Bukefalos 28 år!

Hur bli av med gammalt jobb.

Blandrastik

Trådstartare
Den 1:a november i år så bytte jag jobb, men jobbar kvar inom samma koncern.
Jag jobbade tidigare som samordnare och har under mina tio år här blivit nån sorts superfixare. Jag köper in datorer, telefoner, kläder (till montörer). Jag fixar grävare/resurser till projekten jag har ett enormt nätverk och känner "alla". Jag är den som hjälper till vid dator och telefonproblem, jag har fixat avtalet med posten och Schenker och vet precis hur man ska få saker skickade dit man vill i rätt tid till rätt pris. Bråkar skrivaren så är det mig man går till. Får man inte mejlen att funka i mobilen/plattan, så är det mig man går till. Vill du ha nya gardiner, ett höj och sänkbart skrivbord, ny datorväska eller samordna konferenser och fester. Så är det mig du går till.
Nu i och med mitt nya jobb som projektledare har jag inte tid med en massa fix åt andra. Men hur blir man av med sitt gamla jobb?
Jag har pratat med min nya chef, han säger att jag får ju i så fall säga att jag inte har tid. Men att det är bra om alla hjälps åt. (Tack för den, typ) Och det är jäkligt svårt. Jag har en bror med Aspergers syndrom, han kan svara på raka frågor. Ungefär "Kan du öppna fönstret?" Så svarar han "Ja." Sen händer inget, för du frågade om han kunde och de kunde han. Precis så får jag lust att svara.

Så på frågan: Kan du fixa.... så är ofta svaret att jag kan men det är inte mitt jobb längre. Vad gör man med en kollega som står i dörren till mitt rum med en trilskandes dator i näven?
 
Den 1:a november i år så bytte jag jobb, men jobbar kvar inom samma koncern.
Jag jobbade tidigare som samordnare och har under mina tio år här blivit nån sorts superfixare. Jag köper in datorer, telefoner, kläder (till montörer). Jag fixar grävare/resurser till projekten jag har ett enormt nätverk och känner "alla". Jag är den som hjälper till vid dator och telefonproblem, jag har fixat avtalet med posten och Schenker och vet precis hur man ska få saker skickade dit man vill i rätt tid till rätt pris. Bråkar skrivaren så är det mig man går till. Får man inte mejlen att funka i mobilen/plattan, så är det mig man går till. Vill du ha nya gardiner, ett höj och sänkbart skrivbord, ny datorväska eller samordna konferenser och fester. Så är det mig du går till.
Nu i och med mitt nya jobb som projektledare har jag inte tid med en massa fix åt andra. Men hur blir man av med sitt gamla jobb?
Jag har pratat med min nya chef, han säger att jag får ju i så fall säga att jag inte har tid. Men att det är bra om alla hjälps åt. (Tack för den, typ) Och det är jäkligt svårt. Jag har en bror med Aspergers syndrom, han kan svara på raka frågor. Ungefär "Kan du öppna fönstret?" Så svarar han "Ja." Sen händer inget, för du frågade om han kunde och de kunde han. Precis så får jag lust att svara.

Så på frågan: Kan du fixa.... så är ofta svaret att jag kan men det är inte mitt jobb längre. Vad gör man med en kollega som står i dörren till mitt rum med en trilskandes dator i näven?
Jag brukar svara att jag har kunskapen men tid har jag inte förrän om några veckor.
 
Finns det ingen ny person som ersatt din gamla tjänst som samordnare? Om inte kanske det är läge att framföra informationen om att en sådan måste anställas snarast.

Håller med. Det brukar vara lättare för båda parter om det går att ge en väg framåt. Trasiga arbetsverktyg borde ni ha en rutin kring kan jag tycka.
 
Vad gör man med en kollega som står i dörren till mitt rum med en trilskandes dator i näven?
Hänvisar till lämplig datasupport, finns inte tiden så finns den inte.

Jag har varit drabbad av liknande iom. att jag kan laga och bygga i stort sett vad som helst vilket har resulterat i nästan utbrändhet tidigare men nu är det bara ett fåtal jag hjälper och dom kan inte förvänta sig att få grejerna inom en viss tidsrymd, dom kommer när dom kommer. Visst, jag kan göra undantag men då måste dom också vara på plats och vara "drängar" och hantlangare om det är kris och katastrof.

Ställer nån av nåt här som inte är uppgjort så blir det stående en tid och sen kastat om dom förväntar sig att jag ska höra av mig (ja vissas fräckhet har inga gränser) vilket har lärt dom att jag kanske inte är deras dräng som man kan behandla som en ägodel.
 
Finns det ingen ny person som ersatt din gamla tjänst som samordnare? Om inte kanske det är läge att framföra informationen om att en sådan måste anställas snarast.
De har anställt en administratör på en annan avdelning som ska funka som "support" hon är den som mest står i min dörr, fast vi har haft överlämning enligt konstens alla regler. I och med hon dessutom tillhör en annan avdelning så är tanken att hennes chef ska hjälpa henne igång med hennes arbetsuppgifter. Det innebär att både administratören och chefen står i min dörr.
Jag måste bli bättre på att säga "NEJ!"
 
Hänvisar till lämplig datasupport, finns inte tiden så finns den inte.

Jag har varit drabbad av liknande iom. att jag kan laga och bygga i stort sett vad som helst vilket har resulterat i nästan utbrändhet tidigare men nu är det bara ett fåtal jag hjälper och dom kan inte förvänta sig att få grejerna inom en viss tidsrymd, dom kommer när dom kommer. Visst, jag kan göra undantag men då måste dom också vara på plats och vara "drängar" och hantlangare om det är kris och katastrof.

Ställer nån av nåt här som inte är uppgjort så blir det stående en tid och sen kastat om dom förväntar sig att jag ska höra av mig (ja vissas fräckhet har inga gränser) vilket har lärt dom att jag kanske inte är deras dräng som man kan behandla som en ägodel.
....du som kan, skulle du kunna....?? Snälla! Ja, vad säger man, NOPE!
 
Den 1:a november i år så bytte jag jobb, men jobbar kvar inom samma koncern.
Jag jobbade tidigare som samordnare och har under mina tio år här blivit nån sorts superfixare. Jag köper in datorer, telefoner, kläder (till montörer). Jag fixar grävare/resurser till projekten jag har ett enormt nätverk och känner "alla". Jag är den som hjälper till vid dator och telefonproblem, jag har fixat avtalet med posten och Schenker och vet precis hur man ska få saker skickade dit man vill i rätt tid till rätt pris. Bråkar skrivaren så är det mig man går till. Får man inte mejlen att funka i mobilen/plattan, så är det mig man går till. Vill du ha nya gardiner, ett höj och sänkbart skrivbord, ny datorväska eller samordna konferenser och fester. Så är det mig du går till.
Nu i och med mitt nya jobb som projektledare har jag inte tid med en massa fix åt andra. Men hur blir man av med sitt gamla jobb?
Jag har pratat med min nya chef, han säger att jag får ju i så fall säga att jag inte har tid. Men att det är bra om alla hjälps åt. (Tack för den, typ) Och det är jäkligt svårt. Jag har en bror med Aspergers syndrom, han kan svara på raka frågor. Ungefär "Kan du öppna fönstret?" Så svarar han "Ja." Sen händer inget, för du frågade om han kunde och de kunde han. Precis så får jag lust att svara.

Så på frågan: Kan du fixa.... så är ofta svaret att jag kan men det är inte mitt jobb längre. Vad gör man med en kollega som står i dörren till mitt rum med en trilskandes dator i näven?

Jag har suttit i en liknande sits och lyckades vända trenden att springa till mig med minsta grej genom att svara "Jag kan hjälpa dig/göra det, men inte förrän jag är klar med den här listan på mer högprioriterade saker. Det kan ta si och så lång tid. Vill du ha det utfört tidigare måste du göra det själv"

Du kan också hänvisa till samordnaren i de fall du verkligen inte vill och peka på att du har annat att prioritera som faktiskt är ditt jobb. Blir det protester förklarar jag att det inte är mitt jobb och att mitt eget arbete måste klaras av innan jag kan hjälpa någon annan.
 
Grattis, nu har du dubbla jobb!

Det enda sättet är att bli av med ryggsäcken för gott, så fort du ger en liten tumme så kommer alla att tolka det som att du ger hela handen och det är helt ok att du svarar på allt som har med din gamla tjänst att göra!

Det enda sättet är att bli benhård och säga att:
"Jag har gått vidare till nya arbetsuppgifter, vill du veta mer om Y så får du prata med X".

Om det är just X och dennes chef som kommer och ställer frågor så får du hänvisa till den handover du gjort, eventuella handover-dokument du skrivit eller annat. Det är itne ditt ansvar att ta hand om din ersättare.

Berätta även för din nya chef att X och dennes chef kommer med frågor konstant och fråga hur du ska hantera/be om förslag hur detta ska upphöra.

En annan sak som är bra när man byter jobb internt är att man tillsammans med nya och gamla chefen sätter upp ett datum att till X är man tillgänglig för frågor men sedan är övergången komplett till nya avdelningen.

Jag har bytt jobb ett antal ggr inom företag och har en ordentlig ryggsäck, och det som jag märker har fungerat allra bäst är att skriva övertydliga överlämningsdokument och även maila ut dem till vederbörandes chef efter handover och tala om att detta är överlämnat samt att man finns tillgänglig för ev frågor till datum siåså (efter överenskommelse m nya chefen). Efter att ha hänvisat att informationen finns i överlämningsdokumentet några gånger så brukar frågorna upphöra....
 
Grattis, nu har du dubbla jobb!

Det enda sättet är att bli av med ryggsäcken för gott, så fort du ger en liten tumme så kommer alla att tolka det som att du ger hela handen och det är helt ok att du svarar på allt som har med din gamla tjänst att göra!

Det enda sättet är att bli benhård och säga att:
"Jag har gått vidare till nya arbetsuppgifter, vill du veta mer om Y så får du prata med X".

Om det är just X och dennes chef som kommer och ställer frågor så får du hänvisa till den handover du gjort, eventuella handover-dokument du skrivit eller annat. Det är itne ditt ansvar att ta hand om din ersättare.

Berätta även för din nya chef att X och dennes chef kommer med frågor konstant och fråga hur du ska hantera/be om förslag hur detta ska upphöra.

En annan sak som är bra när man byter jobb internt är att man tillsammans med nya och gamla chefen sätter upp ett datum att till X är man tillgänglig för frågor men sedan är övergången komplett till nya avdelningen.

Jag har bytt jobb ett antal ggr inom företag och har en ordentlig ryggsäck, och det som jag märker har fungerat allra bäst är att skriva övertydliga överlämningsdokument och även maila ut dem till vederbörandes chef efter handover och tala om att detta är överlämnat samt att man finns tillgänglig för ev frågor till datum siåså (efter överenskommelse m nya chefen). Efter att ha hänvisat att informationen finns i överlämningsdokumentet några gånger så brukar frågorna upphöra....
Det där med datum var bra
 
Du säger att du har ett stort nätverk, kan du inte hänvisa dem till någon annan inom det? Då slipper du säga tvärnej om du nu inte vill det, även du inte har lust eller tid att hjälpa dem med deras faktiska problem.
Jo, det borde jag kunna. Men det är liksom alla dessa raka frågor, "kan du hjälpa mig igång med mitt mobila bredband". Ja, kan, kan jag ju. Men jag måste nog bara lära mig säga nej.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
980
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Ja, jag har väl dagens i-landsproblem de luxe... jag byter jobb på tisdag. Båda är bra jobb, välbetalda och roliga, skall tilläggas...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
16 931
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp