Hur är wintec?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MalinArnells
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 232
M

MalinArnells

Min travare är nu riden ordentligt i ca 3-4 månader och det börjar hända grejjer med musklerna *jippie* Dessvärre funkar inte sadlarna längre...:( Har just nu en stübben CS hoppsadel av nyare modell och en gammal ful kingston allround. Kingston är den som passar bst just nu eftersom den är rakast, men känner att det inte är något att rida i i längden + att den är lite vid. Pållen har alltså ganska rak rygg..

Jag tänkte på wintecsadlarna, hur är de? är de svängda? raka?

Sv: Hur är wintec?

De är ganska raka. Blir dock mer svängd ju vidare koppjärn du sätter i. Bara att prova.

De är ganska raka. Blir dock mer svängd ju vidare koppjärn du sätter i. Bara att prova.

Ehh va?
Hur kan dem bli mer svänga pga att man byter kopparjärn?
Wintec är inte raka vad jag vet:confused:

De passar inte en rak rygg men är heller inte så väldigt svängda, beror lite på modellen. Isabellen räknar jag som rak men inte 500-serien.

Sadeln blir minimalt mer svängd med ett vidare koppjärn.

Det beror väl på hur många järn man byter mellan? Jag hade en wintec från 500-serien och den blev betydligt mer svängd när jag gick upp två storlekar i koppjärnen (från normal till vid)

Ok, ja håller på och kikar på en hoppsadel just nu... den ser ut att vara ganska rak. Iallafall om man jämför med tex. stübben. Eller?

Ganska rak och rak är ju skillnad. Men man kan väl säga att Wintec är ganska rak.

Ingela Den erfarenheten har inte jag, kanske att det skulle märkas lite men inte så att det ändrar nått extremt.

Haft wintec och den va sväng med vidare koppjärn i,passade inte min häst med rak rygg.

låg jättebra på alla andras hästar vi testade den på :( synd för den va skön att rida i.

ok, men är det någon skillnad på hoppmodellen och på allrounden ur 500 serien då tro? skulle få låna hem en allround och prova, men vill ju hellre ha en hopp...

Ja men Wintecen är iaf rakare än en Stübben, iaf den gamla varianten. Vet inte hur dom nya är?

Som fjordtokan sa, jag tycker absolut att hopp är rakare.

Senast ändrad av en moderator:

Var det till mig? Annars märk med KL (knapplån).

Kan det vara olika för olika modeller eller årgångar, tro? Min Wintec var en allround inköpt i början på 2005. Sen kan jag iofs inte svära på att hästens ryggprofil inte ändrades samtidigt som han breddade sig, det är kanske där "problemet" ligger istället för hos sadeln..? :angel:

KL

Då kanske det är idé för mig att sattsa på en hoppsadel istället då...

KL

Jag tänkte ta bilder på min häst och när stubbensadeln ligger på. Då kanske ni kunniga kan få en bild av hur pass svängd bom jag ska ha egentligen, och om wintec ens är aktuellt.

Förlåt om det tar tid med bilderna! Men jag hittar inte min kamera...GAH!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 968
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 803
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka