunskap.

Under en skogspromenad t ex, ska man bara ha ögonen fästa på hunden då? Eller? Nog måste det finnas utrymme till att man kan vara en jävla duktig hundförare men hunden kan fortfarande göra saker den inte får/göra fel?

FASEN DÅ. Att det ska vara så jäkla svårt att hitta slyngelkurs!
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Jag håller med dig om att det låter väldigt enkelspårigt, speciellt citat nr 2.

En av de sakerna jag tycker bäst om med instruktören på vår valpkurs är att han redan från början poängterade att "säg till om ni har ett sätt ni tror är bättre. Säg till om det inte känns bra. Ni måste säga till om det inte fungerar så kommer vi på något annat" osv. Nu har jag inte haft anledning att ifrågasätta något, kommer gå flera kurser för honom så vi får väl se sen.

Har i övrigt ingen större erfarenhet av hundkurser, och inte av de du nämner, tyvärr, men jag tyckte kurserna var dyra.

Kan du kontakta instruktören och höra dig för lite närmre kanske? Hemsidorna säger ju ofta långt ifrån allt.

Edit: Fast den sista kan jag på sätt och vis hålla med om. Självklart måste man få slappna av under en promenad, självklart kan man vara en duktig hundförare även om man missar något. Men hunden gör nog inte så mycket skillnad på om du märker vad den gör eller inte, säger du inte ifrån är det ok, i princip.
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Jo jag har tänkt att göra det, men vet inte riktigt vad jag ska fråga? Och absolut, jag håller med dig, det var mer meningen om att det "handlar om okunskap" som fick mig att höja på ögonbrynet. Det kan ju inte vara så svart-vitt, tycker jag.
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Inte en chans att jag ens skulle lägga energi på att ta reda på mer om en hundkurs som beskrivs på det sättet på nätet...

Jag kanske är hundägare som vill lära mig mer med och om min hund och därmed vill gå kurs - jag är ingen okunnig idiot för det som bara säger "ja, tack och amen". Ska jag gå kurs ska det vara för en instruktör som är villig att lyssna på mig. Det ska vara 50/50, mer ett samarbete mellan instruktör och deltagare än någon slags militäriskt drillande.
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Synd att utbudet just nu är fjuttigt, precis vid ett tillfälle då vi verkligen behöver det. Men du har säkerligen rätt, ingen idé att gå vidare om man redan på nätet får dåliga vibbar? Dock har jag läst en del gott om tjejen på nätet. De har aktivitetspromenader som vi ska testa att gå på, men just kurs får jag nog se efter någon annanstans...
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Har du hört gott om henne (fundera då på vartifrån också) så kan du ju kolla upp det om du tycker det ändå känns som om det skulle kunna funka. Men formuleringarna som användes tyckte jag var sämsta tänkbara reklam för en hundkurs...
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Ja, jag kommer nog sätta upp mig på en sån där aktivitetspromenad så ser man ju bättre vad det är för personer. Jag har hittat en till kurs, men jag är rädd för att den enbart består av "puttinutt"-metoder (inget fel med det, men alltså... :p) och den är dessutom ännu dyrare.

Men jag håller med dig om formuleringarna, det låter helt tokigt.
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Jag kan berätta att jag tänker en hel del på dig idag. Jag har en boxertik på 6 mån hemma nu på prov som jag kanske ska vara dagmatte åt. Är boxrar helt gjorda i gummi...?
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Jag har bara hört gott om deras kurser och skulle gärna gå själv om det inte var så långt dit. De är väldigt duktiga på problemhundar, de kan läsa hund och förare tillsammans och komma underfund med hur just ekipaget ska komma vidare. Jag tror att du med din boxertik kommer att få mycket hjälp. Jag tror de menar att om de ska lägga ner tid på dig och din hund så vill de nog att du kämpar du också, och inte är där för att din hund ska få leka när den kommer dit, den ska lära sig att här jobbas det...

Tycker du ska prova i alla fall. Och om du går promenad tillsammans med dem först så hinner du lära känna dem före innan du börjar kurs.
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Jag kan berätta att jag tänker en hel del på dig idag. Jag har en boxertik på 6 mån hemma nu på prov som jag kanske ska vara dagmatte åt. Är boxrar helt gjorda i gummi...?

HAHAHA, jag skrattade högt rakt ut när jag läste det där! Jajamän, här säger det "FJOIIING, FJOIIING, FJOIIING" mest hela tiden :D.

(Vart kommer hon ifrån?)
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Jag har bara hört gott om deras kurser och skulle gärna gå själv om det inte var så långt dit. De är väldigt duktiga på problemhundar, de kan läsa hund och förare tillsammans och komma underfund med hur just ekipaget ska komma vidare. Jag tror att du med din boxertik kommer att få mycket hjälp. Jag tror de menar att om de ska lägga ner tid på dig och din hund så vill de nog att du kämpar du också, och inte är där för att din hund ska få leka när den kommer dit, den ska lära sig att här jobbas det...

Tycker du ska prova i alla fall. Och om du går promenad tillsammans med dem först så hinner du lära känna dem före innan du börjar kurs.

Se där, det lät ju faktiskt väldigt positivt. Det är själva formuleringarna som jag vänder mig emot. Men ja, jag ska ta och skriva upp mig på en sån där promenad och se till att hålla mig lite "nära" hela tiden så att jag kan få nån uppfattning om henne/dem.
 
Sv: "Hundstyrkan" i Örebro...

Jag vet faktiskt inte var hon kommer ifrån, jag har missat att fråga. Men helt klart en bra representant för sin ras. :)

Min hund står i godan ro i skogen och käkar blåbär medans gummibollen hoppar jämfota över henne. Upp och ner, upp och ner, upp och ner... "kom igeeeeeeeeeeeen!!"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp