hunduppfödning..

unki

Trådstartare
Vad ska man tänka på om man föder upp en valpkull?
Hur är det med vaccinationer och avmaskningar? Foder? mm mm???? :bump:
 
Vad har du för mål med att föda upp blandraser?

Är alla i släkten friröntgade?
Är alla bra i psyket?
Passar rasernas egenskaper ihop?
Vad är det för raser?
 
Jag ska väl kanske vara tyst när det gäller blandrasuppfödning i o m att jag föder upp såna själv. Men men... har lite frågor i vilket fall.. Vad är målet?? Fast jag föder upp blandisar själv så är jag lite skeptisk mot blandras avel. har den någor syfte så är det okej enligt mej.
 
Du ska vara mycket noga med vad det är för hundar du tänker avla på. Se till att dom är HD-fria, sunda, har bra psyke och är friska på alla håll och kanter.

Se till så att hundarna är meriterade och att du ger tiken ett bra foder och ev. mineraler/vitaminer samt att hon är i bra kondition.

Valparna ska ha ett bra foder och se till så att du "jobbar" med dom från början dvs vänjer dom vid att bli klappade, få klorna klippta osv. se också till så att om du har möjlighet att du kan ta ut dom.

Innan du levererar dom ska dom vara vaccinerade,avmaskade, id-märkta/chippade och besiktade.

Lämna med råd om skötsel och mat till dom nya ägarna.

Sänd med ett köpekontrakt och var noga med vem du säljer till.

Ha en del frågor som du kan ställa till dom ev. valpköparna.

Ta gärna handpenning när dom har bestämt dig.

Lycka till med dina/din valpkull
 
Har inget direkt mål... det var tjuvparning! :o Inget planerat alltså!
Dom är inte röntgade men psyket är det inget fel på! :)Trevliga famlje/brukshundar. Många raser är det... Hanen: schäfer, new foundland, gråhund och golden(50%). Tiken vet jag inte säkert, nån schäferblandning.
Vet sen tidigare trådar vad ni tycker om blandraser så om ni istället ville vara så vänliga och svara på min fråga istället för att gnälla om blandraser så vore det vänligt :crazy:
Vet inte ens säkert om tiken är dräktig men tänkte fråga om så skulle vara fallet! :bump:
 
Tack för ditt svar! :bow: :bow:
När ska man klippa klor första gången då?
När ska dom vaccineras och avmaskas och med vad?
:rofl:
 
oki..
Klippa klorna brukar jag göra lite smått när dom är runt 4-5 veckor gamla. Du ska avmaska tiken ett par gånger under dräktigheten och sen valparna 2-3 gånger innan leveransen. Jag brukar använda Axilur till det.
Vaccinationen ska ske vid 8 veckors ålder. Vid vaccinationen brukar det va mot valpsjuka, parvo och nåt mer.
 
En abort spruta hos vetrinäreen är den bästa(och BILLIGA) lösningen, eller att man helt enkelt plockar bort hela paketet.

Räkna med att nån bör var hemma hos hunden dyngnet runt ca 2 cekor innan valpning och tills valparna är bortlämmnade.
Tiken bör få extra foder osv innan valpning, samt hållas i bra kondition. De första veckorna är rätt lätta - då ligger de mest å sover och äter - sen brakar helsiket löst :D
En kompostgallerhage med pressening under och uppdragen på sidorna är det enklaste - de ska finnas en valplåda med en list runt kanterna så att mamman inte kan ligga ihjäl några valpar - å sen när de blir rörliga ska hon kuna ta sig ifrån valparna om hon vill.
Gå till bibblan, låna ett gäng böcker, ta reda på om du har nån som varit med på valpningar som kan hjälpa dig?
 
Hur långt har det gått sen parningen?

Hade jag kunnat hade JAG gett en abortspruta, främst för att dessa raser inte alls har något gemensamt och där kan många av deras egenskaper och instinker krocka med varandra.. Ibland blir det katastrof då.

Är det för sent för en spruta så är det bara att röntga hanen och tiken, och ta hem så många böcker och filmer som möjligt och försöka att lära dig allt du bara kan om valpning, komplikationer som kan uppstå, valptiden, mat, vaccinationer, avmaskningar. Etc etc.
 
Abortspruta tiken så slipper du valpar. Något du defenitivt ska göra är att röntga föräldrarna. Alla inblandade raser är belastade med dysplasi. Gör också en koll på alla andra rasbundna defekter.
Är både tiken och hanen belastade med defekter är det humanast att abortspruta. Risken att valparna ska ärva defekten är för stor.
 
Är föräldrarna testade mot rasbundna sjukdommar? Är de blandraser ska de ju testas mot alla rasers sjukdommar ( de raser hunden är av) Är det HD/AD raser? Är de röntgade? Är djuren bakåt i leden friska? Vad är syftet med att ta valpar efter jusst denna kombination? Är du som uppfödare beredd att stötta och hjälpa valpköparna i 10 år frammåt? Har du kunskapen så att du kan hjälpa dem med det mesta? Hur gör du om du inte får sålt valparna? Det kanske bli 7 st vart gör du av dem då? Har du ekonomi nog att föda upp en valpkull? De ska vaccineras, id-märkas, avmaskas m.m. Blir det 10 valpar blir denna procedur DYR. Har du tid att ha valpar? Valpar behöver tillsyn konstant. Du kan inte räkna med att jobba de 8 veckorna. Någon måste alltid vara hemma.

Att föda upp en kull valpar är stort ansvar och man syna sej själv, varför gör man det? Speciellt när det gäller blandras avel, vad är meningen? Renras har man full koll på alla sjukdommar, på en blandras har man 0 koll. Myten att blandras är friskare är INTE sann, en blandras kan istället ha oturen att få, inte bara en utan flera, rasbundna sjukdommar.
 
Har du tänkt på att en valpkull kostar?? Det är inte billigt att ha valpar, dom kostar massor! I min förra kull blev det 12 valpar, vaccinationen, besiktiningen, och ID-märkningen kostade mej 7300 :-, vilket man ska betala kontant!!! Då har jag ändå inte räknat med avmaskning, foder, registreringen i Blandis mm.
Hade jag varit du så hade jag gett en abortspruta.. med dom raserna i vet man inte vilka defekter valparna kan få. Detta är inget illa menat, men det är nog det bästa.. har du råd att vara hemma i 10 veckor hos tiken och valparna? Har du några blivande valpköpare? Är det försent för abortspruta så tycker jag du ska göra som nån annan skrev, låna hema massor av böcker mm om valpning. Lycka till med dom i vilket fall
 
Min kompis schäfer ska paras nästa löp ,men hunden "råkade" få påhälsning av grannens ytterst jobbiga Irländska varghund ,vad göra ? = abortspruta .
 
jag klipper klorna redan när dom är en vecka gamla så att dom inte river tiken på juvren sedan så klipper jag dom varje vecka fram till leverans.
Avmaskar gör jag med bandminth när dom är tre veckor och sedan två ggr till innan leverans

Vaccinera gör du när dom är 8 veckor gamla
Även om det är en blandras kull så anser jag att man ska vara lika noga som om det vore rasrena hundar, då även blandraserna faktiskt också är hundar och har lika mycket värde samt som uppfödare lika stort ansvar som vilken hunduppfödare som helst.

När det är blandis valpar så tycker jag det är bra om man som uppfödare kan berätta om dom raserna som finns i valparna och även se till så att valpköparen vet vad det innebär att ha en hund med olika raser.

Jag såg även att någon pratade om abortspruta och det är helt ok men tänk då på att vet. ger tiken TVÅ sprutor, vilket jag missade och satt sedan med en tik och hennes 7 nyfödda valpar, nu ligger vi i strid med vet. för att få ersättning för detta då tiken blev skit dålig under natten och fick åka in akut samt gå på en massa dyra medeciner.
 
Kloklippning brukar jag börja med ganska tidigt, när de kanske är 10 dgr (?). Detta för att tiken inte ska uppleva valparnas trampande som obehagligt. Valparna bör avmaskas 2-3 ggr innan de lämnar uppfödaren. Jag brukar använda Banminth. De ska vid 8 veckors ålder vaccineras mot parvo och id-märkas, samt så ska de veterinärbesiktas innan de åker till sina nya hem. Men den största "kostnaden" med att föda upp en kull valpar är TIDEN! De kräver mycket tid och omvårdnad. Särskilt från ca 4 veckors ålder och framåt.

Som flera andra skriver; har du möjlighet att ge tiken abortspruta så gör det. Du vet väl att DU som uppfödare är ansvarig för "dina" valpar tills de är 2 år, enligt lag, dvs. gentemot köparen ansvarar du för ev. dolda fel och sjukdomar som kan dyka upp. Om man har en rasren hund där föräldrarna är fritestade (för vad det än må vara) så kan man teckna försäkringar som oftast täcker sådant. Har du tiken försäkrad? Valpkullsförsäkring är väl inget man kan ta på en blandrastik? Eller? Utan att låta synsk; det kan bli DYRT för uppfödaren. Särskilt när man inte har en aning om vad valparna kan bära på för ev. defekter/sjukdomar, eller hur de kommer att bli mentalt. Om man hårddrar det så kan uppfödaren tom bli skadeståndsskyldig till valpköparen!

För att ytterligare spetsa till det hela; ALL hobbyverksamhet (till vilket hunduppfödning räknas) är skattepliktig! Så du skall också till skattemyndigheten redovisa dina kostnader och intäkter! (Tror i o f inte att så många uppfödare gör det, men ändå!)

Jag skulle aldrig VÅGA ta (blandras)valpar under dessa premisser...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Bifogar bild på vår aussie tik. Detta är första gången vi planerar valpkull, och är nyfiken på vad ni med erfarenhet tror ang...
Svar
4
· Visningar
1 202
Senast: LaMagia
·
Hemmet Vad behöver jag för skruv? Jag vill borra upp en träregel på en gipsvägg. Vad ska jag ha för slags skruv? Regeln är 45 mm.
Svar
2
· Visningar
160
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Söker ett smidigt ihopfällbart trimbord att använda både vid klippning och badning. Gärna höj och sänkbart. Tänkt att använda till...
2
Svar
21
· Visningar
880
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Hej börjar med att säga att det INTE är jag som letar hund. 2 får räcka. Har en väninna som söker efter en specifik ras och har svårt...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp