Hur behandla valp vid hundmöten?

Raven_

Trådstartare
Halloj gottfolk. Har en liten undran. Har en ca 9 veckor schäfervalp. Var ute för en stund sen o lattjade lite på gräsmattan, när en man/gubbe kommer gåendes med en stor skällande hund. Han lät otroligt agressiv och gubben såg inte ut att ha större koll på hunden, så vi gick undan en bit. Jag satte mig brevid valpen och sen satt vi bara o tittade på den stora skällande hunden. Gjorde väl ingen grej av det (hoppas jag) Kan tillägga att det var hennes första "hundmöte".
Sen iaf, på vägen in så verkade hon lite "låg". Så, hur bör man egentligen reagera? Skulle jag skitit i hunden? Hon såg, och hörde honom och var inte direkt intresserad av att fortsätta leka.

Sv: Hur behandla valp vid hundmöten?

Jag hade ignorerat hunden, möjligen gått åt ett annat håll med min hund om risken var att den andre inte skulle klara av att hålla sin hund. Men aldrig ömka hunden och "trösta" den för att den andre hunden beter sig illa.

Nej självklart så ömkade jag henne inte, vi satt och tittade. Jag sa inget och rörde henne inte. Höll i halsbandet bara.

Ignorera den andra hunden och fortsätt att leka med din valp eller vänd om och gå åt motsatt håll utan att titta eller ömka med valpen bara " busa". Då brukar dom inte bry sig.

När jag möter andra hundar så ignoreras de fullständigt - oavsett hur min hund reagerar.
Senast igår så gick jag och "valpen" mot mataffären. Vid bankomaten stod en man och höll i en stor svart hund. Några meter från bankomaten stod två ganska stora hundar uppbunda. Vi var tvungna att gå "mellan" bankomaten och de andra.
Precis när vi går mellan så gör den svarta hunden utfall och skäller som en tok - gubben höll på att flyga med... De andra två hundarna började också skälla som tokar.
Min hund hoppade självklart i luften av det där - men jag struntade i det och gick bara på. Efter att min hund hoppat till så var hon visserligen inte helt avslappnad, men hon brydde sig inte mer om de andra utan gick istället nära mig och kollade på mig för att se hur jag gjorde. Det kändes väldigt skönt och så regerar hon alltid om någon hund börjar skälla på henne.

Första gångerna jag var ute med min valp och vi träffade på andra hundar, så blev han lite skraj när dom började skälla på honom.
Men nu så verkar han lite tuffare han sätter sig ner och tittar på hundarna som passerar oss, och när dom väl gått förbi så återgår vi till leken eller vad vi nu gjorde.

Jag hade ignorerat den andra hunden. Och ignorerat min egen hunds reaktion om den blev orolig.

fortsätt vara aktiv med din valp nästa gång. när ni sitter och tittar blir det en signal till valpen att andra hundar ska uppmärksammas. när ni kan leka utan att valpen störs kan ni också börja träna passivitet men ditt fokus får aldrig ligga på den andra hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 675
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 558
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 131
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka